Sahara Zachodnia, była kolonia hiszpańska, jest w dużej mierze kontrolowana przez Maroko, ale Front Polisario od dawna twierdzi, iż powinna być niepodległym państwem. Maroko administruje około 80 proc. terytorium, podczas gdy Front Polisario wspierany przez Algierię kontroluje pozostałe 20 proc. Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair, uruchamiając w styczniu połączenia łączące Madryt i wyspę Lanzarote z Ad-Dachli (Sahara Zachodnia) tym samym znalazły się w środku toczącego się od dziesięcioleci konfliktu.
REKLAMA
Zobacz wideo Majorka poza sezonem? Ależ oczywiście! [VLOG]
Nowe połączenia linii Ryanair do Sahary Zachodniej. Pojawiły się pytania o legalność lotów
W styczniu 2025 roku Ryanair uruchomił loty na lotnisko w mieście Ad-Dachla. Tym samym poszerzył marokańską siatkę połączeń, chcąc pobudzić turystykę i gospodarkę regionu. Dyrektor generalny irlandzkich linii lotniczych wyraził wdzięczność dla rządu Maroka, publikując zdjęcia przedstawicieli przewoźnika z marokańskimi flagami.
- Jesteśmy podekscytowani możliwością wzmocnienia połączeń komunikacyjnych Maroka i inwestycji Ryanaira w Królestwie, pobudzenia turystyki i wzrostu gospodarczego w tym regionie, przy wsparciu bezkonkurencyjnych cen Ryanaira - komentował Eddie Wilson, dyrektor generalny linii lotniczej.
Sahara Zachodnia mapa Fot. Google Maps
Operacje lotnicze spotkały się z protestem Frontu Polisario, który twierdzi, iż linie lotnicze nie mają prawa do obsługi lotniska w Dakhli. Przeciwnicy podkreślają, iż wszelkie porozumienia dotyczące Sahary Zachodniej muszą być zatwierdzone przez wszystkie zaangażowane strony. Wydali również ostrzeżenie, iż Ryanair może ponieść odpowiedzialność prawną, gdyż nie uzyskał oficjalnej zgody na uruchomienie połączeń. - Jakiekolwiek porozumienie dotyczące terytorium musi zostać zaakceptowane przez obie strony, a linie lotnicze działają poza prawem międzynarodowym - skomentował wysłannik Frontu Polisario, cytowany przez serwis rfi.fr.
Ad-Dachla, Sahara Zachodnia benkrut / Getty Images/iStockphoto
Stanowisko Ryanair i Transavia. Przyszłość tras do Ad-Dachli pozostaje niepewna
Ryanair oświadczył, iż jego działalność na trasie do Sahary Zachodniej "jest zgodna ze wszystkimi obowiązującymi przepisami lotniczymi", nie podając jednak dalszych szczegółów. Linia lotnicza otrzymała wsparcie od marokańskich urzędników ds. turystyki, które miało na celu zwiększenie międzynarodowych możliwości regionu. Jednak licencje przewoźnika obejmują jedynie Maroko, co rodzi pytania o status prawny Sahary Zachodniej.
Co więcej, po długiej batalii prawnej Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł w 2024 roku na korzyść Frontu Polisario i unieważnił umowy, które, jak stwierdził, zostały podpisane bez zgody rdzennej ludności zamieszkującej to terytorium. Konflikt uwydatnia napięcia geopolityczne w Saharze Zachodniej, gdzie Maroko dąży do uznania swojej suwerenności, a Front Polisario wciąż walczy o niepodległość. Spór wciąż pozostaje więc nierozstrzygnięty.
Co sądzisz o uruchomieniu przez Ryanair tras do Sahary Zachodniej, biorąc pod uwagę trwający spór o status tego terytorium? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.