Żabka wchodzi w retailmedia, a grupa Muszkieterów podsumowała miniony rok. Przegląd tygodnia 25 stycznia – 1 lutego.
Żabka Ads - Shopper-Driven Media to nowe narzędzie z segmentu retail media, wprowadzone w sklepach Żabka. Pozwala reklamodawcom na skuteczne docieranie do odbiorców, codziennie dokonujących zakupów. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze cyfrowych nośników, których jest już ponad 1,5 tys., klienci na ekranach będą mogli zobaczyć już nie tylko oferty produktowe, ale i usługi, informacje o wydarzeniach, czy np. akcjach społecznych. Kampanie będą mogły być prowadzone ogólnopolsko i lokalnie, a reklamodawcy otrzymają rekomendacje w jaki sposób skutecznie docierać ze swoimi przekazami do klientów.
Retail media to znana na całym świecie technika marketingowa, oparta na nośnikach digitalowych umiejscowionych bezpośrednio w miejscach zakupów, również tych fizycznych. Ten niezwykle gwałtownie zyskujący na popularności, globalny trend zmienia sposób planowania budżetów marketingowych. Już dziś przeznaczany jest na niego 1 z 5 dolarów wydatków mediowych na świecie, a w Polsce niemal połowa marketerów planuje zwiększyć swoje inwestycje w tym obszarze.
Mechanizm Żabka Ads polega na opracowaniu przez zespół Żabki rekomendacji dla partnerów, w celu efektywnego dotarcia do konsumentów danej kategorii. Rekomendacje są przygotowywane przede wszystkim na podstawie skonsolidowanych i w pełni zanonimizowanych danych sprzedażowych, pochodzących z ponad 11 tys. sklepów. Wspierająco, statystyki z aplikacji Żappka dostarczają ogólnej wiedzy na temat struktury grupy klientów pod kątem demografii czy preferowanej pory zakupów, natomiast są one zawsze zagregowane, a dostęp do nich regulują zgody samych użytkowników.
– Dzięki Żabka Ads oferujemy reklamodawcom możliwość zwiększenia skuteczności kampanii wspierających wprowadzenie na rynek nowych produktów, aktywacji promocyjnych, a także kampanii storytellingowych przy półce sklepowej. Żabka Ads może być również atrakcyjną formą promocji dla firm spoza sektora FMCG, takich jak np. platformy streamingowe – komentuje Paweł Grabowski, head of Żabka Nano and unmanned solutions.
Co zyskuje klient? Dzięki Żabka Ads może pozyskać więcej informacji o samym produkcie - będąc przy sklepowej półce, poznać jego historię, dowiedzieć się o nowych wariantach smakowych czy skorzystać z promocji i zniżek, które są lepiej dostosowane do jego potrzeb.
Zainteresowanie Żabka Ads potwierdza pilotażowa kampania przeprowadzona wspólnie z firmą Red Bull.
Grupa Muszkieterów podliczyła rok
W 2024 roku Grupa Muszkieterów osiągnęła łączny obrót w wysokości 10,93 mld zł w ramach sieci Intermarché i Bricomarché, notując wzrost o 6,3 proc. w porównaniu do roku poprzedniego.
Bricomarché zanotowało rekordowy rok obrotowy, zarówno nominalnie, jak i pod kątem progresji rok do roku. Sieć osiągnęła progresję sprzedaży o ponad 13 proc., wynik znacząco wyższy od dynamiki całego rynku DIY. Było to możliwe dzięki intensywnemu rozwojowi sieci – w 2024 roku Bricomarché otworzyło 21 nowych sklepów, co stanowi najlepszy wynik w historii marki. W 2025 roku sieć planuje uruchomienie 25 nowych placówek, a w ciągu najbliższych czterech lat łącznie 100 sklepów w Polsce. Bricomarché inwestowało w rozwój technologiczny. W czerwcu 2024 roku sieć zakończyła największe w swojej historii wdrożenie cyfrowe, implementując nowoczesny system ERP. Inwestycja o wartości kilkudziesięciu milionów złotych objęła wdrożenie systemu zarówno w centrali zakupowej, jak i w magazynach budowlanych. System w 2025
będzie wdrażany w punktach sprzedaży prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców. Transformacja ma na celu usprawnienie procesów operacyjnych i poprawę obsługi klientów.
W ramach realizacji swojej strategii Bricomarché stawia na angażujące inicjatywy społeczne, co znalazło odzwierciedlenie w powrocie do roli głównego sponsora programu „Nasz Nowy Dom” w marcu 2024 roku. Marka Bricomarché wspiera go dostarczając materiały budowlane.
