Cergowa: wieża widokowa, szlak [Beskid Niski]

manawpodrozy.pl 2 tygodni temu
Zdjęcie: Cergowa - Wieża Widokowa i Szlak

Cergowa to zdecydowanie najbardziej rozpoznawalny szczyt w Beskidzie Niskim. Jego charakterystyczna sylwetka przyciąga uwagę osób odwiedzających ten region Polski. Cergowa ma aż 3 wierzchołki, które wznoszą się na wysokość 716 m n.p.m, 683 m n.p.m. oraz 681 m n.p.m. Na najwyższym z nich znajduje się wieża widokowa. Jest ona unikatem, bo swoim kształtem przypomina kanadyjską wieżę wiertniczą. Jeszcze do niedawna takich wież w krajobrazie Beskidu Niskiego było całkiem sporo!

Cergowa widziana z Przymiarek

Cergowa jest położona w Beskidzie Dukielskim, który jest częścią Beskidu Niskiego. Szukając jej na mapie spoglądajcie na południowy-wschód od Dukli. Przez szczyt Cergowej przechodzą dwa szlaki. Czerwony (Główny Szlak Beskidzki) łączący Lubatową z Nową Wsią, oraz żółty przebiegający od Dukli do Zawadki Rymanowskiej. Niezależnie, z której z powyższych miejscowości wyruszycie na szlak, to jego pokonanie w jedną stronę nie powinno Wam zająć więcej niż 2 godziny. My zdecydowaliśmy się na wędrówkę od strony Dukli wraz z żółtymi szlakowskazami. Wszystko dlatego, iż przy okazji chcieliśmy zobaczyć Złotą Studzienkę, czyli miejsce związane ze św. Janem z Dukli.

Cergowa – na szczycie pod wieżą widokową

Cergowa – dojazd i parking

Tak, jak wspomnieliśmy, na szczyt Cergowej wędrowaliśmy żółtym szlakiem. Wycieczkę rozpoczęliśmy w miejscowości… Cergowa, a konkretnie w przysiółku Ciułówka. W niej, na końcu drogi asfaltowej znajduje się niewielki, bezpłatny parking. Może on pomieścić ok. 10 samochodów. Z parkingu jest bardzo dobrze widoczny szczyt Cergowej, a także jej zachodni grzbiet, którym przyjdzie nam wędrować. Według szlakowskazów stąd pod samą wieżę dojdziemy w 1 h 20 minut. My, wędrując z dzieckiem, musimy pamiętać, by ten czas pomnożyć o mniej więcej dwa razy.

Według szlakowskazów z parkingu na szczyt Cergowej powinniśmy dotrzeć po 80 minutach
Figura Matki Bożej przy parkingu w Cergowej

Przez Rezerwat Tysiąclecia do Złotej Studzienki

Z parkingu ruszamy… w dół! Wędrujemy ok. 100 metrów przez rozległą polanę, po czym wkraczamy na leśny dukt. Po przekroczeniu mostku zaczynamy podejście pod Cergową. Wędrujemy przez teren Rezerwatu Tysiąclecia. Został on założony dla ochrony buczyny karpackiej, a także takich roślin jak wawrzynek wilczełyko, czy języcznik zwyczajny. Na wiosnę można tu spotkać ogromne połacie czosnku niedźwiedziego.

Szlak początkowo nie jest zbyt trudny. Cały czas delikatnie wznosi się do góry, ale nie jest przesadnie stromo. Wzdłuż znakowanej ścieżki czekają na nas tablice informacyjne. Przybliżają one nam życie przedstawicieli fauny i flory, jakich można spotkać na zboczach Cergowej. Po blisko godzinnym marszu docieramy pod Złotą Studzienkę.

Nagrana trasa: Cergowa | mapa-turystyczna.pl
Na początek z parkingu musimy zejść nieco w dół
Szlak na Cergową przebiega przez Rezerwat Tysiąclecia
Mostek w drodze na szczyt
Wzdłuż szlaku czeka na nas kilka tablic informacyjnych
Szlak na Cergową nie jest długi, można spokojnie nim wędrować z dzieckiem
Cergowa – szlakowskaz w drodze na szczyt

Złota Studzienka pod Cergową

Złota Studzienka pod Cergową to miejsce kultu religijnego. Właśnie w tym miejscu św. Jan z Dukli zdecydował o rozpoczęciu pustelniczego życia. W zbudowanej w XIX wieku kapliczce możemy zobaczyć źródło, z którego św. Jan prawdopodobnie pił wodę. Według wierzeń woda wypływająca z niego ma moc uzdrawiającą. Wokół kapliczki znajdują się ławki, a także ołtarz polowy, przy którym odprawiane są msze święte.

