Trwa III etap przesłuchań, kolejne „recitale” jeszcze przed nami, a za nami – jak donoszą media – krytyczne oceny dotyczące zachowania widowni. Nadmierny hałas, zakłócanie ciszy, rozmowy podczas występów, według niektórych źródeł przekroczyło granice adekwatnego zachowania. Za nami emocje i dyskusje wokół werdyktów Jury – kto dostał się do kolejnych etapów, a kto odpadł. Pytania o kryteria wyboru, o uprzywilejowanie pierwszych i ostatnich wykonawców – wszak choćby najbardziej wytrawni i doświadczeni jurorzy nie są wolni od błędów poznawczych: efektu pierwszeństwa i świeżości. Garrick Ohlsson – przewodniczący Jury XIX Konkursu Chopinowskiego – mówił o tym, jak trudne jest zachowanie tej samej jakości uwagi przez wiele godzin przesłuchań. Do refleksji skłania też absolutna dominacja zgłoszeń z Azji, szczególnie z Chin, Japonii i Korei, co rodzi pytania o przyszłość konkursu oraz miejsce dla interpretacji „europejskich”. Krytycy piszą, iż wiele występów cechuje wysoka techniczna jakość, ale niektóre interpretacje brakują „duszy” – subtelności, zmienności charakteru, wewnętrznej narracji. Młodsi uczestnicy czasem jeszcze nie potrafią skonfrontować technicznych możliwości z głębszym rozumieniem muzycznego sensu, akcentowaniem, dynamiką, przestrzenią między dźwiękami…

Konkurs główny rozpoczął się 2 października uroczystym koncertem inaugurującym, a już od 18 października rozpoczną się koncerty finałowe. „Szukamy nie po prostu pianisty – powiedział prof. Piotr Paleczny – ale prawdziwego artysty, który czuje Chopina, kocha Chopina. A poza tym wszystkim posiada jeszcze kreatywną osobowość artystyczną”. Wiemy już, iż tej edycji konkursu nie wygrają podziwiani przez publiczność: Michał Basista i Mateusz Dubiel z Polski, Diana Cooper z USA, wietnamski Polak – Việt Trung Nguyễn’a, czy Alberto Ferro z Włoch. Ich już nie ma w konkursie – jak to ujął Garrick Ohlson – „na tym polega konkurs, iż ktoś musi odpaść”. Kto wygra – jest wśród faworytów „sensacja światowej pianistyki” Kevin Chen z Kanady, ale też Eric Lu z USA czy Hao Rao z Chin bądź Hyuk Lee z Korei Południowej. Jednak kto ostatecznie zwycięży w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina tego dzisiaj nie wie nikt… Przed nami wielkie emocje i wspaniała przygoda wysłuchania finałowych koncertów wykonywanych z orkiestrą. Zwycięzcę poznamy w nocy z 20 na 21 października.
W Poznaniu będziemy mieli niezwykłą możliwość przeżywania emocji Koncertów Finałowych (18-20.10.br) w transmisji online bezpośrednio z Sali Koncertowej w Warszawie – taką możliwość stwarza Akademia Lubrańskiego oraz zapewniająca najwyższą jakość marka Stenway Lyngdorf.
Bilety na to kameralne, muzyczne spotkanie jeszcze dostępne na ToBilet.





![Od stycznia bezwzględny zakaz. Masowe kontrole, zaglądają do toreb i sypią się mandaty. Potem przychodzi jeszcze list grozy. Wszyscy zapłacą za Twój błąd [13.11.2025]](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/11/Straz-miejska-kontrola.webp)