W sierpniu 2024 roku miały miejsce istotne zmiany w zarządzie Bricomarché w Polsce. Nowym prezesem sieci został Marek Sawa, który zastąpił Jacka Paszke. Marek Sawa, związany z Grupą Muszkieterów od 2008 roku, jest właścicielem sklepów Bricomarché w Lubaniu, Głogowie i Lubinie. Jako prezes jest odpowiedzialny za realizację strategii rozwoju sieci na terenie całej Polski.
Sieć Intermarché zakończyła 2024 rok ze wzrostem sprzedaży na poziomie 2,5 proc. na stałej powierzchni (LFL), przy mocno wyhamowującym rynku, zarówno ilościowo, jak i pod kątem dynamiki inflacji. W ubiegłym roku Intermarché otworzyło 4 nowe sklepy, a w 2025 roku planuje około 15 nowych otwarć.
Wraz z Auchan Polska, sieć rozpoczęła długoterminowy sojusz zakupowy. Obie marki stworzyły wspólną jednostkę prawną, która reprezentuje je w rozmowach z dostawcami, zarówno krajowymi, jak i międzynarodowymi. Celem współpracy jest optymalizacja zakupów oraz wzmocnienie relacji z dostawcami – dzięki poszerzeniu ich perspektyw biznesowych, a także zwiększeniu atrakcyjności cen oferowanych produktów w efekcie połączenia siły nabywczej obu marek.
Sieć kontynuowała modernizację sklepów, wprowadzając koncept Power w 12 kolejnych placówkach. w tej chwili 41 sklepów działa w tym modelu, a kilkanaście wdrożyło jego elementy. Sklepy po remoncie odnotowały wzrost obrotów średnio o 25 proc., a także wzrost liczby klientów i wartości koszyka. Intermarché planuje przebudowę wszystkich supermarketów do 2027 roku, a prace w kolejnych sklepach trwają. Najbliższe reotwarcia po modernizacji będą miały miejsce w Knurowie, Bytomiu, Turku i Gryfinie.
W sklepach instalowano kolejne kasy samoobsługowe – w tej chwili znajdują się już w 113 placówkach na terenie Polski. Wdrożono nową platformę cyfrową, która wspiera procesy lojalnościowe oraz rozwój e-commerce. Stacje paliw Intermarché zakończyły migrację na nowy system informatyczny, który zintegrowany jest z systemem sklepów, co umożliwia skoordynowane działania w obszarze lojalnościowym. Realizowano intensywne działania marketingowe, w tym nową odsłonę programu lojalnościowego „Moje Intermarché” od sierpnia 2024 roku. Program umożliwia zbieranie punktów przez aplikację mobilną i oferuje korzyści, takie jak katalog nagród, zniżki i oferty personalizowane. W październiku 2024 roku ruszyła kampania „Wszystko czego dziś chcę”, promująca szeroki asortyment, konkurencyjne ceny i świeże produkty. Kampania była
obecna w mediach tradycyjnych i online, m.in. w telewizji, radiu oraz na platformach społecznościowych. Z końcem 2024 roku, w zarządzie sieci Intermarché w Polsce nastąpiły najważniejsze zmiany. Stanowisko prezesa objął Adrian Podziemski, związany z Grupą Muszkieterów od 2012 roku, właściciel trzech supermarketów Intermarché: dwóch w Piekarach Śląskich oraz w Rudzie Śląskiej. W swojej nowej roli nadzoruje działalność spółki SCA PR Polska, odpowiedzialnej za strategię handlową Intermarché w Polsce oraz SCA Petrole, zarządzającej
dystrybucją paliw na ponad 70 stacjach przy supermarketach sieci. Do Adriana Podziemskiego dołączyło czterech właścicieli sklepów Intermarché: Grzegorz Gruca, Piotr Płażalski, Paweł Czerwiński oraz Dominik Majchrzak, którzy wspólnie tworzą nowy Zarząd.
W ciągu ubiegłego roku do Grupy dołączyło 27 nowych przedsiębiorców, którzy po ukończeniu specjalistycznych szkoleń oraz uzyskaniu niezbędnych zgód, już objęli sklepy lub niedługo je otworzą. w tej chwili Grupa Muszkieterów zrzesza blisko 500 niezależnych polskich przedsiębiorców zarządzających supermarketami Intermarché i Bricomarché.
