Chcieli dnia bez "pisków" i wywołali burzę. Komisja Etyki Reklamy wydała decyzję

gazeta.pl 3 tygodni temu
Jest decyzja Komisji Etyki Reklamy w sprawie akcji oraz plakatu promującego wydarzenie łódzkiego aquaparku "Fala tylko dla dorosłych". Przyznano w niej, iż reklama zawierała treści dyskryminujące ze względu na wiek oraz naruszała normy. Decyzja jest prawomocna.
19 października 2024 roku łódzki Aquapark "Fala" zorganizował dzień tylko dla dorosłych. Akcja została zobrazowana plakatem, na którym znalazł się przekreślony na czerwono płaczący bobas. Nie brakowało także na nim haseł takich jak "dzieciom wstęp wzbroniony" oraz "Fala tylko dla dorosłych".


REKLAMA


Marzy ci się cały dzień na basenie bez pisków, chlapania i kolejek na zjeżdżalnie?


- tymi słowami zaczynał się post promujący wydarzenie. Pomysł, a przede wszystkim plakat, wywołały olbrzymią burzę w mediach społecznościowych i nie tylko. Sprawie przyjrzała się Komisja Etyki Reklamy.


Zobacz wideo Anna Wendzikowska przyznaje, iż dla dzieci jest mamą i tatą. "Jak miałam partnera też nie miałam pomocy" [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]


Łódzki aquapark promował wydarzenie dla dorosłych. Jest decyzja Komisji Etyki Reklamy
Jeszcze w październiku w sprawie promocji wydarzenia w aquaparku zareagowała Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak. - Z dużym niepokojem oraz konsternacją zapoznałam się ze sposobem promocji wydarzenia oferowanego przez łódzki Aqua Park - przekazała cytowana przez portal interia.pl. Jej zdaniem plakat promujący wydarzenie "kształtował pejoratywny obraz funkcjonowania dziecka w przestrzeni publicznej", dlatego złożyła skargę do Komisji Etyki Reklamy. Ta z kolei uznała, iż materiały zawierały treści dyskryminujące ze względu na wiek. - Wydarzenie w sposób nieuzasadniony ogranicza dostęp dzieci do przestrzeni publicznej, co może stanowić naruszenie ich podstawowych uprawnień - wyjaśniono, jak możemy przeczytać na portalu rp.pl.


Aquapark Fala Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl


Komisja zwróciła również uwagę na mocną symbolikę plakatu, czyli przekreślonego na czerwono, płaczącego bobasa oraz hasła takie jak "dzieciom wstęp wzbroniony". Wzbudzały one negatywne emocje wobec najmłodszych, godziły w ich godność i mogły przyczyniać się do społecznej marginalizacji i normalizacji postaw umniejszających szacunkowi zarówno względem nich, jak i rodziców i opiekunów. Warto również zaznaczyć, iż właścicielem "Fali" jest samorząd Łodzi.


Czy na Fali był dzień bez dzieci? Internauci oburzeni grafiką
To właśnie grafika promująca wydarzenie wzbudziła najwięcej emocji. Choć entuzjastów rozwiązania, by placówka była dostępna tylko dla dorosłych, nie brakowało, pod postem z informacją o wydarzeniu pojawił się ogrom komentarzy zdegustowanych samym plakatem internautów oraz polityków.


Bardzo niesmaczna grafika


choćby organizując wydarzenie dedykowane tylko dorosłym, można to zrobić w sposób niestygmatyzujący dzieci


'Polityka prorodzinna' w wykonaniu Urzędu Miasta Łodzi na całego, szczególnie z plakatem i opisem, który utożsamia dzieci z płaczącym i piskliwym problemem, którego trzeba się pozbyć


Ta skandaliczna grafika, pokazująca dzieci w jak najgorszym świetle


- mogliśmy przeczytać pod postem. Łódzki aquapark ostatecznie zmienił grafikę, na której zamiast dziecka pojawili się zrelaksowani i pijący drinki dorośli oraz znak "18+". Co sądzisz o podobnych akcjach tylko dla dorosłych w miejscach, z których normalnie mogą korzystać najmłodsi? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału