Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji oraz EuroCommerce, największa organizacja handlowa w UE, apelują do polskiego rządu o wsparcie dla krajowego oraz europejskiego handlu w ramach polskiej prezydencji w Radzie UE.
Tym samym wskazują na najważniejsze wyzwania stojące przed sektorem.
Handel detaliczny i hurtowy w Polsce zatrudnia 2 mln osób i generuje 16% PKB
Obie organizacje podkreślają wagę działania decydentów na rzecz wzmocnienia konkurencyjności przedsiębiorstw handlowych. Zaznaczają, iż branża stoi przed wieloma wyzwaniami, a dialog i kooperacja z sektorem są najważniejsze dla zapewnienia dalszego rozwoju gospodarki.
Handel detaliczny i hurtowy w Polsce zatrudnia 2 mln osób i generuje 16% PKB. Zmiany technologiczne, rosnące koszty utrzymania, kryzys energetyczny, zwiększająca się konkurencja na rynku międzynarodowym oraz zmieniające się zachowania konsumentów to tylko niektóre z czynników, mających wpływ na funkcjonowanie branży. Sytuacja ta wymaga odpowiednich działań na poziomie krajowym i unijnym, które wspierałyby sektor, zachowując jego konkurencyjność i stabilność.
Handel kładzie szczególny nacisk na bezpieczeństwo żywności
Działalność handlowa na polskim rynku jest pełna wyzwań, zwłaszcza w kontekście zmieniających się regulacji prawnych. Wdrożenie aktów prawnych powinno odbywać się z wyprzedzeniem, by dać przedsiębiorcom czas na przygotowanie się do ich implementacji.
– Handel kładzie też szczególny nacisk na bezpieczeństwo żywności, które jest jednocześnie jednym z priorytetów polskiej prezydencji – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – W czasach gdy mamy do czynienia z tak wieloma wyzwaniami w zakresie obronności czy polityki klimatycznej nie można zapominać o absolutnie podstawowej i strategicznej kwestii bezpieczeństwa żywności dotykającej wszystkich konsumentów. Bezpieczeństwo żywności i nieprzerwany łańcuch dostaw musi być wciąż w centrum uwagi, tak branży, jak i władz. W tej kwestii nie ma miejsca na kompromisy.
Priorytety polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej a handel
Przy okazji wizyty w Polsce, prezydent EuroCommerce, Juan Manuel Morales Alonso, zaprezentował oczekiwania branży handlowej wobec polskiej prezydencji. Pokrywają się one ze stanowiskiem POHiD, który jest członkiem EuroCommerce i reprezentuje polski handel w dialogu unijnym. Postulaty dotyczą kluczowych obszarów, do których należą konkurencyjność i innowacyjność, wzmocnienie jednolitego rynku, zmniejszenie obciążeń regulacyjnych i wspieranie konkurencyjności przedsiębiorstw, ustanowienie równych szans dla handlu detalicznego i hurtowego, wzmocnienie dialogu na temat łańcucha dostaw, przyszłość rolnictwa i żywności, znaczne uproszczenie przepisów prawnych, bardziej partnerska kooperacja z przedstawicielami branży ze strony decydentów, a także wspieranie przedsiębiorstw we wdrażaniu przepisów.
– Handel detaliczny i hurtowy ma najważniejsze znaczenie dla dalszego rozwoju jednolitego rynku oraz całej gospodarki UE – podkreśla Alonso. – Popieramy skupienie się polskiej prezydencji na bezpieczeństwie, konkurencyjności, innowacyjności oraz uproszczeniu legislacji. Liczymy na przełożenie tego na faktyczne działania. Rosnące koszty przestrzegania przepisów i fragmentacja rynku powstrzymują rozwój sektora. Dla przykładu kwota, jaką musimy zainwestować w latach 2022–2030 w transformację cyfrową, zrównoważony rozwój i talenty, szacowana jest na ok. 600 mld Euro. Ze względu na konieczne inwestycje zachęcamy rządy do konsultacji z detalistami i dostawcami oraz do jasnego określenia zakresu ustaleń i działań.
Uproszczenie przepisów i stworzenie warunków do dalszego rozwoju handlu w Polsce
POHiD, w imieniu swoich członków, apeluje o kontynuowanie działań mających na celu uproszczenie przepisów i stworzenie warunków do dalszego rozwoju handlu w Polsce. Przemiany te muszą być zgodne z potrzebami i wyzwaniami, przed którymi stoi nie tylko polski, ale także europejski rynek.