3 czerwca 2025 roku właściciele i dyrekcja Grupy MASPEX, z Krzysztofem Pawińskim współwłaściciele mi Prezesem grupy Maspex na czele, dokonali oficjalnego otwarcia centrum logistycznego, które zostało wybudowane obok zakładu produkcyjnego. Ze względu na swoją wielkość budynku tego nie można nie zauważyć, czy to przejeżdżając obok zakładów, czy choćby jadąc Drogą Krajową Nr 28. Jest ono również zauważalne ze wglądu na mural, jaki jest na ścianach budynku.
Wraz z innymi zaproszonymi gośćmi w wydarzeniu wzięły również udział władze samorządowe Gminy Tymbark, jak i sąsiednich gmin i miast, jak i powiatu. Obecne było kierownictwo wydziałów i zakładów Grupy Maspex.
W ramach uroczystości otwarcia goście mieli możliwość zwiedzenia hal produkcyjnych, a następnie był czas na rozmowy i dyskusje.
Bliżej o centrum logistycznym, jak i inwestycjach, rozwoju zakładu można przeczytać w poniżej zamieszczonej informacji prasowej.
IWS
zdjęcia muralu: GRUPA MASPEX
poniżej informacja prasowa przygotowana przez Biuro Prasowe Grupy MASPEX
Grupa Maspex otworzyła w Tymbarku nowoczesne centrum logistyczno-magazynowe o wartości 165 mln PLN
Grupa Maspex uruchomiła na początku czerwca br. nowoczesne, zautomatyzowane centrum dystrybucyjno-logistyczne w Tymbarku – w sąsiedztwie swojego zakładu produkcyjnego. Wartość inwestycji wyniosła 165 mln zł. To już piąte centrum dystrybucyjno-logistyczne Grupy Maspex, która rozwija logistykę na najwyższym, światowym poziomie. Maspex od momentu przyłączenia Tymbarku w roku 1999, zainwestował w markę ponad 800 mln zł oraz przeznaczył 850 mln zł na inwestycje produkcyjno-logistyczne.
Centrum logistyczne w Tymbarku jest obiektem wysokiego składowania o powierzchni ponad 6600 m kw. Dysponuje 27 tys. miejsc paletowych i obsługuje ponad 8 tys. palet na dobę. Budowę rozpoczęto w październiku 2023 r. Inwestycja o wartości 165 mln zł została zrealizowana jako część szerokiego planu inwestycyjnego Grupy, w ramach którego w latach 2024–2025 przeznaczono na inwestycje blisko 1 mld zł.
Odkąd marka Tymbark dołączyła do Grupy Maspex w 1999 roku, firma konsekwentnie inwestuje w jej rozwój – zarówno poprzez rozbudowę obszaru produkcyjno-logistycznego i przetwórczego, jak i działania marketingowe.
W samym Tymbarku Grupa zainwestowała już około 800 mln zł – w produkcję, rozwój zaplecza surowcowego i logistykę. Dzięki tym inwestycjom moce produkcyjne zakładu wzrosły z 90 mln litrów w 1999 roku do ponad 360 mln litrów w 2024 roku. Równocześnie pięciokrotnie zwiększono skalę przetwórstwa – z 14 tys. ton owoców w tłoczni do 70 tys. ton rocznie. Zakład w Tymbarku współpracuje ze 160 dostawcami surowców m. in. z ziemi limanowskiej i okolic Sandomierza.
Obok rozwoju infrastruktury, Maspex konsekwentnie buduje siłę marki Tymbark – prowadząc kampanie komunikacyjne i rozwijając ofertę produktową. W działania marketingowe zainwestowano już 850 mln zł, czego efektem jest dynamiczny wzrost udziałów rynkowych marki – z 6% w 1999 roku do 43% w tej chwili (źródło: Maspex za Nielsen, MAT grudzień 2024, bez PL, wartościowo). Dzięki temu Tymbark jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek spożywczych w Polsce, a jego produkty trafiają do 50 państw na całym świecie.
Nowoczesne rozwiązania w Tymbarku
Dzięki nowemu centrum logistycznemu dzienna liczba palet wysyłanych bezpośrednio do klientów wzrosła aż jedenastokrotnie. W obiekcie działa 7 automatycznych układnic poruszających się wzdłuż regałów, które umożliwiają szybkie i wydajne operowanie paletami na dużej wysokości. System SVL obejmuje 6 pojazdów wahadłowych, które transportują towary między strefą składowania a obszarem kompletacji, pakowania i załadunku. Dodatkowo 12 gondol monorail porusza się po pojedynczej szynie, przewożąc palety między zakładem produkcyjnym a centrum logistycznym. Automatyzacja centrum wpłynie na ograniczenie ruchu samochodów ciężarowych oraz wózków widłowych na terenie zakładu, co pozwoli na oszczędność 16,5 tys. motogodzin rocznie. Roczna emisja zanieczyszczeń zostanie zmniejszona o ponad 2600 ton CO₂ (dwutlenku węgla), 29 kg CH₄ (metanu) i ponad 33 ton N₂O (podtlenku azotu).
Zautomatyzowane centrum dystrybucji ma na celu nie tylko przyspieszyć i zoptymalizować procesy magazynowe ale także umożliwić szybszy dostęp do produktów i precyzyjną kontrolę.
