Wielu pasażerów komunikacji miejskiej kupuje bilety w biletomatach, dzięki czemu nie muszą robić tego na przykład przy pomocy aplikacji w telefonie. Niestety urządzenia ulegają czasem awarii, dlatego warto wiedzieć, co w takiej sytuacji zrobić. Czy trzeba wysiąść z autobusu, by nie dostać opłaty dodatkowej?
REKLAMA
Zobacz wideo Ania Świątczak do "Ich Troje" mogła dołączyć wcześniej. "Ten autobus już czekał" [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]
Co zrobić, gdy biletomat w autobusie nie działa? Przepisy są jasne
Automaty biletowe z założenia mają ułatwić zakup biletów na komunikację miejską. Z rozwiązania można już korzystać w większości dużych miast w Polsce. Znajdziesz je na przystankach, w autobusach czy w tramwajach - w zależności od miejscowości i ustaleń przewoźnika. Choć różnią się od siebie funkcjami, czasem mogą zawieść i się zepsuć. Wtedy na pasażerów pada blady strach. Co robić? Na TikToku @centrumtheone pojawiło się nagranie z wyjaśnieniem, co nam w takiej sytuacji grozi.
Po pierwsze, prawnik Mateusz Ostrowski zwrócił uwagę, iż kontroler nie wystawia mandatu, a opłatę dodatkową. Dzieje się to na podstawie Art. 33a ustawy Prawo przewozowe.
Przewoźnik lub organizator publicznego transportu zbiorowego albo osoba przez niego upoważniona, legitymując się identyfikatorem umieszczonym w widocznym miejscu, może dokonywać kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu. (...) W razie stwierdzenia braku odpowiedniego dokumentu przewozu przewoźnik lub organizator publicznego transportu zbiorowego albo osoba przez niego upoważniona pobiera adekwatną należność za przewóz i opłatę dodatkową, albo wystawia wezwanie do zapłaty.
Co zrobić, gdy biletomat nie wydrukował biletu? Prawnik wyjaśnia konsekwencje
Prawnik podkreślił też, iż pasażer nie odpowiada za brak biletu, jeżeli jest to spowodowane awarią biletomatu, co orzekło już kilka sądów w Polsce. Nie ma też konstytucyjnego obowiązku posiadania telefona czy aplikacji, by kupić bilet.
Jak podaje Onet, należy jednak mieć na uwadze, iż nie obejmuje to sytuacji, gdy np. automat działał, ale przyjmował jedynie gotówkę, a my mieliśmy przy sobie tylko kartę. Wtedy wina leży po stronie pasażera. jeżeli mimo wszystko zostanie nałożona na ciebie opłata dodatkowa, zawsze możesz spróbować się odwołać. Warto też zrobić zdjęcie zepsutego automatu jako dowód. Pamiętaj też, iż takie awarie warto samodzielnie zgłosić kontrolerom, którzy w takiej sytuacji mogą umożliwić zakup biletu w cenie regularnej.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.