Borobudur – największa buddyjska świątynia w Indonezji

plndesign.pl 7 miesięcy temu

Jedna z największych świątyń buddyjskich na świecie – Borobudur – znajduje się na indonezyjskiej wyspie Jawa. Budowla powstała pomiędzy VIII i IX wiekiem naszej ery i przez kilkaset lat była znanym miejscem kultu. Potem popadła w zapomnienie, odkryta ponownie tysiąc lat później, dzisiaj ponownie jest ważnym ośrodkiem buddyjskim i wielką atrakcją turystyczną od 1991 roku znajdującą się na Światowej Liście Dziedzictwa UNESCO.

Przybysze z Indii

Przybysze z Indii napływali na Jawę już od V wieku n.e., a wraz z nimi na wyspie zagościł hinduizm i buddyzm. Od VII wieku hinduskie dynastie sprawowały na niej władzę, budując między innymi świątynie. Największą z nich była Borobudur. Nie jest do końca jasne ani kiedy świątynia powstała, ani jakie było jej pierwotne przeznaczenie. Powstała w najbardziej żyznej części wyspy, pomiędzy dwoma wulkanami i rzekami. Historycy przyjmują na podstawie rzeźb znajdujących się w Borobudur, iż musiała ona powstać około VIII wieku. Na Jawie panował swoboda wyznawania religii, dlatego przez długi okres wyznawcy różnych bogów żyli obok siebie w zgodzie, a obiekty kultu były szanowane. Przez pierwsze stulecia istnienia buddyjska świątynia stanowiła ważne miejsce kultu.

Borobudur – foto Yassine el Ouazzani – Unsplash

Zagadkowe porzucenie świątyni

Nie jest do końca jasne, dlaczego prosperująca świątynia buddyjska została opuszczona. Na ten temat istnieją różne hipotezy. Jedna z nich wiąże to wydarzenie z wybuchami wulkanów i koniecznością przeniesienia stolicy na wschód pomiędzy X i XI wiekiem. Innym powodem mogło być przejście ludności na islam w wieku XV. Tak czy inaczej, Borobudur przysypane popiołem wulkanicznym i stopniowo zarastane dżunglą odeszło w zapomnienie. Wspominały o nim jedynie ludowe legendy, uznając je za miejsce przeklęte i przynoszące pecha. Ponowne odkrycie obiektu nastąpiło na początku XIX stulecia, kiedy wyspą przez krótki czas rządzili Anglicy. Pracujący na ich zlecenie holenderski inżynier Hermanna Corneliusa poprowadził ekspedycję, która wykarczowała dżunglę i ponownie odsłoniła mury świątyni. Przez kolejne kilkadziesiąt lat trwały prace, dzięki którym obiekt został odsłonięty w całości.

Borobudur – foto Steffen B. – Unsplash

Ponowne odkrycie i restauracja

Koniec XIX wieku nie był dla świątyni Borobudur szczęśliwym okresem. W tym czasie trwał rabunek dzieł sztuki, które trafiały do kolekcji na całym świecie. Na szczęście na początku XX stulecia władze holenderskie rozpoczęły szeroko zakrojony program ochrony i renowacji zabytku. Prace przerwał dopiero wybuch drugiej wojny światowej. Po jej zakończeniu indonezyjskie władze zwróciły się do społeczności międzynarodowej z prośbą o pomoc w dalszej renowacji. Zbiórka pieniędzy i pomoc międzynarodowych specjalistów zaowocowały rozpoczęciem gruntownej restauracji świątyni w 1975 roku. Podczas prac obiekt został dosłownie rozebrany na elementy, skatalogowany, wzmocniony i zabezpieczony. Przy projekcie pracowało ponad 600 osób, a jego koszt wyniósł ponad 45 milionów współczesnych dolarów. Prace zakończono w 1991 roku, a świątynia Borobudur została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Borobudur – foto Snowscat – Unsplash

Wygląd Borobudur

W miejscu dzisiejszej świątyni buddyjskiej istniała niedokończona budowla rozpoczęta prawdopodobnie jeszcze w czasach przed indyjskich. Została ona później wykorzystana jako fundamenty obecnego Borobudur. Nowa świątynia została zbudowana w formie pojedynczej, ogromnej stupy, złożonej z kilku tarasów. Patrząc z lotu ptaka, przypomina ona tantryczną mandalę i swoim wyglądem nawiązuje do buddyjskiej kosmologii. Budynek przypomina kwadratową piramidę schodkową o najniższym boku długości 118 metrów. Składa się nań dziewięć coraz mniejszych platform, z których sześć dolnych jest kwadratowych, a trzy ostatnie okrągłe.

Borobudur – foto Michael Rivera – Unsplash

Na samym szczycie znajduje się duża stupa w kształcie dzwonu położona w centrum. Otaczają ją w trzech kolejnych okręgach 72 małe stupy o podobnym kształcie. Borobudur podzielony jest zgodnie z buddyjską kosmologią na trzy części. Jego podstawa reprezentuje Kamadhatu – najniższy, ludzki świat fizycznych pragnień i form. Wyżej znajduje się pięć kwadratowych platform odpowiadających Rupadhatu, tych, którzy dążą do oświecenia, ale jeszcze nie osiągnęli nirwany. Wreszcie trzy szczytowe platformy i centralna stupa odpowiadają Arupadhatu – stanowi pełnego oświecenia i wyzwolenia się od fizycznej formy.

