Heurystyki Nielsena

zenbox.pl 3 miesięcy temu

Jakob Nielsen to znana i szanowana postać w branży projektowej. Od prawie 40 lat zajmuje się zawodowo projektowaniem interfejsu użytkownika. W 1990 roku stworzył zbiór zasad interakcji człowiek-maszyna, które do dziś są stosowane w audytach UX, które służą weryfikacji projektu UX. Dziś zapoznamy się ze wszystkimi tymi zasadami – zobaczysz, jak ważne są one w projektowaniu.

W tym artykule przybliżę Ci:
  • Kilka słów o Nielsenie
  • Czym jest audyt UX
  • Kategoryzacja błędów w audytach UX
  • Heurystyki Nielsena
  • Dlaczego to ważne i aktualne?

Kilka słów o Jakobie Nielsenie

Nielsen propaguje teorię „discount usability engineering” (tania inżynieria użyteczności), która głosi, że:

  • podstawowe badania użyteczności stron www, aplikacji czy produktów nie wymagają specjalistycznego sprzętu,
  • mogą je przeprowadzać osoby bez dużego doświadczenia,
  • w wielu przypadkach wystarczy przeprowadzić test na 5 osobach, aby uzyskać większość wiedzy o problemach użyteczności.

Żródło: Wikipedia

Jego praca do dziś polega na uczeniu projektantów UX designu, regularnie publikuje, a jego zasady są aktualne do dziś, pomimo upływu wielu lat i postępu w technologii. Rozpowszechniana przez niego wiedza jest ponadczasowa i uniwersalna.

Czym jest audyt UX

Audyt UX (audyt UX) to metoda sprawdzenia i wskazania niedoskonałych, możliwych do poprawy obszarów w producie cyfrowym. Skupia się na tym, które elementy strony internetowej lub aplikacji mogą sprawiać użytkownikowi trudność, przez co wpływać na niską konwersję. Audyt UX działa podobnie jak audyty finansowe – oparty jest o empiryczne metody. W tym przypadku są to opracowane przez Nielsena heurystyki. Dzięki nim możemy zidentyfikować potencjalne problemy, które sprawiają, iż użytkownik nie osiąga celu podczas korzystania ze strony czy aplikacji.

Kategoryzacja błędów w audytach UX

W trakcie wykonywania audytu, warto zidentyfikowane błędy poddać kategoryzacji. Dzięki temu nadamy priorytet tym błędom, które należy poprawić natychmiast. Drobniejsze, mniej istotne błędy możemy zostawić na później.

W audytach UX stosujemy następujące kategorie:

Błędy krytyczne, które należy jak najszybciej usunąć, ponieważ uniemożliwiają wykonanie kluczowego zadania, np. zakupu w sklepie internetowym. Może to być błąd w dodaniu produktu do koszyka czy błąd w wyborze metody płatności.

Błędy średnie, to błędy, które wymagają usunięcia, ale mogą zaczekać. Przykładowo może to być niedziałający link, mało czytelny font czy „rozjechany” tekst. Nie wygląda to dobrze i może utrudniać korzystanie z produktu, ale nie uniemożliwia osiągnięcie głównego celu.

Błędy podstawowe to coś, co można poprawić przy okazji. Są to drobiazgi, które mogą być choćby niezauważone przez użytkownika, ale warto je usunąć, żeby zachować profesjonalny odbiór produktu. Mogą to być literówki lub drobne błędy.

Heurystyki Nielsena

Pora zatem przejść do rzeczy, czyli omówienia wszystkich dziesięciu heurystyk czyli pracowanych przez Nielsena zasad, dzięki którym zaprojektujemy dobry, użyteczny produkt lub wykonamy efektywny audyt UX.

1. Pokazuj status systemu

Użytkownik musi wiedzieć, gdzie i po co się znajduje oraz co ma robić dalej. Ma to ułatwić mu dotarcie do szukanej informacji, osiągnięcie zamierzonego celu lub pozytywne odczucia związane z korzystaniem z produktu.

2. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością

Pamiętaj, iż nie każdy jest specjalistą w Twojej dziedzinie, dlatego Twój użytkownik powinien mieć wszystko dokładnie wyjaśnione i opisane jak najprostszym językiem. Unikaj zbyt trudnych słów, złożonych zdań czy fachowej terminologii.

3. Daj użytkownikowi pełną kontrolę

Użytkownik powinien mieć pełną kontrolę nad tym, co dzieje się w aplikacji czy na stronie internetowej. Oznacza to, iż musi mieć możliwość cofnięcia się na poprzednią stronę, przerwania procesu, anulowania działania czy zmiany zdania.

4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność

Nie wymyślaj koła na nowo Trzymaj się znanych i akceptowanych przez użytkownika rozwiązań, które wielokrotnie zostały już wcześniej zastosowane przy projektach – nie bez powodu. Dlatego też nie robimy przycisków w kształcie kółka, tylko prostokąta

5. Zapobiegaj błędom

Zastanów się, jaki błąd może popełnić Twój użytkownik i postaraj się go przed nim uchronić. Pomoże to nie tylko jemu, ale i Tobie przy ewentualnym późniejszym odkręcaniu pomyłki. Poza tym, użytkownik poczuje też, iż ktoś nad nim czuwa

6. Pokaż, zamiast zmuszać do pamiętania

Warto podkreślać i przypominać użytkownikowi wszystkie dokonane przez niego wybory. Nie zmuszaj użytkownika do zapamiętywania – wokół jest wystarczająco dużo bodźców, a jeżeli ktoś chce kupić sukienkę czy hosting to powinno to przebiec łatwo i szybko.

7. Zapewnij elastyczność i efektywność

Użytkownicy lubią mieć możliwość personalizowania usługi czy produktu pod siebie. Nie chcą rozwiązań uniwersalnych, tylko takich, które mogą dopasować do swoich potrzeb i oczekiwań. Daj im zatem taką możliwość.

8. Dbaj o estetykę i umiar

Nie twórz niepotrzebnych ozdobników i rozpraszaczy. Prostota zawsze jest najlepszym rozwiązaniem. Pozwala na zachowanie czytelności i ułatwia wykonywanie zamierzonych działań.

9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów

Jeżeli jakiś błąd jednak się pojawi zadbaj o to, aby przewidzieć, jak można pomóc. Warto w tym punkcie dobrze przemyśleć co może pójść nie tak i co potem zrobić. Pamiętaj też, iż użytkownicy miewają naprawdę niezwykłe pomysły

10. Zadbaj o pomoc i dokumentację

Popularny FAQ, poradniki, dział pomocy – to wszystko powinno być obecne na Twojej stronie czy w aplikacji. Dzięki temu nie tylko pomożesz Klientowi, ale również odciążysz dział obsługi klienta.

Dlaczego to ważne i aktualne?

Powyższe zasady sprawdzą się w niemal każdym produkcie czy usłudze. Są uniwersalne, a stosowanie się do nich lub sprawdzanie produktu pod ich kątem z pewnością poprawią jego jakość. Nie są one również bardzo skomplikowane – będą zrozumiałe choćby dla osób nie związanych na co dzień z branżą UX. Spróbuj zatem wykonać krótki audyt swojej usług i sprawdź czy jest zaprojektowana prawidłowo!

Idź do oryginalnego materiału