„Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości”. Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie

magazynszum.pl 1 rok temu

Przez setki lat, szklane wyroby były uważane za dekoratywne bądź użytkowe. Adriano Berengo, założyciel Fundacji Sztuki z Murano, postanowił zmienić tę opinię, zapraszając wielu wybitnych współczesnych artystów z różnych dyscyplin sztuki, od rzeźbiarzy po muzyków z całego świata, do współpracy z weneckimi mistrzami szkła. Inicjatywa ta stara się ukazać wszechstronność i piękno materiału, jakim jest szkło, przez pryzmat sztuki współczesnej.

Jak twierdzi Koen Vanmechelen, „filozofią Glasstress jest tworzenie dialogu między sztuką tradycyjną i współczesną, powiązanie dwóch pozornie różnych światów, by podkreślić znaczenie zachowania tradycyjnych technik rzemieślniczych w obliczu nowoczesnej technologii i masowej produkcji. Współpracując z dmuchaczami szkła Murano, współcześni artyści mogą eksperymentować z historycznymi metodami szklarskimi, czego efektem są unikalne i innowacyjne dzieła sztuki. Jednocześnie mistrzowie szkła mogą poszerzyć swoje umiejętności oparte na tradycyjnych technikach, wprowadzając nowe pomysły czy testując inne podejścia do swojego rzemiosła”.

widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie we współpracy z Fundacją prezentuje dzieła dwudziestu sześciu artystów z całego świata, którzy zaproszeni do Wenecji stworzyli niezwykłe dzieła, zarówno w sensie ich urody, jak i koncepcji.

W hucie mieszczącej się na Murano pracowało wielu wybitnych artystów. Twórcy biorący udział w wystawie odnotowywali kwestie takie jak degradacja otoczenia, malejąca bioróżnorodność, niszczenie lasów deszczowych, pandemia, kolonializm, feminizm, nierówności rasowe, systemy totalitarne, a także inne, bardziej subtelne systemy kontroli społecznej. Szkło sprawdziło się zatem równie dobrze jak inne dziedziny sztuki w reinterpretacji i odkrywaniu naszej rzeczywistości w różnych jej aspektach. Istotne idee łączą się z pięknem tradycyjnego materiału. Wśród uczestników projektu znaleźli się również dwaj polscy autorzy: Maurycy Gomulicki i Xawery Wolski, którzy po raz pierwszy stworzyli szklane prace, nawiązujące do tematów animalistycznych i natury.

„W świecie pełnym niepewności – podkreśla Vanmechelen – bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy głosu sztuki. Na sopockiej wystawie tkamy bogaty gobelin z prac artystów, używając różnych narracji i technik, tak aby stworzyć język, który odsłania przyszłość oraz pomaga zrozumieć rzeczywistość naszego codziennego życia. Wystawa przedstawia widzialne i niewidzialne światy, rekonstruując przeszłość i teraźniejszość, by pokazać nam świat, którego jeszcze nie poznaliśmy. Wystawa Odsłonięte rzeczywistości pomaga stworzyć przyszłość.

widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

Szklane dzieła sztuki symbolizują żywioły wody, powietrza, ognia i ziemi, które reprezentują życie. Szkło przypomina nam również o kruchości naszej planety. Napięcia i konflikty obecne w tej części świata są umiejętnie oddane w materiale. Szkło pozwala nam marzyć o nieskończonych wariantach życia”.

Projekt Glasstress, rozpoczęty w 2009 roku jako oficjalne wydarzenie towarzyszące Biennale di Venezia, dziś jest wiodącą na świecie wizytówką współpracy rzemiosła i kreatywności, wyznaczając nową trajektorię dla szkła i nową ścieżkę dla współczesnych artystów. Zaproszeni twórcy z powodzeniem tworzą świetne multimedialne prace, łączące koncepcję z rzemiosłem. Wszystkie prace artystyczne zamówione przez Berengo Studio wykonywane są w historycznej hucie szkła na Murano. Weneckie żyrandole i szklane wyroby zawsze były bardzo cenionymi i luksusowymi produktami wyrażającymi bogactwo i siłę miasta od czasów średniowiecza. Jednakże Fundacja Berengo, założona w 1989 roku i inspirowana amerykańskim ruchem Glass Movement, a przede wszystkim eksperymentalnymi działaniami Peggy Guggenheim, która wspólnie z Edigio Constantinim i artystami takimi jak Pablo Picasso i Max Ernst przeniosła idee sztuki szkła do sztuki współczesnej, pragnie odnowić tradycyjną technikę we współpracy ze współczesnymi artystami.

widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie
widok wystawy „Glasstress Sopot: Odsłonięte rzeczywistości" Międzynarodowa wystawa z Murano w Państwowej Galeri Sztuki w Sopocie, fot dzięki uprzejmości PGS w Sopocie

W Sopocie we współpracy z Muzeum Szkła z Murano, pokazujemy także filmy prezentujące tradycyjne weneckie techniki, różne sposoby produkcji pięknych szklanych przedmiotów i słynnych żyrandoli Rezzonico.

Sztuka połączy symbolicznie na okres lata Wenecję, będącą jednym z najważniejszych i najczęściej odwiedzanych miejsc na świecie, i Sopot, najpiękniejszy nadmorski polski kurort. Wystawie towarzyszy katalog oraz program edukacyjny i promocyjny. Kuratorami wystawy są dyrektorka Państwowej Galerii Sztuki, Eulalia Domanowska, właściciel Fundacji Adriano Berengo i belgijski artysta i animator Koen Vanmechelen, założyciel Centrum Sztuki Labiomista w Genk.

Idź do oryginalnego materiału