W 7. edycji konkursu na Dworzec Roku 2024, organizowanego przez fundację „Pro Kolej”, zwyciężył dworzec w Zakopanem, nagrodę publiczności zdobył zaś dworzec w Dąbrowie Górniczej.
Łącznie wpłynęło 128 zgłoszeń konkursowych, ze wszystkich 16 województw, a do audytu ostatecznie zakwalifikowano 17 obiektów. W finałowej siódemce znalazły się: Dąbrowa Górnicza, Goleniów, Konin, Siedlce, Wadowice, Włocławek i Zakopane.
Gala wręczenia nagród odbyła się 14 listopada podczas XIV Kongresu Kolejowego w Warszawie. Nagrodę dla Zakopanego odebrała zastępca burmistrza Iwona Grzebyk-Dulak.
Członkowie jury tak uzasadniają swój wybór, podkreślając, iż o zwycięstwie zadecydowały końcowe efekty modernizacji:
– Zakopiański dworzec spełnia funkcje kolejowe, zapewnia adekwatny standard obsługi pasażerów, w tym także osób o szczególnych potrzebach i ograniczonej możliwości poruszania się. Co istotne perony posiadają odpowiednie dojścia, a także adekwatną długość zadaszenia. Dworzec i wiaty peronowe są interesujące architektonicznie, a całość wieńczy charakterystyczny neon z nazwą miasta. I co najważniejsze, przy rewitalizacji zadbano o zachowanie walorów regionalnych, aspekty historyczne oraz kulturowe Podhala – Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego
– Poza aspektami użytkowymi, w tym dostępności dla seniorów, osób ze specjalnymi wymogami (niepełnosprawnościami, wózkami dziecięcymi itp.) na co wpływ miał m.in. nowy układ torów i cztery perony oraz obniżenie torowiska o około metr, co zdecydowanie wpłynęło na możliwość wsiadania bez wchodzenia do pociągu po schodach. Efekt wydłużania o 400 m torów, który możliwy dojazd dłuższymi składami a tym samym ma wpływ na dostępność i komfort podróżowania i wraz z nową infrastrukturą stacji: nowe wiaty i ławki oraz tablice informacyjne stwarza przestrzeń przyjazną wszystkim korzystającym z jego przestrzeni – Dorota Daszkowska-Kosewska, manager ds. organizacji targów i wydarzeń MTG, dyrektor Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO.