Arata Isozaki zalicza się do najbardziej znanych i wpływowych architektów japońskich naszych czasów. Nie tylko zaprojektował setki budowli na całym świecie, ale też zajmował się teorią architektury i urbanistyki, publikując na ten temat wiele prac. Za swój wkład w światowe dziedzictwo otrzymał prestiżowe nagrody – między innymi Złoty Medal RIBA i Nagrodę Pritzkera.
- Architekt z południowej Japonii
- Nagrody i najważniejsze dokonania
- Biblioteka Prefektury Oita (1962-1966)
- Biblioteka Centralna Kitakyushu (1973-1974)
- Muzeum Sztuki Współczesnej (Los Angeles)
- Art Tower Mito (1986-1990)
- Nara Centennial Hall (Nara)
- Muzeum Domus (La Coruña)
- Alianz Tower (Mediolan)
- Ark Nova
- Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Architekt z południowej Japonii
Arata Isozaki urodził się 23 lipca 1931 roku w Oita na japońskiej wyspie Kiusiu. Po zakończeniu lokalnej szkoły średniej rozpoczął studia architektoniczne na Uniwersytecie Tokijskim. Dyplom z architektury i inżynierii obronił w 1954 roku, a potem rozpoczął studia doktorskie na tej samej uczelni. Początkowo Arata Isozaki pracował dla jednego z największych japońskich architektów – Kenzo Tange. W 1963 roku otworzył własne biuro.
Stworzony przez Kenzo Tange styl – Metabolizm – wywarł wielki wpływ na początkowe projekty Isozaki, w których połączył go z neobrutalizmem. Jak się jednak okazało później, młody japoński architekt nie przywiązywał się do konkretnego nurtu projektowania. Krytyków zachwyciła jego precyzja, a kolejne budynki, które tworzył, miały bardzo różnorodny charakter. Jak sam wspominał, w każdym nowym projekcie kierował się raczej kontekstem architektonicznym, do którego miała pasować nowa budowla, niż regułami konkretnego stylu. Z tego względu jego twórczości nie da się łatwo sklasyfikować, a każdy nowy projekt jest zaskoczeniem dla odbiorcy.
Nagrody i najważniejsze dokonania
Arata Isozaki stworzył wiele niezwykłych projektów na całym świecie. Jego prace zostały docenione przez znawców świata architektury i zwykłych mieszkańców miast, w których powstały. Wśród licznych nagród, które zdobył, znajdują się Nagroda Pritzkera, Złoty Medal RIBA, Honorowa Nagroda Amerykańskiego instytutu Architektury czy Złoty Lew Weneckiego Biennale Architektonicznego. Trudno wymienić w tak krótkim artykule wszystkie jego dokonania – poniżej przedstawiamy wybór najważniejszych z nich.
Biblioteka Prefektury Oita (1962-1966)
Pierwszym poważnym projektem, który stworzył Arata Isozaki była Biblioteka Prefektury Oita zbudowana w rodzinnym mieście architekta. Surowa, betonowa bryła została podzielona szereg prostopadłościennych komórek z oknami. Budynek stanowi mieszaninę stylów, będąc ukłonem w stronę modernizmu, brutalizmu i metabolizmu. Inwestycję ukończono po czterech latach – w 1966 roku. Dzięki Bibliotece Prefektury Oita japoński architekt stał się znany w swoim kraju.
Biblioteka Centralna Kitakyushu (1973-1974)
Swój kolejny znany budynek Arata Isozaki stworzył również w Japonii, tym razem w Fukuoka. Po raz kolejny była to biblioteka – tym razem Biblioteka Centralna Kitakyushu. Oglądana z lotu ptaka przypomina gigantycznych rozmiarów, zdekonstruowany spinacz biurowy. Inspiracją dla architekta był osiemnastowieczny projekt Francuskiej Biblioteki Narodowej stworzony przez Étienna-Louisa Boullée’a. Przykrywające cały budynek kolebkowe sklepienie z prefabrykowanego betonu połączone z prostokątnymi oknami dużych rozmiarów zapewnia czytającym duże ilości światła dziennego.
Muzeum Sztuki Współczesnej (Los Angeles)
Museum of Contemporary Art w Los Angeles było pierwszym budynkiem w USA zaprojektowanym przez Aratę Isozaki. Niezwykle ascetyczna bryła budynku wykonana z czerwonego piaskowca zwieńczona jest trzema świetlikami w kształcie piramid. Obiekt położony jest w centrum miasta, w otoczeniu nowoczesnych drapaczy chmur. W Muzeum prezentowana jest kolekcja ponad pięciu tysięcy dzieł sztuki współczesnej. Budynek muzeum kosztował 23 miliony dolarów, a ukończono go w 1986 roku. Stał się on częścią o wiele większego projektu rewitalizacyjnego o łącznym budżecie sięgającym miliarda dolarów.
