Prywatny czeski przewoźnik Leo Express uzyskał zgodę na uruchomienie połączenia kolejowego na trasie Kraków – Warszawa – Kraków. Planowane jest kursowanie pięciu par pociągów dziennie przez pięć lat, począwszy od grudnia 2025 roku. Czas przejazdu ma wynosić niecałe trzy godziny.
Urząd Transportu Kolejowego podjął decyzję, zgodnie z którą czeski Leo Express uzyskał pięcioletnią zgodę na uruchomienie połączeń w Polsce.
– Prezes UTK przyznał Leo Express otwarty dostęp dla pasażerskich przewozów kolejowych na trasie krajowej od 14 grudnia 2025 r. do 14 grudnia 2030 r. Leo Express na podstawie tej decyzji może uruchomić codziennie 5 par pociągów na trasie Kraków Główny – Warszawa Wschodnia – Kraków Główny – czytamy na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.
Odjazdy z Warszawy Wschodniej zaplanowano na 1:32, 3:32, 9:32, 15:32 i 18:32, a z Krakowa na 6:19, 12:19, 15:19, 19:19 i 21:19. Dla porównania EIP bezproblemowo pokonuje tę trasę w 2:30h, a InterCity średnio potrzebuje nieco ponad 3:30h.
Przewidywane stacje obsługiwane przez pociągi to Kraków Główny, Włoszczowa Północ, Opoczno Południe, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia. Możliwe jest jednak rozszerzenie siatki postojów o dodatkowe lokalizacje, pod warunkiem złożenia odpowiedniego wniosku.
Pociągi będą obsługiwane dalekobieżnymi elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT) z rodziny Flirt (seria 480). Przed pandemią COVID-19 Leo Express realizował nimi połączenia na trasie Kraków – Praga, a niedawno uzyskał zgodę Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) na zwiększenie liczby kursów na tej trasie. Przewoźnik zachowuje możliwość zastąpienia tych pojazdów innym taborem o zbliżonych parametrach technicznych.