"Polacy widzą, iż ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną. Potwierdzają to też dane z rynku, np. publikowane przez GUS czy UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. I to w zasadzie skłania rodaków do zachowania ostrożności. "Liczyłem na to, iż w tym roku takich osób będzie mniej, tj. w granicach 35 proc. Jednak jest nieco inaczej" - powiedział Robert Biegaj, ekspert rynku detalicznego. W rzeczywistości, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Shopfully, blisko 46 proc. Polaków zamierza przyciąć na wielkanocnych wydatkach.
REKLAMA
Zobacz wideo Urbańska takiej Wielkanocy jeszcze nie miała. "Dwa lata się zbieraliśmy"
Niemal co drugi Polak zamierza zacisnąć pasa
Co ciekawe, w takim samym badaniu przeprowadzonym rok temu, chęć zaoszczędzenia przed Wielkanocą wykazało więcej, bo niemal 53 proc. respondentów. Widać wiec pozytywną zmianę, jednak wciąż co drugi Polak czuje potrzebę zmniejszenia wielkanocnych wydatków. Jak wskazuje ekspert, może to wynikać z przyzwyczajenia nabytego w czasie pandemii i wysokiej inflacji, a także w obecnej sytuacji finansowej. Zwraca też uwagę na ruchy ze strony właścicieli sklepów:
W marcu i na początku kwietnia produkty w sieciach handlowych znowu dynamicznie zdrożały i do Wielkanocy podwyżki na pewno nie wyhamują
- dodał ekspert.
Choć sama konieczność oszczędzania nie jest zjawiskiem napawającym optymizmem, pewnym pocieszeniem może być to, na czym planujemy najbardziej przyciąć. Okazuje się, iż najwięcej respondentów chce zmniejszyć wydatki na alkohol. Mowa o 38,8 proc. W dalszej kolejności wskazywano "wszystko po trochu" - 38,4 proc., dekoracje świąteczne (34,1 proc.) oraz artykuły spożywcze - 33,6 proc.
Ceny żywności "drenują portfele Polaków"
"Ceny artykułów spożywczych cały czas mocno rosną, poważnie drenując portfele Polaków" - stwierdził Biegaj. W ostatnich miesiącach najbardziej podrożały właśnie te produkty, które są najczęściej wykorzystywane podczas świąt: jajka, masło, mięso, czekolada, a także owoce i warzywa. "Naturalną rzeczą byłoby na nich oszczędzać. Jednak, jak pokazuje badanie, konsumenci wolą ograniczać co innego niż żywność. Mówiąc zupełnie wprost, chcą dobrze zjeść w te święta" - skwitował.
Pozostałe pozycje, na których planujemy zaoszczędzić to prezenty dla rodziny - 27,1 proc. i świąteczne wyjścia do restauracji, teatru etc. - 17, proc. Czy wy również planujecie zacisnąć pasa podczas tegorocznej Wielkanocy? A może macie już dość oszczędzania i będziecie świętować na bogato? Zachęcamy do udziału w sondzie i komentowania.