Historia francuskich firm: L’Oréal

ifrancja.fr 2 tygodni temu

Historia firmy L’Oréal rozpoczęła się w 1907 roku, gdy chemik Eugène Schueller opracował syntetyczną farbę do włosów „L’Auréale” i sprzedawał ją paryskim fryzjerom. Dwa lata później, w 1909 r., zarejestrował spółkę Société Française de Teintures Inoffensives pour Cheveux – dzisiejsze L’Oréal. Dziś firma działa w ponad 150 krajach i generuje miliardowe przychody.

Eugène Schueller już od początku działalności zbudował fundamenty tego, co do dziś stanowi tożsamość Grupy L’Oréal: innowacje i badania naukowe w służbie piękna.
Nazwa pierwszego produktu „L’Auréale” najprawdopodobniej nawiązywała do popularnej wówczas fryzury „auréole” oraz do złotych, ciepłych refleksów, które kobiety chciały uzyskać dzięki koloryzacji.

W 1934 roku firma wprowadziła szampon do włosów bez mydła Dop, a rok później krem przeciwsłoneczny Ambre Solaire, tworząc segment pielęgnacji słonecznej.

Po wejściu na giełdę w 1963 roku L’Oréal przejął marki takie jak Mixa, Lancôme, Biotherm czy Garnier, co umożliwiło firmie dynamiczny rozwój. Firma wprowadziła też wiele kultowych produktów, m.in. Kérastase, Ô de Lancôme, Anaïs Anaïs, Elsève, Ultra Doux oraz linię Revitalift.

W 1984 roku uzyskano licencję na perfumy Ralph Lauren, a w kolejnych latach wprowadzono linie kosmetyków dla mężczyzn marek Biotherm (1985) i Vichy (1986).

Wraz z rozwojem firma L’Oréal zaczęła angażować się w działania etyczne i społeczne: przyjęła kartę etyki, promowała różnorodność, zakończyła testy gotowych produktów na zwierzętach i uruchomiła programy filantropijne, w tym „L’Oréal–UNESCO Dla Kobiet i Nauki”.

L’Oréal przyspieszył rozwój dzięki strategii BeautyTech. W 2018 roku firma kupiła kanadyjski start-up ModiFace, który stworzył wirtualną przymierzalnię makijażu. W czerwcu 2025 roku ogłoszono współpracę z firmą NVIDIA nad platformą opartą na sztucznej inteligencji, analizującą miliony próbek skóry, by lepiej dopasować produkty do potrzeb klientów.

Sprzedaż internetowa w 2024 roku odpowiadała za 28,2% przychodów, a w pierwszej połowie 2025 roku sięgnęła już około 29%.

Firma działa w ponad 150 krajach. Francja generuje 16% obrotu, a 84% przychodów pochodzi z rynków zagranicznych, głównie z Ameryki Północnej i Azji. W Polsce L’Oréal działa od ponad dwóch dekad – fabryka w Kaniach koło Warszawy zatrudnia około 1400 osób, a większość produkcji trafia na eksport.

W sierpniu 2023 roku L’Oréal przejął australijską markę Aesop – to największy zakup w historii firmy, wart około 2,5 miliarda dolarów. W 2025 roku dołączyły także marki Medik8 i Color Wow, wzmacniając pozycję koncernu w segmencie dermokosmetyków i produktów do pielęgnacji włosów premium.

W 2024 roku L’Oréal osiągnął 43,48 miliarda euro przychodu i utrzymał wysoką rentowność. W I półroczu 2025 r. sprzedaż osiągnęła 22,47 mld euro. Firma przewiduje, iż cały rynek kosmetyczny na świecie wzrośnie w tym roku o 4%.

Firma dostosowuje się do wyzwań współczesnego świata, ogranicza swój wpływ na środowisko i promuje zrównoważony rozwój w całym łańcuchu dostaw. W 2023 roku uruchomiła Fundusz Klimatyczny, by wspierać społeczności dotknięte skutkami zmian klimatu.

(RxA / iFrancja.fr)

Idź do oryginalnego materiału