Costa Coffee przyspiesza w Polsce
Lagardère Travel Retail przyspiesza z rozwojem sieci Costa Coffee w Polsce. W planach na 2025 r. jest otwarcie 6 nowych kawiarni oraz modernizacja 24 istniejących lokalizacji. Pierwszy lokal w tym roku otworzył się dla klientów w galerii handlowej Wola Park w Warszawie. Znajduje się na parterze i oferuje 40 miejsc siedzących, zapewniając zarówno przestrzeń do pracy, jak i relaksu podczas zakupów. Kawiarnia została zaprojektowana w nowym standardzie – UPLIFT design, który łączy pastelowe barwy z elementami drewna i zieleni, nadając wnętrzu przytulny, a zarazem nowoczesny charakter.
W 2025 r. aż 24 istniejące kawiarnie Costa Coffee przejdą gruntowne remonty, które dostosują je do nowego konceptu wizualnego. W odświeżonych wnętrzach kawę wypiją goście kawiarni w m.in. przy ulicy Świętokrzyskiej w Warszawie, na Rynku Głównym w Krakowie czy podróżni na Dworcu PKP we Wrocławiu.
– Od momentu przejęcia kawiarni Costa Coffee w Polsce wprowadzamy wiele zmian, które pozwalają nam rozwijać markę w nowym kierunku. Rozbudowujemy sieć, wybierając najlepsze lokalizacje, a także modernizujemy istniejące kawiarnie, bo zależy nam, aby nasi goście czuli się świetnie, a wnętrza odpowiadały współczesnym trendom i preferencjom. najważniejsze dla naszego rozwoju są lokalizacje z wysokim trafficiem, takie jak centra handlowe oraz lokalizacje z segmentu travel, przede wszystkim lotniska i dworce kolejowe. Dzięki nim docieramy do szerokiego grona gości, a jednocześnie realizujemy naszą misję – tworzymy unikalne doświadczenia, serwując ulubioną kawę w podróży i nie tylko – mówi Maciej Gajkowski, dyrektor zarządzający Foodservice w Lagardère Travel Retail w Polsce.
W 2024 roku sieć Costa Coffee wzbogaciła się o trzy nowe kawiarnie: na Lotnisku Modlin, w Galerii Katowickiej oraz na Dworcu PKP w Gdańsku. Równocześnie przeprowadzono remonty 10 istniejących już lokali, w tym m.in. w Złotych Tarasach, na Dworcu PKP Warszawa Centralna, w łódzkiej Manufakturze czy w katowickiej Silesii.
Mex Polska otwiera
Mex Polska ogłosił otwarcie dwóch nowych lokali – Pizzanova w Krakowie oraz Chicas&Gorillas w Warszawie. Inwestycje te stanowią istotny element strategii rozwoju grupy kapitałowej, która koncentruje się na dynamicznych i perspektywicznych rynkach. w tej chwili spółka zarządza 54 lokalami, zlokalizowanymi w największych miastach w Polsce.
– Kraków i Warszawa to najważniejsze punkty na mapie naszej działalności. Dzięki nowym lokalom umacniamy naszą pozycję w tych dynamicznie rozwijających się miastach. Lokale Pizzanova oraz Chicas&Gorillas od pierwszego dnia świetnie wystartowały i zasiliły prestiżowe, dobrze nam znane lokalizacje, a mianowicie krakowski pasaż Bielaka oraz warszawski Nowy Świat. Takie miejsca sprzyjają wzrostowi obrotów, poprawiają rozpoznawalność i wzmacniają naszą obecność w sercu największych polskich miast, co w efekcie przekłada się na wzrost naszej konkurencyjności. To nie koniec dobrych wiadomości. Kilka dni temu wynajęliśmy kolejny lokal w doskonałym punkcie w centrum Krakowa i już za kilka miesięcy uruchomimy tu trzecią restaurację pod marką Prosty Temat. Rozmawiamy też o nowych lokalizacjach we Wrocławiu i Sopocie dla naszych restauracji Pankejk – podkreśla Paweł Kowalewski, prezes zarządu Mex Polska SA.
Mex Polska szacuje wzrost skonsolidowanych przychodów netto w 2024 roku do 106,7 mln zł, co stanowi 12-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.
– Rozszerzanie naszej sieci to najważniejszy element strategii, który pozwala nam umacniać pozycję na rynku. Jestem przekonany, iż nowe lokale w Krakowie i Warszawie przyczynią się do dalszego wzrostu wyników finansowych oraz zadowolenia naszych konsumentów – podsumowuje Paweł Kowalewski.