Decyzja środowiskowa dla nowej drogi startowej Kraków Airport już w 2025 roku? Przełom po latach oczekiwania

krknews.pl 20 godzin temu

– Po ośmiu latach oczekiwania nastąpił długo wyczekiwany przełom. Decyzja środowiskowa dla nowej drogi startowej Kraków Airport ma zostać wydana w listopadzie 2025 roku – zapowiedział Janusz Kardasiński, członek zarządu Kraków Airport.

O decyzji dotyczącej budowy nowego pasa startowego na lotnisku w Balicach zdecydowano już w 2016 roku, jednak realizacja inwestycji napotkała liczne przeszkody administracyjne. w tej chwili trwa kolejne postępowanie związane z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, niezbędnej do rozpoczęcia prac budowlanych. Proces ten prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Kielcach.

Rozważane są dwa warianty przebiegu nowego pasa startowego – północny i centralny. Pierwszy z nich został zaplanowany niemal równolegle do istniejącej drogi startowej, natomiast drugi przeciąłby w tej chwili użytkowany pas. Władze lotniska rekomendują wariant północny, który jest odchylony od obecnego pasa o 4,7 stopnia. Obie propozycje uzyskały akceptację wojska, które również korzysta z infrastruktury lotniska w Balicach.

Pomimo dynamicznego rozwoju lotniska, wzrostu liczby połączeń i rosnącej liczby obsługiwanych pasażerów, brak nowego pasa startowego pozostaje jednym z największych wyzwań infrastrukturalnych dla portu lotniczego. w tej chwili konieczne stało się ponowne przeprowadzenie całej procedury administracyjnej. Przedstawiciele lotniska zwracają uwagę, iż obowiązujące przepisy, choćby po niedawnej nowelizacji, nie umożliwiają przyspieszenia procesu inwestycyjnego. Analizowano możliwość przeprowadzenia budowy bez konieczności uzyskania decyzji środowiskowej, jednak regulacje prawne pozwalają na takie rozwiązanie jedynie w przypadku obiektów przeznaczonych wyłącznie dla wojska. W przypadku lotnisk o charakterze cywilno-wojskowym konieczne jest przestrzeganie pełnej procedury administracyjnej.

Według przewidywań decyzja środowiskowa może zostać uzyskana na jesień tego roku. – W optymistycznym wariancie spodziewamy się uzyskania decyzji środowiskowej w listopadzie 2025 roku. Po jej otrzymaniu, zakładamy, iż dwa lata później rozpoczniemy proces wyboru wykonawcy. Oddanie nowej drogi startowej do użytku planujemy na połowę 2031 roku – wyliczał Janusz Kardasiński. Jak dodał, Kraków Airport zakłada, iż dokumenty zostaną zakwestionowane. jeżeli do tego dojdzie, sprawa trafi do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, co dodatkowo wydłuży cały proces. – W takim scenariuszu przetarg na wykonawcę nowej drogi startowej będzie można ogłosić w listopadzie 2027 roku – mówił Kardasiński.

Członek zarządu Kraków Airport Janusz Kardasiński ( z prawej)

Kiedy w takim razie wylądowałby pierwszy samolot na nowym pasie? Po zakończeniu formalności administracyjnych i uzyskaniu wymaganych pozwoleń planowane jest rozstrzygnięcie przetargu oraz wybór generalnego wykonawcy odpowiedzialnego za realizację całej inwestycji. Proces ten obejmie nie tylko ocenę ofert, ale także przygotowanie zaplecza budowlanego i niezbędne uzgodnienia techniczne.

Po zakończeniu procedur przetargowych, w listopadzie 2027 roku rozpocznie się pierwszy etap budowy, który potrwa do września 2029 roku. W tym czasie prowadzone będą intensywne prace ziemne, fundamentowanie oraz przygotowanie infrastruktury technicznej nowej drogi startowej. W kolejnej fazie, trwającej od września 2029 do sierpnia 2030 roku, realizowane będą najważniejsze elementy pasa startowego, w tym układanie nawierzchni oraz instalacja systemów bezpieczeństwa i oświetlenia nawigacyjnego.

Trzeci etap budowy, zaplanowany na okres od sierpnia 2030 do czerwca 2031 roku, obejmie prace wykończeniowe, testy techniczne oraz certyfikację nowej infrastruktury. To najważniejszy moment, który pozwoli na finalne dostosowanie pasa startowego do obowiązujących norm lotniczych oraz przeprowadzenie odbiorów technicznych. – o ile wszystkie prace przebiegną zgodnie z harmonogramem, w lipcu 2031 roku nowa droga startowa zostanie oddana do operacyjnego użytkowania, otwierając tym samym nowy rozdział w rozwoju krakowskiego portu lotniczego – podkreślił Kardasiński.

Zanim rozpocznie się budowa nowej drogi startowej, pasażerowie korzystający z krakowskiego lotniska mogą spodziewać się licznych udogodnień wynikających z modernizacji istniejącej infrastruktury. Zarząd lotniska planuje szereg inwestycji mających na celu poprawę komfortu podróżnych oraz zwiększenie przepustowości terminalu.

