Ezgi Barcenas, L'Oréal: Nie można skupiać się wyłącznie na recyklingu, pomijając jego wpływ na ludzi

kobieta.gazeta.pl 3 godzin temu
- Siłą L'Oréal jest to, iż działamy globalnie i mamy ogromny potencjał innowacyjny. Dzięki temu możemy nieustannie odkrywać i rozwijać nowe rozwiązania, a następnie wprowadzać je na szeroką skalę. Widzimy, iż ten proces nabiera tempa - tak o działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju mówi Ezgi Barcenas, dyrektorka ds. odpowiedzialności korporacyjnej w L'Oréal. Jak strategia, za którą odpowiada w firmie, wygląda w praktyce?
- Jako globalny lider branży kosmetycznej mamy nie tylko możliwość, ale i odpowiedzialność, by rozwijać bardziej cyrkularne rozwiązania i wyznaczać nowe standardy w sektorze. Aby zrealizować tę wizję na większą skalę, potrzebne są nie tylko innowacje, ale także konsekwencja i konkretne działania. Dlatego angażujemy nasze marki, partnerów biznesowych oraz konsumentki i konsumentów, by refille stały się powszechnym rozwiązaniem - mówiła w czerwcu Ergi Barcenas. Grupa L'Oréal rozpoczęła wówczas swoją pierwszą globalną kampanię #JoinTheRefillMovement, której celem jest zachęcenie konsumentów do korzystania z opakowań umożliwiających ponowne napełnianie i tym samym bardziej zrównoważonej konsumpcji.


REKLAMA


O szczegóły zapytałam samą Ezgi Barcenas, z którą miałam okazję porozmawiać 23 czerwca podczas eventu "L’Oréal for the Future" w Paryżu*.
Jak L’Oréal przekłada swoją strategię zrównoważonego rozwoju na realne działania w kontekście rosnących wyzwań klimatycznych i społecznych?
Ezgi Barcenas: Z pewnością zauważyliście to już w programie całego wydarzenia - w sposobie, w jaki zaplanowaliśmy sesje oraz w innowacjach i dobrych praktykach, które prezentujemy. W L’Oréal zrównoważony rozwój postrzegamy przede wszystkim jako wzmacnianie zdolności adaptacyjnych - zarówno w ramach naszej działalności i łańcucha wartości, wśród konsumentów i konsumentek, jak i w społecznościach na całym świecie. To także dążenie do innowacji, które przynoszą korzyść wszystkim.


Po lewej: specjalny rodzaj 'szklarni', w których w zamkniętym obiegu wody są hodowane rośliny - ekstrakty z nich pozyskiwane trafiają następnie do kosmetyków. Po prawej: do produkcji niektórych perfum są wykorzystywane nie olejki, tylko molekuły zapachowe, co pozwala oszczędzać surowiec i wykorzystywać go niezwykle wydajnieFot. Archiwum prywatne/główna siedziba Grupy L'Oréal w Paryżu


Co to znaczy w praktyce? Opieramy się na czterech filarach: walce ze zmianami klimatu, ochronie ekosystemów i zasobów naturalnych, gospodarce obiegu zamkniętego oraz wzmacnianiu lokalnych społeczności. Naszym celem jest budowanie rezyliencji wszędzie tam, gdzie ma to największe znaczenie dla naszej działalności i dla społeczności.


