Czy z centrum Krakowa na lotnisko w Balicach znów będzie można dojechać autobusem – jak przez niemal pół wieku? Takie rozwiązanie postulują mieszkańcy Krakowa i okolicznych gmin, którzy wystosowali do marszałka województwa petycję o uruchomienie połączenia na wzór zlikwidowanej linii 208. Tym razem nie chodzi jednak o miejską komunikację, a o trasę w ramach Małopolskich Linii Dowozowych, nadzorowanych przez samorząd wojewódzki.
Petycja skierowana do marszałka Łukasza Smółki została opublikowana w internecie 24 lipca. Jej autorzy piszą wprost: „zwracamy się z uprzejmą, ale stanowczą prośbą o uruchomienie połączenia autobusowego w ramach Małopolskich Linii Dowozowych na trasie: Kraków MDA – Kraków Lotnisko im. Jana Pawła II w Balicach, zgodnie z historycznym przebiegiem dawnej linii autobusowej nr 208”.
W petycji pada szereg argumentów, z których najważniejszym jest brak taniej i bezpośredniej alternatywy dla połączenia kolejowego. Po likwidacji „208” w 2022 roku pasażerowie zostali skazani na linię 300 lub pociąg SKA – i choć kolej jest szybsza, nie dla wszystkich jest dostępna. „Obecne rozwiązania faworyzują pasażerów kolei” – podkreślają mieszkańcy. Wskazują przy tym, iż dla osób z gmin nieobjętych siatką Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, dojazd do lotniska wiąże się z przesiadkami, długim czasem podróży i wyższymi kosztami.
Mieszkańcy przypominają, iż linia 208 obsługiwała nie tylko sam Kraków, ale też ruch regionalny. Jej przystanek początkowy znajdował się na Dworcu Głównym, co było szczególnie wygodne dla osób przyjeżdżających do Krakowa z innych części Małopolski – pociągiem lub autobusem dalekobieżnym. Reaktywacja linii w formule MLD (Małopolskich Linii Dowozowych) byłaby ich zdaniem rozwiązaniem „racjonalnym i niskokosztowym”.
„Wnioskujemy o uruchomienie połączenia MLD z oznaczoną trasą: Kraków MDA – Lotnisko Balice, z przystankami pośrednimi zgodnymi z dawnym przebiegiem linii 208” – czytamy w dokumencie.
To nie pierwszy raz, gdy pojawia się apel o przywrócenie tego połączenia. W 2024 roku podobny postulat zgłaszali radni, posłowie i władze gminy Zabierzów, przez którą przebiegała część trasy. Gmina zadeklarowała wówczas chęć ponownego współfinansowania kursów – podobnie jak Kraków Airport.
– Gmina Zabierzów partycypowała w kosztach funkcjonowania linii autobusowej nr 208, gdy ta jeszcze kursowała. Tak jak uprzednio, tak i teraz gmina jest otwarta na współpracę z Miastem Kraków w tym zakresie – mówiła KRKNews Monika Seweryn z Urzędu Gminy Zabierzów.
Na razie jednak wszystko wskazuje na to, iż autobus nie wróci. Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie – organizator zlikwidowanej linii – konsekwentnie stoi na stanowisku, iż połączenie straciło sens po uruchomieniu bezpośredniego pociągu z Dworca Głównego na lotnisko.
– Priorytetem dla ZTP jest tworzenie połączeń lokalnych dla mieszkańców, którzy codziennie podróżują do pracy lub do szkoły, a teraz znajdują się w tzw. białej plamie transportowej – tłumaczyli urzędnicy w odpowiedzi dla naszej redakcji. Dopiero w dalszej kolejności miasto planuje wzmacniać linie „nakierowane na turystykę”.
Tyle iż nie wszyscy uważają tę linię za „turystyczną”. Dla mieszkańców Bronowic, Mydlnik czy Zabierzowa była to podstawowa trasa dojazdu do pracy, uczelni czy miasta. Kursowała przez 47 lat. Została zlikwidowana w 2022 roku, mimo iż sprzeciwiało się temu ponad dwa tysiące osób, które podpisały petycję. Jednym z głównych zarzutów był wzrost kosztów podróży – przejazd pociągiem kosztuje 17 zł, autobusem było to 6 zł. Dla wielu rodzin, szczególnie tych z dalszych gmin, to realna bariera. – Takie decyzje mogą skłonić mieszkańców do korzystania z własnych samochodów, co spowoduje jeszcze większe korki – ostrzegali autorzy ubiegłorocznej petycji.
W przeciwieństwie do linii 208 organizowanej przez ZTP, nowe połączenie mogłoby powstać w ramach Małopolskich Linii Dowozowych (MLD) – systemu tworzonego i koordynowanego przez Urząd Marszałkowski. MLD to linie autobusowe łączące mniejsze miejscowości z kluczowymi węzłami komunikacyjnymi, w tym także z MDA i SKA. Uruchomienie linii MLD na trasie Dworzec Główny – Lotnisko Balice, z przystankami na wzór 208, byłoby formalnie i organizacyjnie możliwe – potrzebna jest jednak decyzja polityczna i odpowiednie środki.
Jarek Strzeboński