Złota Studzienka – miejsce kultu św. Jana z Dukli
We wnętrzu Złotej Studzienki znajduje się źródło wody

Cergowa – ostatnie podejście!

Ze Złotej Studzienki czeka na nas najbardziej wymagające podejście na całej trasie. Na odcinku zaledwie 200 metrów czeka nas aż 50 metrów przewyższenia! Jest stromo, a choćby bardzo stromo! Dobrą informacją jest fakt, iż po pokonaniu tego fragmentu trasy wychodzimy na zachodni grzbiet Cergowej. Wśród buczynowego lasu, szeroką leśną ścieżką wędrujemy ku najwyższemu wierzchołkowi. Naszą Tosię do marszu motywuje fakt, iż na szczycie będzie mogła wejść na wieżę widokową. Oto odpowiedź na to, dlaczego ostatnio szczyty z wieżami widokowymi tak często pojawiają się w naszych relacjach;)

Najbardziej strome podejście na Cergową
Czas wejścia na szczyt z dzieckiem jest zawsze dłuższy niż na szlakowskazach;)

Cergowa – wieża widokowa

To, co rzuca się od razu w oczy po zdobyciu szczytu Cergowej jest drewniana wieża widokowa. Ma ona blisko 22 metry wysokości i składa się z 5 kondygnacji. Ostatnia kondygnacja, zwana jest techniczną i prowadzi na nią drabina. Jednak tak naprawdę tylko z niej widoczna jest jakakolwiek panorama. Z niżej położonych tarasów oglądanie widoków jest niemożliwe ze względu na ograniczenia wynikające z rosnących dookoła drzew.

A co jest widoczne z wieży widokowej na Cergowej? Oczywiście widać okoliczne szczyty Beskidu Niskiego, a także Beskid Sądecki, Bieszczady z połoninami, a przy sprzyjających warunkach pogodowych także Tatry. Podziwianie panoramy ułatwiają tablice informacyjne zamontowane na 4. poziomie. Na dole wieży znajdują się natomiast ławeczki i stoły, przy których można usiąść i odpocząć przed drogą powrotną.

Pamiętacie, jak na początku tekstu pisaliśmy, iż wieża widokowa na Cergowej to unikat w naszym kraju? Wszystko za sprawą tego, iż przypomina ona swoim kształtem kanadyjską wieżę wiertniczą. Taka wieża służyła do wydobywania ropy naftowej. Jej pokłady w sporych ilościach znajdują się właśnie na terenie Beskidu Niskiego. Oryginalną tego typu wieżę wiertniczą można zobaczyć na własne oczy w nieodległej Bóbrce. Funkcjonuje tam nieprzerwanie od 1854 roku kopalnia ropy naftowej, a także muzeum poświęcone historii jej wydobycia.

Cergowa – wieża widokowa
Cergowa – widok z wieży widokowej
Podziwianie panoramy z wieży ułatwiają tablice informacyjne

Jaskinie w masywie Cergowej

Ze szczytu na parking wracamy po własnych śladach. Niestety nie ma możliwości, aby zatoczyć tutaj jakąś sensowną pętlę i nie powtarzać szlaku, którym podchodziliśmy do góry. Zejście jest dobrym momentem, aby porozmawiać o jaskiniach, które znajdują się w masywie Cergowej. Jest ich tutaj aż 10! Są to jaskinie szczelinowe, których długość nie przekracza 75 metrów. Co interesujące są to najstarsze jaskinie, które zostały opisane w Polsce (w 1736 roku). Mają one również interesujące nazwy. Przykładowo możemy tu zobaczyć Jaskinię Gdzie Spadł Samolot. Tak ją nazwano, ze względu na fakt, iż została odkryta po rozbiciu się samolotu wojskowego w 1944 roku. Inna interesująca nazwa jaskini, to Jaskinia Gdzie Wpadł Grotołaz. Etymologii tej nazwy, chyba nie musimy Wam tłumaczyć….

Wycieczka na Cergową to obowiązkowy punkt zwiedzania Beskidu Niskiego. Zresztą jej charakterystyczny kształt przyciąga turystów niczym magnes! I jak tu jej nie zdobyć?:>

Cergowa – na szczycie

Jeśli znalazłeś na naszym blogu poszukiwane przez Ciebie informacje, kolejną inspirację na wycieczkę, czy odpowiedź na nurtujące Ciebie pytanie, to będziemy niezwykle wdzięczni, gdy wrzucisz nam napiwek do naszej blogowej świnki skarbonki (kliknij w poniższy obrazek). Dziękujemy!!!