Obejmuje to działania na rzecz dekarbonizacji - nie tylko ograniczanie emisji, ale również przygotowanie się na skutki zmian klimatycznych. Na przykład jednym z naszych nowo ogłoszonych celów jest tworzenie produktów i technologii oszczędzających wodę, co robimy przede wszystkim z myślą o regionach zmagających się z narastającym niedoborem wody. Wyobraźmy sobie szampon przyszłości zaprojektowany tak, by zużywać minimalne ilości wody - to już się dzieje. To jeden ze sposobów, w jaki podchodzimy do adaptacji klimatycznej.
Inwestujemy też w nasz Fundusz Klimatyczny, który wspiera systemy wczesnego ostrzegania i działania ratunkowe. Naszym nadrzędnym celem jest zwiększanie umiejętności przetrwania jednostek i społeczności w coraz cieplejszym świecie.
W kontekście przyrody, pracujemy nad tym, aby nasze łańcuchy dostaw były bardziej zrównoważone, regenerujemy ekosystemy, a także wspieramy zrównoważony rozwój w regionach, z których pozyskujemy surowce.
jeżeli chodzi o cyrkularność, stawiamy na redukcję opakowań - odchudzanie i zwiększanie efektywności materiałowej. Równocześnie zastępujemy materiały pierwotne ich odpowiednikami z recyklingu oraz całkowicie zmieniamy same formy opakowań, np. wprowadzając opcje ich ponownego uzupełniania czy wykorzystując innowacyjne systemy recyklingu.


Czwarty filar to ludzie i społeczności, które tworzą. W regionach, w których pozyskujemy surowce ściśle współpracujemy z kobietami i lokalnymi pracownikami - zarówno dzięki Fundacji L’Oréal, jak i w ramach firmowych programów. Tworzymy miejsca pracy i pomagamy rozwijać inicjatywy społeczne, również we współpracy z naszymi markami, które także prowadzą tego typu działania.
W skrócie, wszystkie te działania mają jeden wspólny cel: poprawić jakość życia i chronić godności ludzi na całym świecie, a jednocześnie zapewnić sukces firmie. Ważne jest też przygotowanie biznesu i społeczności na wyzwania przyszłości.


Plastik wielokrotnie poddawany recyklingowi (w środku) zaczyna zmieniać adekwatności i różni się od tzw. plastiku dziewiczego (po lewej). Rozwiązaniem tego problemu jest technologia recyklingu enzymatycznego, w którą inwestuje L'Oréal - dzięki niej można recyklingować plastik niemal w nieskończoność, a jego adekwatności są takie same jak te, które ma plastik dziewiczy (po prawej)Fot. Archiwum prywatne/główna siedziba Grupy L'Oréal w Paryżu


Niektórzy ludzie zwracają uwagę tylko na ceny, a nie na kwestie środowiskowe. Jak zamierzacie zachęcać konsumentów do podejmowania bardziej zrównoważonych, ekologicznych wyborów?
Myśląc o zrównoważonym rozwoju, mamy tak naprawdę trzy powiązane ze sobą obszary: środowiskowy, społeczny i ekonomiczny. To właśnie ta szeroka perspektywa najlepiej oddaje istotę tego, co znaczy rozwój prawdziwie "zrównoważony". Zauważyliśmy, iż tematy, którymi się zajmujemy, są ze sobą ściśle powiązane - nie da się skupić na jednym aspekcie, ignorując inne. Nie można skutecznie przeciwdziałać zmianom klimatu, nie uwzględniając kwestii sprawiedliwości klimatycznej. Nie można skupiać się wyłącznie na recyklingu czy możliwości recyklingu, pomijając przy tym jego wpływ na ludzi, szczególnie w nieformalnych łańcuchach dostaw.


Dlatego naszym celem jest podejście całościowe. Przykładem może być nasza ostatnia szeroko zakrojona inicjatywa w ramach Refill Day, która wystartowała w czerwcu i dotyczyła wielu naszych marek. Jej celem było zaangażowanie konsumentów w zrównoważoną konsumpcję: różne nasze marki wprowadziły do swojego portfolio produkty dostępne w wersjach refillowych, czyli z możliwością ponownego napełnienia, w opakowaniach uzupełniających. Pokazujemy jasno, iż takie rozwiązania przekładają się na mniejszy ślad środowiskowy. Chcieliśmy pomóc konsumentom i konsumentkom w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów, które są lepsze nie tylko dla planety, ale również mogą przynieść oszczędności.


