Droga Trolli- najpiękniejsza droga w Norwegii?

manawpodrozy.pl 1 rok temu
Zdjęcie: droga trolli

Droga Trolli (norw. Trollstigveien i Trollstigen) to jedna z najpiękniejszych dróg scenicznych Norwegii. Nic dziwnego, iż należy również do najczęściej odwiedzanych atrakcji w tym kraju. Szacuje się, iż w szczycie sezonu przejeżdża nią średnio 1 auto na 10 sekund! Nic dziwnego, gdyż sam przejazd nią dostarcza niezapomnianych wrażeń. jeżeli dodamy do tego możliwość jej podziwiania z jednego z tarasów widokowych, z których widok zapiera dech w piersiach, to wiedzcie, iż musicie to miejsce koniecznie odwiedzić będąc w Norwegii!

Będąc w Norwegii zobacz również:
Język Trolla, czyli jedną z najsłynniejszych formacji skalnych na świecie;
Preikestolen, czyli słynną płytę skalną;
Kjeragbolten, czyli głaz zawieszony prawie 1000 metrów nad wodami fiordu;
– Jostedalsbreen, czyli największy lodowiec w Norwegii;

Droga Trolli
Jeden z punktów widokowych nad Drogą Trolli

Droga Trolli- gdzie się znajduje?

Droga Trolli jest częścią drogi oznaczonej numerem 63, która łączy Sylte z Åndalsnes. Leży ona w środkowej Norwegii, a najbliższym większym miastem jest Ålesund. My na Drogę Trolli przyjechaliśmy od strony Geiranger. Dlatego najpierw nią zjechaliśmy, by zawrócić i podjechać nią do góry.

Droga Trolli została wybudowana w latach 1928-1936. Jej otwarcia dokonał sam król Haakon VII. Droga ta jest udostępniona dla samochodów tylko i jedynie w okresie letnim. W Norwegii oznacza to okres od maja do października, chociaż wszystko oczywiście zależy od warunków pogodowych w danym roku. Wyczytaliśmy, iż jest tutaj zakaz poruszania się pojazdów o długości przekraczającej 12,4 metra, jednak w trakcie naszego zjazdu i wjazdu mijaliśmy na tej drodze autobusy. Były one “prowadzone” przez obsługę, która kierowała ruchem, by nie doszło do żadnego wypadku. Droga Trolli w 2012 roku przeszła generalny remont. Wybudowano wówczas w najwyższym jej punkcie- Alnesreset (868 m n.p.m.) restauracje oraz tarasy widokowe, z których można podziwiać tą wspaniałą drogę. Co ważne, przejazd Drogą Trolli jest w pełni bezpłatny.

Droga prowadząca na Drogę Trolli obfituje w piękne widoki

Skąd Droga Trolli wzięła swoją nazwę?

Droga Trolli swoją nazwę wzięła od najbardziej stromego i krętego odcinka położonego między Isterdalen a Stigfjellet. jeżeli zdecydujemy się go przejechać, do pokonania będziemy mieli 11 wąskich serpentyn. Niektóre z nich zakręcają o choćby 180 stopni! Średnie nachylenie drogi na tym fragmencie wynosi 9%, chociaż w niektórych momentach sięga nawet 12%. jeżeli spoglądniemy na tę drogę z góry wygląda ona jak potężna drabina! Stąd właśnie wzięła ona swoją nazwę. Trollstingen w wolnym tłumaczeniu na polski to “drabina Trolli”, czyli potężna drabina dla potężnych stworów zamieszkujących tą krainę, czyli Trolli.

Droga Trolli i punkt widokowy znajdujący się nad nią
Droga Trolli widziana od dołu. Widok na Stigfossen
Droga Trolli

Przejazd Drogą Trolli

Przejazd Drogą Trolli to niezwykle emocjonujące wydarzenie, niezależnie od tego, czy siedzisz na miejscu kierowcy, czy pasażera. Chociaż ten pierwszy ma zdecydowanie gorzej. Nie może on podziwiać pięknych krajobrazów, tylko musi w pełni skupić się na pokonywanej drodze. A droga jest bardzo wąska, więc przy mijaniu z pojazdami jadącymi z naprzeciwka musimy zachować szczególną ostrożność. Ułatwieniem przy mijaniu są znajdujące się przy drodze zatoczki. Niestety, w trakcie naszego przejazdu, zatrzymywały się na nich inne auta, których pasażerowie akurat robili sobie przerwę na zdjęcie. Bardzo to zaburzało przejazd tą drogą.

Widok na wodospad Stigfossen oraz most Stigfossbrua
Widok z samochodu na Drogę Trolli i Stigfossen
Okolica Drogi Trolli obfituje w piękne widoki

My zatrzymaliśmy się na obszernym parkingu na dole Drogi Trolli, by nieco popatrzeć na nią z dołu. Potężne wrażenie z tej perspektywy robi 320- metrowy wodospad Stigfossen oraz most Stigfossbrua. Tym drugim przebiega Droga Trolli, a pod nim spływają wody wspomnianego wodospadu. Podobno w deszczowy dzień przelewają się one przez most, fundując dodatkową dawkę adrenaliny. Na dole Drogi Trolli, jadąc od strony Åndalsnes znajduje się także jedyny na świecie znak drogowy “Uwaga Trolle”. My musimy się przyznać, iż kompletnie o nim zapomnieliśmy i nie szukaliśmy go, stąd poniższe zdjęcie pochodzi z zasobów internetowych.

fot. wikipedia.com

Droga Trolli i piękne punkty widokowe

Na najwyższym punkcie Drogi Troll znajduje się bezpłatny parking, restauracja, sklepy z pamiątkami oraz toalety (również bezpłatne). Warto się tutaj zatrzymać i udać się na pobliskie punkty widokowe. Jeden z nich znajduje się już ok. 5 minut od parkingu. Niejako spod niego wypływa wodospad Stigfossen, na który spoglądaliśmy z dołu. Robi to niesamowite wrażenie.

Jeden z punktów widokowych nad Drogą Trolli

Jakieś 10 minut dalej od pierwszego punktu widokowego znajduje się druga platforma widokowa, z której jest zdecydowanie najlepszy widok na całą Drogę Trolli. Właśnie stąd wygląda ona niczym potężna drabina. Po naszej prawej stronie wyrasta także Ściana Trolli, która jest mekką dla wspinaczy. jeżeli Wam mało widoków to można się udać na krótki trekking nieco wyżej. Na różne punkty widokowe prowadzą szlaki turystyczne. Są one jednak kamieniste, więc minimum jest posiadanie tutaj wygodnego trekkingowego obuwia.

Punkt widokowy nad Drogą Trolli

Czy Droga Trolli to najpiękniejsza trasa drogowa w całej Norwegii? Naszym zdaniem nie. Jest wiele innych ciekawych dróg, na których nie ma tak dużej ilości turystów. Jednak Drogę Trolli zdecydowanie warto zobaczyć będąc w Norwegii. Powinna znaleźć się na liście must see każdego odwiedzającego ten kraj.

Restauracja obok parkingu przy Drodze Trolli

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!