Customizacja – co to jest i co oznacza?

verseo.pl 1 miesiąc temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Customizacja – co to jest i co oznacza?

  • Customizacja – co to?
  • Customizacja a personalizacja
  • Jakie są zalety customizacji?
  • Customizacja – przykłady zastosowania
    • E-commerce
    • Moda i odzież
    • Gastronomia
    • Turystyka
    • Motoryzacja
  • Jak wdrożyć customizację do firmy?

Zamknij

Customizacja to proces, w którym użytkownik może samodzielnie modyfikować produkt czy usługę. Na czym dokładnie polega proces dostosowywania i czym różni się od personalizacji? Dowiedz się, jak customizacja wpływa na relacje między konsumentem a marką!

Customizacja – co to?

Customizacja to proces, w którym użytkownik może zmieniać, modyfikować i dostosowywać poszczególne elementy produktu czy usługi według własnych potrzeb i preferencji. Dzięki temu zyskuje w pewnym sensie wpływ na końcowy produkt, tworzy coś, co nosi znamiona jego własnej ingerencji i kreatywności.

Proces customizacji pomaga klientom stworzyć coś własnego, niepowtarzalnego. Taka forma oferty sprawia również, iż klienci tworzą powiązania emocjonalne z danym produktem (w końcu zawiera on elementy związane z ich twórczością, a więc występuje komponent emocjonalny), co z kolei znacznie zwiększa szanse na finalizację zakupu.

Customizacja a personalizacja

Zasadnicza różnica między customizacją a personalizacją polega na tym, po czyjej stronie leży kontrola. W procesie customizacji częściowo kontrolę ma użytkownik (oczywiście w zakresie ustalonym przez firmę) – może dopasować i modyfikować poszczególne elementy oferty lub produktu według własnych preferencji.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Z kolei personalizacja jest procesem, w którym na bazie analizy danych o użytkowniku dostaje on spersonalizowane rekomendacje i sugerowane produkty. A więc proces ten odbywa się bez woli użytkownika. Rekomendacje są tworzone m.in. na podstawie historii wyszukiwania czy odwiedzanych stron oraz są dostosowywane do profilu odbiorcy.

Personalizacja to proces, w którym doświadczenie użytkownika zostaje dopasowane w automatyczny sposób na podstawie zebranych danych, podczas gdy w procesie customizacji użytkownik samodzielnie dostosowuje produkt lub usługę według własnych preferencji.

Jakie są zalety customizacji?

Customizacja przynosi wiele korzyści zarówno dla klientów, jak i dla firmy:

  • lepsze dopasowanie do potrzeb użytkownika – customizacja pozwala na dokładne dostosowanie produktów lub usług do specyficznych wymagań i oczekiwań użytkowników;
  • większe zadowolenie i satysfakcja klientów – kiedy klienci mogą personalizować produkty lub usługi według własnych preferencji, czują się bardziej docenieni i zadowoleni, mają poczucie wpływu i kreowania, co sprzyja budowaniu lojalności i zwiększa szansę na zakup;
  • wyróżnienie się na rynku – wprowadzenie customizacji daje możliwość wyróżnienia się wśród konkurencji dzięki takiej funkcjonalności.

Oprócz tego klienci mają poczucie, iż marka dba o ich potrzeby, a także daje im większy wybór w zakresie produktów i usług. Z kolei po stronie biznesu do korzyści warto zaliczyć również możliwość ustalenia wyższych cen za produkty customizowane.

Customizacja – przykłady zastosowania

Customizacja to coś, co można zastosować w wielu różnych branżach. Zobacz to na przykładzie!

E-commerce

W sklepach online można zamawiać różnorodne produkty z możliwością customizacji, np. biżuteria z grawerem czy koszulka z wybranym przez klienta nadrukiem. Rodzajem customizacji jest również możliwość samodzielnego tworzenia boxów prezentowych czy wybór opakowań prezentowych opatrzonych specjalnym grawerem lub nadrukiem.

Moda i odzież

Oprócz wspomnianych wyżej możliwości wyboru nadruku w tym sektorze możemy wdrożyć customizację także do biznesów stacjonarnych, np. butików czy salonu krawieckiego.

Customizowanie w tym przypadku to m.in. szycie unikatowych ubrań, zgodnie z wizją klienta i w dopasowaniu o jego rozmiary. Klient ma również możliwość wyboru tkaniny, koloru czy dodatków. To wszystko sprawia, iż bierze aktywny udział w tym, jak będzie wyglądać produkt końcowy.

Customizację można zastosować także w przypadku obuwia – to również wybór koloru czy dodatkowych akcesoriów. Dobrym przykładem jest rozwiązanie wprowadzone na stronie Nike, tzw. NikeiD.

Klient zaczyna od wyboru konkretnego modelu buta, który chce spersonalizować. Nike oferuje szeroką gamę modeli – od klasycznych sneakersów, takich jak Air Max, po buty sportowe, takie jak Air Zoom Pegasus.

Po wybraniu modelu użytkownik przechodzi do etapu, w którym decyduje o detalach obuwia. Może zmieniać różne elementy buta, takie jak: kolor, materiał, tekstura czy spersonalizowane napisy (np. inicjały czy krótki slogan). Dzięki temu otrzymuje customizowany produkt.

Gastronomia

Customizowanie jest dostępne również dla biznesów z sektora HoReCa. W przypadku lokali gastronomicznych customizacja pojawia się m.in. wtedy, gdy jakieś danie zostaje przygotowane specjalne na życzenie klienta lub gdy klient samodzielnie komponuje składniki.

Przykładem customizacji jest również wybór ostrości dania czy eliminacja alergenów z posiłku. Sam fakt zamówienia kawy z podwójnym espresso i na mleku owsianym, której standardowo nie ma w menu, również jest rodzajem customizacji.

Turystyka

Customizacja w turystyce dotyczy m.in. możliwości dostosowania planu podróży pod własne preferencje. Zjawisko to występuje wówczas, gdy w ofercie klient ma możliwość wybrać, które atrakcje go interesują, jaki rodzaj transportu preferuje czy w jakim miejscu chce się zakwaterować.

Motoryzacja

Customizowanie jest bardzo popularne w branży motoryzacyjnej. To możliwość dopasowania pod własne preferencje m.in. części zewnętrznych samochodu, jak również wewnętrznych. W procesie customizacji klient może wybrać odcień lakieru, felgi czy typ nadwozia.

Marki luksusowe, takie jak np. Rolls-Royce czy Bentley, oferują możliwość customizacji niemal każdego elementu auta, w tym również opcje wykończenia jego wnętrza, aby odpowiadały wprost na potrzeby i preferencje klienta.

Jak wdrożyć customizację do firmy?

Przede wszystkim, aby wdrożyć customizowane produkty do firmy, warto zastanowić się nad tym, które z aktualnej oferty można poddać takiemu procesowi. Oprócz tego należy przeanalizować, czy na wybrany produkt będzie miał realne zapotrzebowanie. Z tego powodu wśród obowiązkowych punktów powinna znaleźć się m.in. analiza rynku i konkurencji, a także zbadanie opinii publicznej, np. dzięki ankiet wśród klientów.

Idź do oryginalnego materiału