Jak opowiedzieć o kobiecości językiem sztuki? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w poznańskiej galerii Czarny Krokodyl, gdzie od 30 grudnia 2024 do 30 stycznia 2025 będzie można podziwiać wyjątkową wystawę „Dark Side of the Moon”. To niezwykłe spotkanie szkła i ceramiki Natalii Komorowskiej z tkaniną artystyczną Moniki Tatiany Idzikowskiej, które stworzy intrygujący dialog pomiędzy różnymi formami wyrazu artystycznego.
Wielkopolskie tradycje w nowoczesnym wydaniu
Sercem wystawy jest kolekcja szkła stworzona przez Natalię Komorowską w ramach stypendium Marszałka Wielkopolskiego 2024. Artystka, wykorzystując technikę formowania szkła z ręki, nawiązuje do bogatych tradycji wielkopolskiego szklarstwa, w tym dziedzictwa Gostyńskiej Huty Szkła. Na ekspozycji zobaczymy również rzeźby ceramiczne i szklane z cyklu „Feminatywy” – pracy magisterskiej artystki, zrealizowanej pod kierunkiem prof. Przemysława Lasaka i prof. Małgorzaty Dajewskiej w ASP we Wrocławiu.
Sztuka w dialogu – szkło i tkanina
Dopełnieniem szklanych i ceramicznych form będą wielkoformatowe tkaniny artystyczne autorstwa Moniki Tatiany Idzikowskiej. Ta wrocławska projektantka i artystka, znana z wykorzystywania japońskiej techniki Itajime Shibori, tworzy unikalne prace, w których odnosi się do kondycji współczesnego człowieka. Jej wielometrowe, manualnie barwione tkaniny wchodzą w fascynujący dialog z przestrzennymi formami Komorowskiej.
Finał z charytatywnym akcentem
Wystawa zakończy się uroczystym finisażem 30 stycznia 2025 roku o godzinie 18:00. Podczas spotkania autorskiego zostanie zaprezentowany katalog poświęcony artystce oraz kalendarz 2025/2026. Wydarzeniu towarzyszy zbiórka charytatywna na rzecz Laboratorium Kultury w Opolnie-Zdrój, łącząc tym samym sztukę z działaniem społecznym.
Natalia Komorowska, laureatka prestiżowych nagród, w tym The Glass Prize 2019 i Alexander Tutsek Stiftung Award 2022, zaprezentowała swoje prace na ponad 70 wystawach zbiorowych na całym świecie – od Wenecji przez Mediolan po Singapur. Jej twórczość, skupiająca się na aspektach postrzegania kobiecości w społeczeństwie, znajduje doskonałe dopełnienie w pracach Moniki Tatiany Idzikowskiej, która w swojej twórczości łączy tradycyjne japońskie techniki ze współczesną wrażliwością.
Zobacz również:
- Nowa wizja na Muzeum Architektury we Wrocławiu – konkurs rozstrzygnięty!
- Wystawa „Shinchintaisha. Procesy nietrwałości” w Muzeum Architektury we Wrocławiu