W minionym roku PROT zrealizował szereg działań celowanych zarówno w rozwój branży turystycznej i jej integrację, jak również promocję i wzrost konkurencyjności podkarpackiej oferty turystycznej.
Zrealizowaliśmy także jak co roku badania PBT (Podkarpacki Barometr Turystyczny 2024), certyfikację punktów IT oraz kontynuowaliśmy wymianę oznakowania Szlaku Architektury Drewnianej oraz szereg drobniejszych działań. Prężnie współpracowaliśmy także z mediami branżowymi z kraju i zagranicy tymi tradycyjnymi oraz blogami, vlogami etc. (m.in. publikacje w National Geographic Polska czy francuskim Trek Magazine), jak również Polską Organizacją Turystyczną i jej ośrodkami zagranicznymi oraz promowaliśmy ofertę na targach turystycznych m.in. na ITB Berlin jak również podczas study visit.
Poniżej prezentujemy te najbardziej najważniejsze działania pod wg rozwoju i promocji turystyki w województwie podkarpackim.
III Podkarpackie Forum Turystyki
To już flagowe wydarzenie organizowane corocznie przez PROT w okresie jesiennym. Skierowana do szeroko pojętej branży turystycznej i okołoturystycznej konferencja w tym roku odnotowała frekwencyjny rekord – gościliśmy blisko 200 uczestników z całego regionu, przedstawicieli samorządów lokalnych, branży hotelarskiej, muzeów czy atrakcji turystycznych. Także tym razem, jak co roku, przygotowując agendę wydarzenia stawialiśmy na przekazanie wiedzy na najwyższym poziomie, prezentującą aktualne, światowe trendy, inspirującą do wdrażania innowacyjnych rozwiązań w zgodzie z wytycznymi turystyki zrównoważonej. Nie zapomnieliśmy też o wykładach dot. promocji w turystyce czy case study (Bieszczad.ski Wańkowa) oraz panelu dyskusyjnym z udziałem prelegentów. Swoją wiedzą dzielili się m.in. Tomasz Szuba, Piotr Jurkowski (GDZIE BĄDŹ), Jolanta Okońska-Kubica, Katarzyna Barwicka (Slowhop), Dorota Woźniczka. Uczestnicy docenili świetny merytorycznie program, przygotowany na te okazję manual „Social media w branży turystycznej” oraz wydarzenia towarzyszące.
Jesienią zrealizowaliśmy także wspólnie z POT FORUM POT-ROT-LOT, które także spotkało się z wielkim zainteresowaniem oraz wspaniałą frekwencją.
Błękitny San – spływ kajakowy
Zrealizowana w 2024 roku impreza turystyczna to najważniejsze działanie PROT promujące turystykę wodną w woj. podkarpackim. Rzeka San posiada jeszcze nie do końca odkryty potencjał turystyczny na arenie ogólnopolskiej dlatego towarzyszącą wydarzeniu kampanię promocyjną i informacyjną targetowaliśmy na turystów indywidualnych spoza regionu, co przyniosło wymierne efekty. Pośród blisko 100 uczestników spływu większość osób deklarowała przyjazd spoza województwa podkarpackiego. W tym roku mieliśmy okazję zaprezentować mieszkańcom m.in. Krakowa, Warszawy czy Śląska ofertę turystyczną oraz walory turystyczne najpiękniejszej rzeki Podkarpacia na trasie Temeszów-Dynów-Słonne na terenie Pogórza Dynowskiego. Oprócz euforii kajakowania uczestnicy mogli liczyć na aktywności integracyjne oraz regionalne posiłki.
Szlak Architektury Drewnianej – rewitalizacja oznakowania
Długofalowym projektem realizowanym przez PROT jest rewitalizacja oznakowania na podkarpackim Szlaku Architektury Drewnianej. Dzięki wypracowywanym co roku środkom w chwili obecnej wymieniliśmy tablice we wszystkich obiektach szlaku na terenie gmin cechujących się najwyższym natężeniem ruchu turystycznego tj. w Bieszczadach, Beskidzie Niskim, Dolinie Sanu, w tym np. przy Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku. W obecnym roku także będziemy kontynuować rewitalizację. Wymienione tablice przystosowane są dla osób ze specjalnymi potrzebami (tyflografika, alfabet brajla).