W Polsce konsumenci mają w tej chwili dostęp do blisko 80 produktów marek L'Oréal w wersji refill. Na zdjęciu po prawej widać maszynę, która pozwala ponownie napełnić flakon perfumFot. Archiwum prywatne/główna siedziba Grupy L'Oréal w Paryżu


Na przykład w segmencie produktów luksusowych takich jak perfumy przekaz jest jasny: "więcej uzupełniasz, więcej oszczędzasz". Staramy się tworzyć rozwiązania, które są zarówno zrównoważone, jak i atrakcyjne, tak aby mogły się gwałtownie upowszechnić i realnie zmieniać rynek i ograniczać wpływ na środowisko.
Efekty są widoczne - zainteresowanie stale rośnie, obejmując różne kategorie, marki i rynki. Nad systemami uzupełniania produktów i tworzeniem nowego, cyrkularnego modelu pracujemy już od kilku lat, a dziś widzimy, iż to zyskuje coraz większe uznanie konsumentów i konsumentek. To naprawdę działa. Jako lider branży kosmetycznej czujemy odpowiedzialność, aby wprowadzać innowacje i rozwijać przełomowe rozwiązania, ale to przede wszystkim okazja do kształtowania nowych segmentów i napędzania zmian w kierunku bardziej zrównoważonej przyszłości.


Czy możliwe jest pójście o krok dalej i stosowanie opakowań wielokrotnego użytku dla większości produktów? Czy są jakieś wyzwania, które mogą spowolnić tę rewolucję - np. nie każdy produkt nadaje się do ponownego uzupełnienia?
Tak, to proces, który rozpoczęliśmy już kilka lat temu. Nasz zespół ds. rozwoju opakowań to niezwykle doświadczona grupa ekspertów, którzy współpracują z czołowymi dostawcami opakowań na świecie, w tym również ze startupami. Testujemy nowe, innowacyjne rozwiązania, które będziemy rozwijać także dzięki Akceleratorowi Zrównoważonych Innowacji, którego start właśnie ogłosiliśmy.


Jedną z dostępnych na rynku opcji są refillowe opakowania profesjonalnych produktów używanych w salonach fryzjerskichFot. Archiwum prywatne/główna siedziba Grupy L'Oréal w Paryżu


Dla nas ważne jest korzystanie z sieci partnerstw, wyszukiwanie najbardziej obiecujących rozwiązań i wprowadzanie ich na rynek w sposób atrakcyjny i dostępny dla konsumentów. Ostatecznie nie chodzi jedynie o wpływ środowiskowy, niezwykle ważna jest też wygoda użytkowania. Musimy sprawić, by przyjęcie tych nowych praktyk było proste i łatwe, tak by np. uzupełnianie produktów stało się naturalnym elementem codziennej pielęgnacji jak największej liczby osób.
Podchodzimy do tego etapami - kategoria po kategorii. Już dziś na rynku dostępne są opcje uzupełniania perfum, a także produktów do pielęgnacji skóry, do pielęgnacji włosów - np. szampony i odżywki. W każdej kategorii projektujemy opakowania na nowo, od podstaw, szukamy realnych alternatyw, które możemy wprowadzać na rynek.


Siłą L'Oréal jest to, iż działamy globalnie i mamy ogromny potencjał innowacyjny. Dzięki temu możemy nieustannie odkrywać i rozwijać nowe rozwiązania, a następnie wprowadzać je na szeroką skalę. Widzimy, iż ten proces nabiera tempa - zarówno na kolejnych rynkach, jak i w różnych kategoriach produktów. Oczywiście wciąż się uczymy, ale jesteśmy zdecydowani iść naprzód i poszerzać granice tego, co możliwe.
Ezgi Barcenas - dyrektorka ds. odpowiedzialności korporacyjnej w L'Oréal oraz CEO Fundacji L'Oréal. Odpowiada za globalną strategię zrównoważonego rozwoju firmy, w tym program "L’Oréal for the Future".
*Nasza autorka podróżowała na zaproszenie firmy L’Oréal, która pokryła koszty jej transportu i pobytu. Nie miała ona jednak wpływu na treść publikacji.
Idź do oryginalnego materiału