Dzielna niewiasta w krakowskim tramwaju

kolejblog.wordpress.com 12 godzin temu

W niedzielę 28 czerwca 1914 roku w Sarajewie został zamordowany sukcesor austro-węgierskiego tronu, arcyksiążę Franciszek Ferdynand Habsburg. Było to wydarzenie, które wywołało pierwszą wojnę światową. Austro-Węgry ogłosiły mobilizację 25 lipca, a dzień później wypowiedziały wojnę Serbii.

Krakowska Spółka Tramwajowa, będąca własnością miasta, postanowiła wprowadzić śmiałe zmiany by zrekompensować braki męskiego personelu. Pod koniec sierpnia dziennik „Czas” zamieścił notatkę

Pierwsza konduktorka w tramwaju krakowskim
Na głównej linii krakowskiego tramwaju pełni służbę jedna kobieta jako konduktor, z powodu braku personelu męskiego, objętego mobilizacją. Kobieta jest żoną jednego z powołanych do wojska, przebrana w czapkę służbową, bluzkę męską, z torbą na ramieniu pełni służbę zręcznie i ku zadowoleniu publiczności.

Nie znamy nazwiska tej pionierki, ale jej zręczność i miła obsługa spowodowały, iż pod koniec 1915 roku pracowało jako konduktorki już ponad 100 kobiet. Co więcej, rok później panie po ukończeniu odpowiedniego kursu zaczęły prowadzić tramwaje.

Dwie (trzy??) spośród setki pań pracujących jako konduktorki w 1916 roku

Nie wiemy czy z powodu zazdrości czy rzeczywistych problemów, w 1917 roku w prasie krakowskiej pojawia się sporo krytycznych artykułów dotyczących pań prowadzących tramwaje czy obsługujących pasażerów. Nie zmieniło to jednak sytuacji i aż do lat dwudziestych kobiety pracowały w krakowskich tramwajach.

Tramwaj na placu Dominikańskim, rok 1917. Nie wiadomo czy obsługiwany przez kobiety…
Idź do oryginalnego materiału