DnD 5e 2024 nowe zmiany i różnice

cyberfeed.pl 1 dzień temu


Ten Lochy i Smoki Piąta edycja zasad jest już dostępna z nową wersją Podręcznik gracza. Te poprawki — a są to poprawki i wyraźnie nie jest to nowe wydanie — aktualizują 5. edycję D&D, która została wydana dekadę temu, w 2014 r., aby uprościć zestaw zasad i dostosować go bardziej do wrażliwości rozgrywki w 2024 r.

Porozmawiajmy o największych zmianach, jakie zobaczycie w Podręczniku Gracza w 2024 roku.

Wersja 5e nie została zastąpiona, tylko zaktualizowana

Podczas gdy rewizja 5. edycji zasad D&D autorstwa Wizards of the Coast z 2024 r. zmienia niektóre mechanizmy i zasady — omówimy to bardziej szczegółowo poniżej — podstawowa gra jest przez cały czas bardzo podobna. Można ją postrzegać jako aktualizację lub modyfikację, a nie 6. edycję. Nie ma nic niekompatybilnego w tych dwóch wersjach — taki był pierwotny zamysł marketingowy impuls „One D&D” który rozpoczął się w 2021 r. Jednak zrewidowany zestaw zasad jest sposobem na załatanie 5e, aby uczynić go bardziej aktualnym i uwzględnić pewne ulepszenia jakości życia z ostatniej dekady.

Postać stworzona według zasad z 2024 roku będzie lepiej przygotowana do przygód w 5e niż ta stworzona według zasad z 2014 roku.

Nawet do 5. edycji D&D wybór rasy postaci determinował takie rzeczy, jak poprawa wartości atrybutów. (Długi, długi temu to samo dotyczyło płci twojej postaci.) Ponieważ jest to esencjalistyczne, redukcyjne i, wiesz, obrzydliwe, D&D odchodzi od tego od jakiegoś czasu.

W rewizji zasad z 2024 r. całkowicie zrezygnowano choćby ze słowa „rasa” (ponieważ jest to w każdym razie konstrukt społeczny i nie ma sensu, gdy mówimy o ludziach w D&D). Zamiast tego D&D używa teraz znacznie dokładniejszego gatunek.

W podręczniku gracza z 2024 r. wymieniono 10 gatunków: Aasimar, Dragonborn, Dwarf, Elf, Gnome, Goliath, Halfling, Human, Orc i Tiefling. To powiedziawszy, koncepcyjnie nie ma nic w gatunkach, co różniłoby się od rasy w 5e. przez cały czas otrzymasz swoją prędkość ruchu, odporności i cechy z decyzji. Jedyną rzeczą, którą należy zignorować, są dostosowania Ability Score. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przenieść wcześniej opublikowaną rasę 5e jako gatunek.

Półrasy takie jak Półelfy i Półorki nie pojawiają się w PHB z 2024 r. Nie jest jasne, czy stanowi to stałe wykluczenie (na podstawie definicji gatunku), czy też po prostu nie znalazły się na liście do pierwotnej publikacji.

Podrasy z piątej edycji również zniknęły. To, co kiedyś było podrasami, zostało włączone do Gatunków jako takie rzeczy jak Lineages lub różnice środowiskowe (co czyni je, w praktyce, podgatunkami). Te linie przez cały czas otrzymują te same korzyści, jak cantrips lub trochę dodatkowego ruchu.

Tła i pochodzenie Feats są powiązane ze statystykami

Zaczynając od Kocioł Wszystkiego TashiZmienione podejście do Origins, D&D pracowało nad tym, aby łatwiej było odzwierciedlić osobistą historię postaci dzięki jej statystyk. W rewizji zasad z 2024 r. zostało to zrealizowane dzięki Backgrounds.

Tła w 5. edycji zapewniono umiejętności, języki i początkowy ekwipunek. W zmienionych zasadach Twoje Tło daje Ci Zwiększenie Wyniku Atrybucji, Wyczyn Pochodzenia, biegłości w umiejętnościach, biegłości w narzędziach i początkowy ekwipunek. Ten Zwiększenie Wyniku Atrybucji (tak samo jak wtedy, gdy bierzesz Wyczyn Zwiększenie Wyniku Atrybucji) pozwala Ci dodać +1 do trzech Wyników Atrybucji lub +2 do jednego Wyniku Atrybucji i +1 do innego. Zdolności, które możesz wybrać, są określane przez Tło i są tematycznie związane z tym tłem — Farmerzy wybierają na przykład Siłę, Kondycję i Mądrość. (Jeśli chodzi o języki, nawiasem mówiąc, każda postać zaczyna z trzema znanymi, a Łotrzykowie i Łowcy wybierają więcej ze swoich cech klasowych.)