Inwestycja zapewniła także nowe miejsca pracy – łącznie w magazynie i zakładzie produkcyjnym w Tymbarku zatrudnionych jest w tej chwili 730 osób. Gmina Tymbark otrzymała także nowy parking Park-and-Ride w pobliżu dworca przy ul. Armii Krajowej, sfinansowany ze środków zakładowych firmy Tymbark. Elementem wpisującym się w lokalny charakter inwestycji jest również mural, który zdobi elewację nowego centrum logistycznego – jego projekt nawiązuje do historii marki, regionu i natury, tworząc symboliczne połączenie przemysłu z tożsamością miejsca.
O inwestycji Grupy Maspex w Tymbarku mówią:
Krzysztof Pawiński, Współwłaściciel i Prezes Zarządu Grupy Maspex: Nasza logistyka i magazyny wysokiego składowania są zautomatyzowane na najwyższym, dostępnym obecnie, światowym poziomie. Doinwestowanie naszych fabryk, centrów logistycznych i procesów technologicznych uważam za jeden z największych sukcesów. To jedna z kluczowych przewag biznesowych Grupy Maspex. Centrum w Tymbarku to przedsięwzięcie, które uelastyczni całą naszą strukturę logistyczną i rozszerzy nasze możliwości dystrybucyjne. Zakład produkcyjny w Tymbarku zawsze był w awangardzie technologicznej, czego przykładem były pierwsze linie aseptyczne, oczyszczalnia ścieków z biogazownią, czy farma fotowoltaiczna. Supernowoczesny magazyn będzie tego dopełnieniem.
Bogdan Tyrybon, Dyrektor Łańcucha Dostaw Grupy Maspex: W nowo otwartym centrum logistyczno-magazynowym w Tymbarku zautomatyzowaliśmy wiele procesów, takich jak dostawa palet z zakładu produkcyjnego, składowanie palet, dostawa do miejsc pickingu, odbiór palet z pickingu oraz ich dostawa do doków załadunkowych. Efektem jest usprawnienie transportu produktów oraz zmniejszenie ruchu samochodów ciężarowych i wózków widłowych. Dzięki temu znacząco ograniczamy hałas i emisję spalin.
Dariusz Czech, Dyrektor Generalny Zakładów Beverages Grupy Maspex: Zakład w Tymbarku to miejsce mocno zakorzenione w lokalnej społeczności i tradycji. Duży nacisk kładziemy na współpracę z lokalnymi dostawcami, od których trafiają do naszego zakładu owoce do przetwórstwa. Pracownicy to również przedstawiciele lokalnych społeczności – wielu z nich związanych jest z firmą od lat. Maspex aktywnie angażuje się w lokalne inicjatywy społeczne i edukacyjne, dzięki czemu nasza obecność w Tymbarku wykracza poza działalność gospodarczą. Symbolem przywiązania do miejsca jest bocian, który od lat wraca na teren zakładu – dla wielu to znak, iż Tymbark jest wspaniałym miejscem nie tylko dla ludzi, ale też dla natury.
Logistyka Grupy Maspex
Grupa Maspex posiada 28 magazynów wysokiego składowania, w tym 5 centrów dystrybucyjno-logistycznych. Łączna liczba miejsc paletowych wynosi 700 tys. Maspex integruje nowoczesne systemy logistyki, produkcji i planowania z pełną automatyzacją procesów, co znacząco podnosi efektywność działania centrów logistycznych. Zaawansowane technologie pozwalają na indywidualne przygotowywanie dostaw, dostosowanych do potrzeb partnerów handlowych. Nowoczesne rozwiązania IT, precyzyjne narzędzia pracujące w trybie 24/7 oraz pełna automatyzacja operacji tworzą fundament logistyki w standardzie 4.0 – elastycznej, niezawodnej i maksymalnie zoptymalizowanej.
Informacje o Maspex
Maspex jest największą polską prywatną grupą w branży spożywczej oraz jedną z największych w Europie Środowo-Wschodniej. W 2024 roku przychody ze sprzedaży wadowickiej spółki wyniosły ponad 16 mld zł. Maspex posiada w swoim portfolio prawie 70 marek, a jej produkty są obecne w ponad 80 krajach na całym świecie. Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Puchatek, DecoMorreno, Cremona, Plusssz oraz La Festa, Relax, Bucovina, River, Queens, Olympos, Apenta, Vellingrad to w większości liderzy rynkowi, marki najbardziej cenione w swoich kategoriach przez konsumentów w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Na rynku alkoholi Maspex jest obecny od 2022 roku, w którym zakupił firmę CEDC – lidera na rynku wódki i największego importera zagranicznych alkoholi w Polsce. Posiada w tej kategorii kultowe i historyczne portfolio wiodących marek wódki takich jak: Żubrówka (legendarna polska marka z blisko 500-letnią tradycją, wolumenowy nr. 3 na globalnym rynku wódki, obecna na prawie 70 rynkach), Soplica (światowy nr. 8), Absolwent i Bols. W 2023 roku zakupił markę Becherovka. To było 21. przejęcie firmy z Wadowic, w tym 12. za granicą. Produkty z portfolio Maspex powstają w 18 nowoczesnych zakładach produkcyjnych w Polsce i za granicą. Rocznie wytwarza się w nich 2,2 mld litrów soków, nektarów i napojów, ponad 280 tys. ton makaronów, wyrobów zbożowych i instant, niemal 180 tys. ton dżemów i przetworów oraz 155 mln litrów alkoholi. Firma skupuje od polskich rolników corocznie 380 tys. ton owoców i warzyw oraz 130 tys. ton pszenicy. Maspex wspiera wiele lokalnych inicjatyw organizowanych szczególnie z myślą o dzieciach w powiatach, gdzie znajdują się zakłady pracy.