Wiadomość o nowym chińskim Audi bez logo czterech pierścieni rozgrzała publiczność na Starym Kontynencie, gdzie marka ma swoje korzenie. Dziś owoc współpracy niemieckiego producenta i giganta SAIC w postaci zaawansowanego technologicznie pojazdu ma pierwszy cennik. Niestety innego nie będzie, bo księgi zamówień otwarto wyłącznie dla Chin. Ile trzeba zapłacić za futurystyczne AUDI E5 Sportback?
Elektryczne E5 Sportback ostro namiesza na chińskim rynku
W listopadzie 2024 r. media zelektryzowała informacja o wspólnym projekcie Audi i chińskiego giganta SAIC. Submarka o nazwie AUDI stworzona w Chinach i dla Chin nie nosi czterech pierścieni. Ma logo w postaci napisu, aby podkreślić geny niemieckiego producenta. Oficjalna prezentacja pierwszego produkcyjnego modelu nowej marki ukradła scenę rywalom podczas targów motoryzacyjnych w Szanghaju. Teraz przyszedł czas na otwarcie księgi zamówień i przedsprzedaż elektrycznego E5 Sportback.
AUDI E5 Sportback dziś oficjalnie otworzyło księgi zamówień. Katalog modelu obejmuje cztery konfiguracje: Pioneer, Pioneer Plus, Pioneer Quattro, Flagship Quattro. Pierwszy cennik zaczyna się od 235 900 juanów, a kończy się na kwocie 319 900 juanów. Za wersje Pioneer Plus, Pioneer Quattro trzeba zapłacić 269 900 juanów. W efekcie w Chinach wystarczy wyłożyć niecałe 120 000 zł, by jeździć pierwszym samochodem nowej submarki niemieckiego producenta.
Zbudowany na inteligentnej platformie cyfrowej opracowanej wspólnie przez SAIC i Audi samochód wyprodukowano w SAIC Audi AUDI Intelligent Manufacturing Base. Dziedziczy on esencję niemieckiej marki, łącząc klasyczne nadkola Audi TT pierwszej generacji, klasyczną linię koncepcyjnego RSQ oraz dynamiczną sylwetkę RS6. Całość tworzy niezwykle dynamiczną sylwetkę E5 Sportback, która wyróżnia się osłoną chłodnicy integrującą moduły oświetlenia, elementy aerodynamiczne i czujniki. W efekcie nadaje to modelowi nieco futurystyczny wygląd, którego nie ma żaden inny pojazd dostępny na chińskim rynku. Spójrzmy zatem na specyfikację tego modelu i ujawnione ceny.
Najtańsze AUDI E5 Sportback przejedzie bez ładowania ponad 600 kilometrów
Po tym, jak projektanci dali popis swoich umiejętności, przyszedł czas na prezentację konfiguracji nowego AUDI E5 Sportback. Pierwsza oferta uwzględnia najtańszy wariant z zasięgiem 618 km (CLTC) i napędem na tył. Taka konfiguracja przyspiesza do 100 km/h w 6,1 sekundy. Kolejny wariant to Pioneer Plus z zasięgiem 773 km, napędem na tył, który przyspiesza do setki w 5 sekund. Następne pozycje w ofercie uwzględniają odpowiednio zasięg 623 km i 647 km i napęd na cztery koła. jeżeli chodzi o wersje Pioneer Quattro i Flagship Quattro, to przyspieszają do 100 km/h w czasie odpowiednio 3,9 i 3,4 sekundy. Ostatni wariant ma serce bestii o wysokich osiągach i naturę chuligana w garniturze. Dysponuje mocą maksymalną 787 KM (800 Nm).
Jeśli chodzi o opcje układu napędowego, to AUDI E5 Sportback przewiduje konfigurację z jednym silnikiem o mocy maksymalnej odpowiednio 299 KM (220 kW) lub 408 KM (300 kW). Dla odmiany wersje dwusilnikowe oferują łączną moc maksymalną 525 KM (386 kW, 155 kW przód, 231 kW tył) lub 787 KM (579 kW, 200 kW przód, 379 kW tył).
Wariant podstawowy korzysta z akumulatora LFP o pojemności 76 kWh dostarczonego przez SAIC-GM-Wuling/Zhongxin Aviation. Pozostałe opcje wykorzystują potrójne akumulatory litowo-jonowe dostarczane przez CATL o pojemnościach 83 kWh i 100 kWh. Oferują odpowiednio zasięgi 623 km, 773 km i 647 km (CLTC), a dzięki platformie wysokiego napięcia 800 V wystarczy 10-minutowe ładowanie, by zwiększyć zasięg pojazdu o ponad 370 km.
Rosnąca moc wymaga najwyższej jakości materiałów do kontroli. W związku z tym samochód wykorzystuje:
– system amortyzacji ZF CDC,
– układ kierowniczy ZF,
– elementów zawieszenia pneumatycznego firmy Continental,
– progresywnego układ kierowniczego Bosch,
– czterotłoczkowych zacisków Brembo,
– opon o szerokości 245 mm z przodu i 285 mm z tyłu.
Pierwszy model submarki Audi w Chinach powalczy z Zeekr i NIO
Wnętrze AUDI E5 Sportback uwzględniające nieco przesadzoną konstrukcję dużego ekranu to projekt, który znacznie różni się od tradycyjnego stylu wnętrza Audi. To dlatego, iż jest to koncepcja bliżej wzornictwa chińskich samochodów elektrycznych. Dodatkowo system interakcji człowiek-komputer jest, jak wielu podkreśla w dużym stopniu spójny ze zwyczajami Chińczyków i integruje różnorodne aplikacje rozrywkowe. Responsywny system samochodowy połączono z popularnymi w tej chwili funkcjami AI, tworząc inteligentnego „Asystenta AUDI”. Pierwsza wersja uwzględnia 24 spersonalizowane profile asystenta i aktualizacje OTA.
Nowy samochód submarki Audi w Chinach dostępny w 6 kolorach nadwozia będzie rywalem m.in. Zeekr 007 GT i NIO ET5T. jeżeli chodzi o ceny, na pierwszy z nich trzeba wyłożyć od 298 000 do 374 000 juanów, a na drugi od 202 900 do 262 900 juanów. To mniej, ale biorąc pod uwagę, iż AUDI E5 Sportback podpiera się reputacją silnej marki premium, oczekuje się, iż przyciągnie do salonów znacznie liczniejszą grupę konsumentów. Zwłaszcza iż rynek samochodów typu shooting brake i kombi w Chinach nie jest zbyt duży.
Wyposażony w cały wachlarz inteligentnych możliwości model może pochwalić się silnym rozumieniem semantycznym, możliwościami interakcji z pojazdem i wielotorowym dialogiem. O komfort i bezpieczeństwo podróżowania dba 27 czujników, w tym LiDAR dalekiego zasięgu, 3 radary milimetrowe dalekiego zasięgu, 12 radarów ultradźwiękowych i 11 kamer. Te inteligentne doświadczenia z najwyższej półki pozwolą AUDI E5 Sportback powalczyć o pozycję lidera.
Marka wiąże z nowym projektem w Chinach duże nadzieje. Dyrektor generalny projektu, Fermín Soneira, powiedział kiedyś, że: „Jeśli odniesie sukces w Chinach, z pewnością odniesie sukces globalnie”. To dowodzi, iż submarka „AUDI” ma duże znaczenie dla globalnej strategii niemieckiego producenta.