W ramach przygotowań do rozbudowy przeprowadzane są liczne prace naprawcze i modernizacyjne na istniejącej drodze startowej, drogach kołowania oraz płycie postojowej samolotów (PPS). W 2024 roku wymieniono już 348 płyt betonowych, w tym 53 płyty na PPS oraz 295 na drodze startowej. Dodatkowo prowadzone są naprawy spękań nawierzchni oraz odtworzenie szczelin dylatacyjnych, co poprawi trwałość infrastruktury i bezpieczeństwo operacji lotniczych.

– Do II kwartału 2025 roku na lotnisku wdrożony zostanie nowoczesny system kontroli bezpieczeństwa, który obejmie 10 urządzeń tomograficznych oraz automatyczne systemy powrotu kuwet . Dzięki tym rozwiązaniom możliwe będzie zwiększenie przepustowości pojedynczej linii kontroli do 250 pasażerów na godzinę, co znacząco skróci czas oczekiwania i usprawni proces odprawy – wyliczał prezes krakowskiego lotniska Łukasz Strutyński.

Prezes Kraków Airport Łukasz Strutyński

Kolejne udogodnienia dla podróżnych obejmują wdrożenie systemu self-boarding, który umożliwi samodzielne przejście przez bramki do samolotu bez konieczności kontaktu z obsługą. W III kwartale 2025 roku planowane jest uruchomienie dwóch automatycznych bramek dla pasażerów podróżujących w strefie Schengen. Równocześnie, w II kwartale 2025 roku, zostanie wdrożony system bag-drop off, który obejmie pięć samoobsługowych kiosków do nadawania bagażu. To rozwiązanie przyspieszy proces odprawy i zmniejszy kolejki przy tradycyjnych stanowiskach obsługi.

Aby jeszcze lepiej zarządzać ruchem pasażerów, w terminalu zostanie zainstalowanych 33 sensory Xovis, które umożliwią dokładną analizę natężenia ruchu oraz przewidywanie czasów oczekiwania. Dodatkowo, w latach 2024-2025, planowane jest zwiększenie zatrudnienia w Służbie Ochrony Lotniska – do zespołu dołączy co najmniej 60 nowych pracowników.

W związku z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego oraz planowaną rozbudową terminalu pasażerskiego, powstanie nowa strefa Pre-Boarding Zone. Obiekt ten będzie pełnił funkcję dodatkowych poczekalni przedodlotowych (gate’ów) dla pasażerów podróżujących w strefie Non-Schengen. Znajdzie się w nim do 8 gate’ów, a jego lokalizacja została zaplanowana w obrębie obecnego terminala cargo. Ukończenie tej inwestycji przewidziano na kwiecień 2026 roku.

Aby umożliwić rozbudowę terminala pasażerskiego, dotychczasowy budynek cargo zostanie przeniesiony do nowoczesnego obiektu biurowo-magazynowego. Nowy terminal cargo będzie obsługiwał transport towarowy oraz kontrolę zaopatrzenia i pojazdów wjeżdżających na teren strefy zastrzeżonej lotniska. Powierzchnia użytkowa budynku wyniesie 5 600 m², a jego kubatura to 39 050 mł. Nowy obiekt zostanie uruchomiony w II kwartale 2025 roku.

Największym i najważniejszym projektem w ramach modernizacji lotniska będzie rozbudowa terminala pasażerskiego, która znacząco zwiększy jego przepustowość. Po zakończeniu inwestycji terminal będzie w stanie obsługiwać do 4 400 pasażerów na godzinę, podczas gdy obecna przepustowość wynosi 3 200 osób.

Rozbudowa zostanie przeprowadzona etapami, aby uniknąć zakłóceń w funkcjonowaniu lotniska. Przetarg na wybór wykonawcy planowany jest na II-III kwartał 2025 roku, a prace rozpoczną się od zachodniej części terminala, w rejonie T6 – pomiędzy obecnym budynkiem a drogą prowadzącą do wieży kontroli lotów Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Następnie roboty przeniosą się na południe, gdzie kontynuowane będą wzdłuż elewacji Wewnętrznego Układu Komunikacyjnego. Kolejne etapy obejmą rozbudowę na północ, wzdłuż płyty postojowej, aż po rejon T7 na wschód od obecnego terminala. W miejscu dotychczasowego terminala cargo powstanie nowa przestrzeń terminalowa, co wymusi jego wcześniejszą rozbiórkę.

Ostatni etap prac obejmie przebudowę istniejącego terminala pasażerskiego, w tym jego kondygnacji podziemnych, parteru oraz pierwszego i drugiego piętra. Zostaną także przeprowadzone wyburzenia niektórych części budynku, aby stworzyć przestrzeń dla nowej infrastruktury. Cały proces budowy potrwa do 2031 roku i znacząco wpłynie na rozwój lotniska, zwiększając jego możliwości operacyjne i podnosząc komfort obsługi pasażerów.

Jarek Strzeboński

Idź do oryginalnego materiału