Wydawać by się mogło, iż przywitanie pasażerów wchodzących na pokład samolotu to po prostu wyraz wysokiej kultury osobistej. W rzeczywistości jednak kryje się za tym coś więcej. Załoga ocenia m.in. stan pasażerów i zwraca uwagę na to, czy dana osoba jest zdolna do lotu.
REKLAMA
Zobacz wideo Majorka poza sezonem? Ależ oczywiście! [VLOG]
Stewardesy witają pasażerów - dlaczego?
Zaraz po wejściu na pokład samolotu stewardesy witają pasażerów, z którymi za kilka chwil wyruszą na wspólny lot. Miłe powitanie to wyraz serdeczności i gościnności, a chociażby delikatne skinienie głowy jest odbierane jako gest szacunku do drugiej osoby. Trzeba jednak wiedzieć, iż powitanie pasażerów przed podróżą to nie tylko kwestia kultury i społecznego obycia. Obsługa samolotu prowadzi w ten sposób dyskretną obserwację pasażerów, zwracając szczególną uwagę na to, czy np. stan zdrowia lub nietrzeźwości pasażera nie są przeszkodą do uczestnictwa w locie. Jest to zatem także dbałość o bezpieczeństwo podróży, które w przypadku państw oddzielonych od siebie o setki kilometrów, często realizowane są kilka lub kilkanaście godzin.
Obserwując pasażerów uczestniczących w podróży, osoby obsługujące lot, są również w stanie wskazać podróżnych, którzy mogliby okazać się przydatni w sytuacji awaryjnej.
Stewardessy - jaka jest ich rola na pokładzie? Obsługa samolotu ma wiele zadań
Podróż w przestworzach jest atrakcją samą w sobie, choć trzeba przyznać, iż wiele osób nie kryje swojego strachu przed lataniem. Już od "progu" samolotu podróżnych wita obsługa samolotu - stewardessy i stewardzi, którzy pełnią bardzo istotną rolę podczas całej podróży. Jakie są ich zadania? Lista jest bardzo długa, są to przede wszystkim następujące kwestie:
dbanie o bezpieczeństwo pasażerów, np. poprzez przeprowadzenie instruktażu bezpieczeństwa przed lotem
pomoc w znalezieniu swojego miejsca
kontrola bagażu podręcznego (sprawdzenie, czy znajduje się na swoim miejscu i nie blokuje przejścia)
kontrola, czy pasażerowie mają zapięte pasy bezpieczeństwa w czasie, gdy są do tego zobligowani
udzielenie pierwszej pomocy w razie potrzeby
reagowanie na zagrożenia wynikające np. z niewłaściwego zachowania pasażerów lub nagłych sytuacji losowych
koordynowanie ewakuacji w razie awarii maszyny
serwowanie posiłków i napojów, a także sprzedaż pokładowa
utrzymywanie porządku i czystości na pokładzie samolotu
Obsługa samolotu podczas podróży jest niezmiernie ważna, zwłaszcza w przypadku osób, które odczuwają dyskomfort w trakcie lotu. Profesjonalna załoga wzbudza zaufanie i tym samym wpływa na dobre samopoczucie pasażerów, które zaczyna się właśnie od uprzejmego powitania.
Zobacz też: Plaże jak w najdroższych kurortach, a ceny niższe niż w Polsce. Ten kraj to nieodkryty diament