Chodzi o tramwaj DWF Tw245 „Bergmann” z 1927 roku. Został on wyprodukowany został przez Gdańską Fabrykę Wagonów (Waggonfabrik Danzig AG) działające w latach 1898–1945 na terenie na terenie obecnej stoczni Remontowa Shipbuilding. W okresie przed drugą wojną światową ten model tramwaju nazywany był potocznie Heubuder, gdyż jeździł na nowo otwartej linii nr 4 do plaży w dzielnicy Heubude (obecnie Stogi).
Wyprodukowano 24 tramwaje jego typu, z których część przetrwała wojnę. Kursowały w regularnej służbie do 1973 roku, przechodząc w międzyczasie wiele modernizacji z użyciem wyposażenia elektrycznego z nowszych wagonów typu Konstal 4N.
Wagony typu Bergmann to dwukierunkowe wozy silnikowe. Pudło wagonu jest osadzone na dwuosiowym podwoziu. Stanowisko motorniczego umieszczono na osłoniętym pomoście, z tym iż nie jest ono oddzielone od reszty wagonu. Nie zainstalowano stałego siedzenia dla motorniczego, ale jest prawdopodobne, iż miał do dyspozycji trójnożny przenośny wysoki stołek (podobny do dzisiejszych stołków barowych, tzw hokerów).
Oto kilka zdjęć z wnętrza tramwaju (źródło gdansk.pl)
Odrestaurowany tramwaj Bergmann należy do Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT), jednego z przedsiębiorstw zajmujących się transportem miejskim. Remontu dokonała firma 4iB Sp. z o.o, zajmująca się utrzymaniem, naprawami i modernizacją taboru tramwajowego. W 2025 roku po raz pierwszy wyjechał na ulice podczas 33. finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, czyli 26 stycznia.