Eksperci portalu GetHome.pl zwracają uwagę na fakt, iż w przypadku najmu obowiązują reguły związane z koniecznością zwrotu mieszkania w stanie niepogorszonym. Powołują się przy tym na art. 675 par. 1 kodeksu cywilnego, który mówi, iż „po zakończeniu najmu najemca obowiązany jest zwrócić rzecz w stanie niepogorszonym; jednakże nie ponosi odpowiedzialności za zużycie rzeczy będące następstwem prawidłowego używania".
REKLAMA
Zobacz wideo Życie nie oszczędza Kuby. Zamieszkał w domu dla młodzieży. "Straciłem w poprzedniej pracy rękę"
Czy najemca musi remontować mieszkanie po zakończeniu najmu?
Jak wyjaśniono, zgodnie z Ustawą o ochronie praw lokatorów w art. 6e, najemca ma obowiązek po zakończeniu najmu i opróżnieniu mieszkania, odnowić to mieszkanie oraz dokonać obciążających go napraw. Jednocześnie powinien zwrócić wynajmującemu równowartość niektórych zużytych elementów wyposażenia technicznego.
"Obowiązek odnowienia lokalu z art. 6e występuje niezależnie od tego, czy stan 'M' po najmie jest efektem prawidłowego używania. o ile chodzi o obowiązek dokonania końcowych napraw przez najemcę, to taki wymóg istnieje również, jeżeli potrzebne prace wynikają z normalnego używania lokalu. Opisywane wyżej zasady, które są dla lokatorów mieszkań bardziej niekorzystne od wcześniejszych regulacji, obowiązują już od 20 lat" - precyzują eksperci.
Jednocześnie zwracają uwagę na fakt, iż próby dowodzenia, czy w danej sytuacji mamy do czynienia ze stanem niepogorszonym, mogą uwikłać najemcę i wynajmującego w długi spór prawny. Warto więc w umowie dokładnie określić, w jakim stanie mieszkanie powinno zostać zwrócone. Wynajmujący może choćby zaznaczyć rodzaj i kolor farby, którym należy odmalować ściany.
Eksperci podkreślają, iż warto przyłożyć się do rzetelnego sporządzenie protokołu z odbioru mieszkania i kolejnego takiego dokumentu przy zwrocie lokalu. "Niektórzy właściciele dokumentują stan 'M' choćby przy pomocy zdjęć lub filmów. To kolejna praktyka, która może wydawać się przesadna. Warto jednak pamiętać, iż rzetelne sporządzenie protokołu leży też w interesie najemcy. Chodzi bowiem o udokumentowanie problemów technicznych lub estetycznych, które były już obecne w momencie przekazania lokalu" - wyjaśniają.