Dzięki temu wzmocnieniu możesz nieco bardziej dostosować tło swojej postaci I niech to odbije się w ich obecnej rzeczywistości (i ich statystykach). Podobnie jak w przypadku gatunków (rasy) powyżej, przez cały czas możesz używać wcześniej opublikowanych teł 5e. W przypadku teł będziesz musiał jednak trochę dostosować i wymyślić własne umiejętności, biegłości w narzędziach i talent Origin. A skoro o tym mowa…

Wyczyny Origin są powiązane z Tło — każde Tło ma zestaw Wyczynów Origin. Te wyczyny idą trochę dalej, aby utrwalić historię i historię twojej postaci w jej statystykach i mechanice. A także sprawiają, iż są trochę fajniejsze, mając mały profit od samego początku.

Style walki są przenoszone do wyczynów

Skoro mowa o wyczynach, wyczyny również zostały nieco przerobione. Większość wyczynów wymaga teraz osiągnięcia 4. poziomu przed ich wykonaniem — co ma sens, ponieważ jest to pierwsza okazja, jaką masz, aby je wykonać.

Funkcja Stylu walki dla BojownicyPaladyni i Łowcy również przeszli na wyczyny, zamiast być częścią klasy.

Mistrzostwo w posługiwaniu się bronią jest cechą klasy

Mistrzostwo w posługiwaniu się bronią jest cechą klasową (i może być zapewniona przez jeden wyczyn) dla Barbarzyńców, Wojowników, Paladynów, Łowców i Łotrzyków. Każda broń ma adekwatność Mastery Property, która dodaje dodatkowy atak lub efekt do twojego użycia tych broni.

Więcej szczegółów na temat biegłości w posługiwaniu się bronią znajdziesz w osobnym poradniku.

Narzędzia i rzemiosło mieć nowe zasady

W 5e, Narzędzia Rzemieślnika — takie jak te, które dostałeś wraz ze swoim Tło — były szczerze mówiąc trochę niejasne. D&D w 2024 roku uprościło zasady dotyczące narzędzi, uczyniło je jeszcze bardziej użytecznymi i dostarczyło znacznie lepszych przykładów tego, jak twoja postać mogłaby ich używać. Podczas gdy zestawy narzędzi 5e nie były powiązane z pojedynczą Zdolnością, rewizje są — i są zaangażowane w to jaśniejsze mechanizmy. Jest też teraz o wiele więcej opcji, z 25 zestawami narzędzi wymienionymi w PHB.

Nie warto ich wszystkich tutaj omawiać, ale przyjrzyjmy się jednemu jako przykładowi. Zasady PHB z 2024 r. mówią, iż Narzędzia ciesielskie mogą być użyte do podważenia skrzyni z rzutem na DC 20 (Siła). jeżeli masz biegłość w Narzędziach ciesielskich ze swojego Pochodzenia, dodałbyś swój bonus biegłości do tego rzutu.

Możesz, w zależności od swojego DM (lub swojej umiejętności zastraszania DM), rzucać Umiejętnościami zamiast prostej Zdolności. Gdybyś miał rzucać Atletyką zamiast prostej Siły i miałbyś biegłość w umiejętności Atletyce, miałbyś przewagę w rzucie, aby użyć Narzędzi Artisan.

Gdy już uporządkujemy rzuty, zmienione zasady z wersji 2024 podają również przykłady tego, co można uzyskać z każdego zestawu narzędzi — na przykład przybory kucharza pozwalają na przygotowanie racji żywnościowych, narzędzia tkacza umożliwiają wykonanie śpiwora lub wyściełanej zbroi, a narzędzia majsterkowicza mogą posłużyć do wykonania latarni lub pistoletu.

Pamiętaj jednak, iż są to tematyczne opisy narzędzi i ich zastosowań z przykładami, które mogą pomóc zainspirować Twoją grupę domową. Ale są one tylko punktem wyjścia, a Ty i Twój DM powinniście swobodnie interpretować ich funkcję i zastosowanie w locie.

Unarmed Strike jest trochę inny

Same Unarmed Strike są przez cały czas takie same — rzucasz, aby zaatakować i zadać (1 + modyfikator siły) punktów obrażeń. Ale teraz ataki Grapple i Shove są teraz pod parasolem ataków Unarmed Strike.

W 5e, grappling i shoving obejmowały konkurs Atletyki atakującego kontra Atletyki lub Akrobatyki celu. W 2024 roku, próba jednego lub drugiego jest teraz częścią Uderzenia Bez Broni. Najpierw musisz skutecznie uderzyć Uderzenie Bez Broni. Następnie decydujesz, czy zadać obrażenia, czy spróbować Uderzenia lub Pchnięcia. Grappling lub Shoving wyzwala rzut obronny na Siłę lub Zręczność od celu przeciwko DC (8 + STR atakującego + biegłość atakującego). W przypadku niepowodzenia, cel zostaje skutecznie chwycić lub odepchnięty.

Koty w końcu mają widzenie w ciemnościach

Może to nie jest największa zmiana, ale koty 5e pierwotnie nie miały żadnych specjalnych zmysłów. Rewizja z 2024 r. w końcu dodaje Darkvision do puszystych małych morderczych kulek.

Inspirację nazywa się teraz Inspiracją Bohaterską

Ale wszyscy wiemy, iż nikt nie będzie tego tak nazywał.



Source link

Idź do oryginalnego materiału