Borobudur – foto Bill Fairs – Unsplash

Dzieło starożytnych inżynierów

Borobudur zbudowany został z około 55 tysięcy metrów sześcienny skały wulkanicznej, którą wydobywano w pobliskich kamieniołomach. Materiał był w miejscu wydobycia przycinany na wymiar, a gotowe elementy transportowane na miejsce budowy. Cały obiekt wybudowano bez użycia zaprawy, łącząc kamienie dzięki technik powszechnie używanych w stolarstwie, między innymi połączeń na jaskółczy ogon. choćby dzisiaj zdumiewa nas precyzja wykonania połączeń i zaplanowania logistyki przedsięwzięcia. W podobny sposób powstały łuki i zwieńczenia stup mające formę łuków wspornikowych. Po zakończeniu budowy platform przyszła pora na wykonanie zdobień – stup, posągów Buddy i płaskorzeźb. Powstały one już na miejscu, podobnie jak elementy bardzo złożonego systemu odprowadzającego wodę z opadów. Na tym większy podziw zasługuje fakt, iż budowniczowie z VIII wieku nie mieli znormalizowanego systemu miar – w powszechnym użyciu była „tala” odpowiadająca odległości od linii włosów na czole do czubka brody.

Borobudur – foto Aviv Rachmadian – Unsplash

Jak wspomniano wcześniej, Borobudur ma formę piramidy schodkowej o kształcie mandali. Najniżej położona jest podstawa o wymiarach 123 na 123 metry i wysokości czterech metrów. Na nim umieszczono kolejne platformy. Ściana pierwszej z nich cofnięta jest od krawędzi podstawy o siedem metrów, a każdej kolejnej o dwa metry. Trzy okrągłe platformy na górze zwieńczone są centralną, dużą stupą. Szczyt świątyni znajduje się na wysokości 35 metrów od poziomu ziemi. Prowadzą do niej cztery rzędy schodów umieszczonych z każdej strony. Nad nimi zbudowano liczne bramy ozdobione głowami postaci z mitologii indyjskiej, którym towarzyszą 32 posągi lwów. Na krawędziach każdego z poziomów znajdują się liczne posągi Buddy, a ściany ozdabiają setki płaskorzeźb, które uważane są powszechnie za jedno z najwspanialszych dzieł sztuki buddyjskiej na świecie.

Historia w płaskorzeźbach

Na ścianach Borobudur umieszczonych jest około 2670 płaskorzeźb o zróżnicowanej tematyce – część z nich pokazuje historię Buddy, jednak prawie połowa przedstawia sceny z życia codziennego Jawy. Z tego powodu są one bardzo cennym materiałem dla historyków studiujących życie Jawajczyków z okresu VIII wieku n.e. Na płaskorzeźbach uwieczniono nie tylko sceny z życia pałacowego czy świątynnego – są tam również obrazy z życia rolników, żołnierzy, pustelników czy kupców. Dzięki nim można poznać zwyczaje panujące dawniej na terenie Jawy, architekturę, rodzaje uzbrojenia i wyposażenia, środki transportu, a choćby ówczesną modę. Dzieła znajdują się na ścianach niższych poziomów świątyni i łącznie zajmują około 2500 metrów kwadratowych.

Borobudur – foto Andrey Bond – Unsplash

Duża liczba płaskorzeźb przedstawia powiązane ze sobą historię, tworząc rodzaj obrazkowej narracji. Na 160 panelach przedstawiono prawo karmiczne i jego skutki. Na kolejnych obrazach pokazane są różne rodzaje grzechów (od tych lekkich do najcięższych) i grożące za nie kary, ale także ludzkie działania zasługujące na pochwałę. Wizerunki męk piekielnych i przyjemności życia niebiańskiego stanowią zachętę do obrania adekwatnej drogi w życiu. Część wizerunków przedstawia również Samsarę, czyli niekończący się cykl narodzin i śmierci. Kolejne 460 obrazów to historia poszukiwania przez Sudhanę ostatecznej prawdy. W czasie swojej metafizycznej podróży spotyka on 53 nauczycieli, którzy przekazują mu nauki prowadzące go w rezultacie do oświecenia.

Osobną część galerii poświęcono życiu i naukom samego Buddy. Pierwsza część przedstawia jego narodziny w królewskiej rodzinie pod postacią księcia Siddharthy i życie, aż do wygłoszenia pierwszego kazania w Sarnath. Kolejna galeria to dżataki, czyli umoralniające opowieści o poprzednich wcieleniach twórcy buddyzmu oraz avadany, w których głównymi bohaterami są inne, legendarne postacie.

Posągi Buddy

Świątynię Borobudur ozdobiona jest również ponad 500 posągami Buddy. Znajdują się one na wszystkich poziomach – na tych niższych umieszczone w niszach na krawędzi tarasów, wyżej w ażurowych stupach. Większość z nich przedstawia postać Buddy siedzącego w pozycji lotosu. Podobne do siebie wizerunki różnią się jedynie mudrami, czyli sposobem ułożenia rąk mającym symboliczne znaczenie. Niestety, ponad 300 posągów zostało poważnie uszkodzonych w okresie, kiedy świątynia popadła w zapomnienie. W większości przypadków utrącano im głowy, które następnie trafiały do kolekcji prywatnych oraz muzeów. Do dzisiaj można oglądać je w Amsterdamie, Paryżu czy Londynie. Część państw oddała jednak zrabowane zabytki – w ten sposób postąpiły na przykład Niemcy, pomagając jednocześnie w rekonstrukcji i konserwacji posągów.

Borobudur – foto Mario La Pergola – Unsplash

Borobudur to w tej chwili największa buddyjska świątynia na świecie, a także duma całego kraju. Dla buddystów wciąż jest czynnym miejscem kultu – przybywają do niej pielgrzymki z całej Azji. Od czasów renowacji stała się też najczęściej odwiedzaną atrakcją turystyczną Indonezji – co roku odwiedzają ją miliony gości z całego świata.

Idź do oryginalnego materiału