We wschodniej części jeziora Mälaren znajduje się zatoka- Årstaviken. To tutaj znajduje się olbrzymi most kolejowy. W połowie XIX wieku zbudowano odcinek torów kolejowych głównej magistrali łączącej dwa największe szwedzkie miasta, czyli Sztokholm i Göteborg. Pierwotnie linia miała się kończyć na wybudowanej w 1860 roku stacji Södra. Z czasem pociągnięto ją dalej na północ, ale najpierw zbudowano połączenie nad Årstaviken. Pierwszy most powstał w 1860 roku. Kilka lat później w mniej więcej miejscu Liljeholmsbron usypano nasyp kolejowy z mostem obrotowym, umożliwiającym przeprawę statków. Na początku XX wieku wzrósł ruch na drodze wodnej i ciągłe otwieranie mostu kolejowego zaczęło być utrudnieniem. W 1910 roku wytyczono nowe miejsce na most. Wybrano miejsce, w którym z jednej i drugiej strony był wysoki brzeg. W 1923 roku przystąpiono do prac. Most ma 20 łuków i 150-metrowe przęsło kratownicowe. Do budowy fundamentów filarów wykorzystano po raz pierwszy metodę bazującą na kesonach. Przez pewien czas był to najdłuższy w Szwecji most (ma 753 m długości). Od strony północnej znajdują się dwa pylony, które od 1973 roku, kiedy most został zespawany, przestały być używane do podnoszenia mostu. Zmniejszenie ilości pływających żaglowców oraz częstsze korzystanie z kanału Södertälje sprawiło, ze już w latach 60 tych, most otwierany był tylko raz w roku. Początkowo planowano również budowę jezdni dla samochodów (nad torami kolejowymi). W związku z tym, iż z czasem natężenie ruchu kolejowego tak wzrosło, postanowiono zbudować drugi most, który również mógłby być kładką dla pieszych i rowerzystów. Västra Årstabron ma dwa tory kolejowe, pasy dla pieszych i rowerzystów. Został pomalowany na czerwono w odcieniu czerwieni faluńskiej. Do użytku został oddany w 2005 roku. Most jest często wykorzystywany jako tło np. w teledysku Abba The Day Before You Came.