Żaglowiec szkolny polskiej marynarki wojennej wszedł do stoczni remontowej Nauta. Gruntowny remont potrwa co najmniej rok.
Krzysztof Romański, 29.10.2024 r.
W dokach Nauty żaglowiec przejdzie tzw. naprawę średnią. Zakres prac w tym wypadku jest dużo szerszy niż przy naprawach bieżących, ale nie jest to remont generalny. Koszt całości prac wyceniono na 13,5 mln zł. To kwota zadeklarowana przez stocznię w przetargu, jaki w marcu br. ogłosiła Komenda Portu Wojennego. W postępowaniu brały udział jeszcze trzy inne podmioty, których nazw nie ujawniono. Istotnym elementem kryterium oceny ofert, obok ceny, była długość gwarancji na zrealizowane prace.
Iskra spędzi w remoncie co najmniej rok. Wiadomo więc, iż nie weźmie udziału w przyszłorocznych regatach The Tall Ships Races, które realizowane są na trasie: Hawr – Dunkierka – Aberdeen – Kristiansand – Esbjerg. Barkentyna nie popłynie też na zloty Sail Bremerhaven i Sail Amsterdam, które powracają po 10-letniej przerwie. Jednak po przeprowadzeniu niezbędnych prac remontowych żaglowiec będzie gotowy do tego, by reprezentować Polskę w USA w 2026 roku, kiedy to na tamtejszych wodach odbędą się wielkie imprezy z okazji 250-lecia Stanów Zjednoczonych. Ich kulminacją będzie parada na rzece Hudson w Nowym Jorku w Dniu Niepodległości 4 lipca. Iskra została zaproszona przez stronę amerykańską do udziału w tych uroczystościach obok żaglowców z całego świata. Udział w wydarzeniach potwierdziły już m.in. Amerigo Vespucci z Włoch, Gorch Fock z Niemiec, Juan Sebastian de Elcano z Hiszpanii, Libertad z Argentyny czy Cuauhtemoc z Meksyku. Zaproszenie otrzymały też inne polskie żaglowce, z Darem Młodzieży na czele. Mamy nadzieję, iż za ocean wybierze się silna i godna reprezentacja Polski.
ORP Iskra to szkolna barkentyna Marynarki Wojennej RP. Projektantem okrętu jest inżynier Zygmunt Choreń. Żaglowiec zbudowała Stocznia Gdańska. Stępkę położono 11 listopada 1981 roku, natomiast podniesienie bandery miało miejsce w Porcie Wojennym w Gdyni 11 sierpnia 1982 roku. W 1989 roku jednostka zdobyła prestiżowe Cutty Sark Trophy (obecnie to STI Friendship Trophy) podczas regat The Tall Ships Races. W latach 1995-96 pod dowództwem Czesława Dyrcza okrążyła glob jako pierwszy okręt Marynarki Wojennej RP. Długość całkowita żaglowca to 49 metrów. Pod polską banderą pływa także siostrzana barkentyna, wybudowana w 1980 roku Pogoria.