Kampanie promocyjne
2024 r. był rokiem przełomowym w naszym podejściu do prowadzonych przez PROT profili w mediach społecznościowych (FB i IG) i w komunikacji z użytkownikami internetu. Dzięki wsparciu ekspertów z branży digital marketingu oraz performance udało nam się zrealizować angażującą kampanię online promującą Podkarpackie produkty turystyczne na kanałach @podkarpackie.travel oraz wypracować dobre praktyki komunikacji i promocji na następne lata. Dzięki przeprowadzonemu przez nich szkoleniu dla pracowników PROT oraz cyklicznym konsultacjom odnaleźliśmy złoty środek, w którym spotykają się interesy stowarzyszenia jakim jest PROT oraz wymagania współczesnego online marketingu jak również wytyczne „Strategii rozwoju komunikacji marketingowej turystyki województwa podkarpackiego na lata 2020-2025”. Przeprogramowując siebie i angażując członków PROT oraz współpracowników zrealizowano 136 materiałów video. Efektem tych działań było osiągnięcie 10,5 mln zasięgów i 14,6 mln wyświetleń. Wśród naszych realizacji powstały reelsy o różnorodnej tematyce dot. pięciu podkarpackich krain turystycznych: Bieszczady, Beskid Niski, Rzeszów – miasto i region, Roztocze, Dolina Sanu i Wisły. Dzięki trwającej blisko rok, targetowanej kampanii w social media (Instagram, Facebook, Tik Tok) zaprezentowaliśmy angażujące rolki, relacje i posty z popularnych i bardziej niszowych atrakcji i miejsc turystycznych, nie zapominając o podkarpackich kulinariach. Dzięki naszym realizacjom turyści mogli zobaczyć i potencjalnie zaplanować takie aktywności jak np. : spływy rzeką San, obserwację najbardziej rozgwieżdżonego nieba w Bieszczadach, górskie wędrówki po Bieszczadach i Beskidzie Niskim, zwiedzanie Rzeszowa czy Zamku w Łańcucie, wycieczki rowerowe i motocyklowe po Bieszczadach i Beskidzie Niskim, grzybobranie czy kamping na Roztoczu i wiele więcej. Dodatkowo by zdywersyfikować kanały promocji i dotrzeć do jeszcze większej liczby odbiorców zaangażowaliśmy blogerów z RudeiCzarne Travelblog do realizacji kampanii internetowej jednej z podkarpackich krain turystycznych: Rzeszów – miasto i region. Blogerzy zaprosili Internautów do zwiedzania m.in. Rzeszowa, pałaców i zamków krainy, na spływ kajakowy rzeką Wisłok czy zwiedzania uroczych, znajdujących się nieopodal Rzeszowa drewnianych, zabytkowych kościółków. Zachęcali do odkrywania tego co mniej znane lub całkowicie nieznane w naszym województwie, a jednocześnie bardzo atrakcyjne.
Ruch turystyczny
W roku 2024 PROT w ramach projektu Podkarpacki Barometr Turystyczny realizował w przeciwieństwie do 2023 r. jedynie badania wizerunkowe „Wizerunek turystyczny 2023-2024”. Możemy jedynie zaprezentować dostępne statystyki GUS. W 2024 r. statystyki wg GUS dot. ruchu turystycznego prezentowały się w następujący sposób: w okresie wysokim (od czerwca do sierpnia ) z turystycznych obiektów noclegowych skorzystało więcej osób niż w roku 2023, nastąpił wzrost o 5, 7 %. Całościowych danych jeszcze nie posiadamy. W roku 2023 w turystycznych obiektach noclegowych w województwie podkarpackim przebywało 1,2 mln osób. Odnotowaliśmy tu także wzrost o 5,8 % w stosunku do roku poprzedniego. Powoli po pandemii i szoku związanym z wybuchem wojny na Ukrainie następuje odrodzenie ruchu turystycznego w województwie podkarpackim.
Najważniejsze plany na 2025 rok
W bieżącym roku PROT we współpracy z członkami stowarzyszenia oraz branżą turystyczną będzie kontynuował realizację sprawdzonych działań oraz korzystał z szeregu wypracowanych w ubiegłym roku dobrych praktyk i rozwiązań, które przynoszą największą efektywność w tym tą marketingową.
Nasze plany na bieżący rok (wybrane zadania, które już są zaplanowane):
- Badania ruchu turystycznego w ramach kontynuacji projektu: Podkarpacki Barometr Turystyczny
- Rewitalizacja oznakowania na Szlaku Architektury Drewnianej
- Kampania online w social media wykorzystująca optymalizację contentu
- Realizacja study visit po regionie (dla dziennikarzy i touroperatorów)
- Współpraca z mediami oraz POT – analogicznie do roku 2024
- Organizacja tegorocznej edycji Podkarpackiego Forum Turystyki
- Rozwój i promocja oferty karawaningowej w regionie