Art Tower Mito (1986-1990)
Z okazji stulecia miasta Mito Arata Isozaki zaprojektował kompleks budynków, w skład którego wchodzi sala koncertowa na 680 miejsc, teatr oraz ikoniczna wieża. Jej projekt oparty jest na złożonej z 56 czworościanów helisie Boerdijk–Coxetera i nawiązuje do rzeźby rumuńskiego artysty Constantina Brâncuși, zatytułowanej „Niekończąca się kolumna”.
Nara Centennial Hall (Nara)
Zupełnie inny charakter ma inny projekt zbudowany również na stulecie – tym razem miasta Nara. W 1999 roku powstała tam hala na 1720 miejsc i druga, mniejsza, na 446 miejsca oraz galeria. Inwestycję zrealizowano po rozstrzygnięciu międzynarodowego konkursu, w którym zwyciężył Arata Isozaki. Zaokrąglona bryła budynku pokryta jest ceramicznymi płytkami w szarym kolorze. Z boku przypomina kiosk łodzi podwodnej wynurzającej się wprost spod ziemi. Powierzchnia całego zespołu budynków wynosi ponad 22 tysiące metrów kwadratowych, a halę zbudowano kosztem 16 milionów jenów.
Muzeum Domus (La Coruña)
Na drugim końcu świata, w hiszpańskiej La Coruñie, powstało budynek utrzymany w podobnej stylistyce, co hala w Nara. Mowa tu o Muzeum Domus (zwanym też Casa del Hombre) prezentującym interaktywną historię ludzkości. Obiekt stanął na brzegu Zatoki Orzan, a wykonano go z użyciem miejscowych materiałów. Zaokrąglona, przednia fasada pokryta jest płytkami z szarego łupku (w liczbie 6600 sztuk), natomiast tył wykonano z granitu. Oferujące 1500 metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej muzeum otwarto w 1995 roku.
Alianz Tower (Mediolan)
Mierzący ponad 250 metrów wieżowiec Alianz Tower jest jednym z najwyższych budynków we Włoszech i symbolem nowoczesnej architektury włoskiej stolicy mody. Na cześć twórcy nazywany jest również Isozaki Tower. Budowę zakończono w 2015 roku, a głównym użytkownikiem wieży jest firma Alianz.
Przy projektowaniu budynku Arata Isozaki po raz kolejny nawiązał do koncepcji „Niekończącej się kolumny” Constantina Brâncuși. Tym razem wieżowiec ma prostopadłościenny kształt podzielony na moduły o wysokości sześciu pięter. Pokryte są one lekko zakrzywioną elewacją ze szkła, dzięki czemu bryła traci swój geometryczny kształt i zaczyna przypominać następujące po sobie fale.
Ark Nova
Jednym z najbardziej niezwykłych projektów, które stworzył Arata Isozaki, jest przenośna hala widowiskowa Ark Nova. Niezwykły obiekt powstał po tragicznym trzęsieniu ziemi i tsunami, które nawiedziło Japonię. Arata Isozaki i pomagający mu architekt hinduskiego pochodzenia – Anish Kapoor – chcieli stworzyć budowlę, którą można gwałtownie przenieść w rejon nawiedzony klęską żywiołową i dosłownie w ciągu kilku godzin przygotować do występów artystów.
Przypominająca ogromną, czerwoną fasolę pneumatyczna hala zbudowana jest z wytrzymałego plastiku. Budynek ma 36 metrów długości, 30 szerokości i 18 wysokości, a w jego wnętrzu może zasiąść 500 widzów. Po zakończonym koncercie z hali zostaje wypompowane powietrze i może ona zostać przetransportowana na nowe miejsce dzięki ciężarówki.
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie
Na zakończenie warto wspomnieć o polskim akcencie w twórczości Araty Isozaki – a jest nim Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha (wcześniej znane jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”) w Krakowie. Jego historia zaczęła się jeszcze przed drugą wojną światową, od kolekcji sztuki japońskiej, którą zgromadził, a następnie przekazał miastu Feliks „Manggha” Jasieński. Z powodu braku miejsca, eksponaty można było oglądać jedynie na tymczasowych wystawach – jedną z nich zobaczył młody Andrzej Wajda w 1944 roku.
Ponad pół wieku później Wajda, już jako reżyser o światowej sławie, odbierał nagrodę za swoją twórczość w Kioto. Jej część pieniężną przeznaczył na budowę muzeum poświęconemu sztuce japońskiej, opartemu o kolekcję Jasieńskiego. Do inicjatywy przyłączyły się władze miasta, Ambasada Japonii, a choćby japońskie firmy. Do zaprojektowania gmachu muzeum wybrano oczywiście japońskiego architekta – został nim Arata Isozaki.
Muzeum zostało otwarte 30 listopada 1994 roku. Oprócz prezentacji dzieł japońskich artystów placówka prowadzi kursy ceremonii parzenia herbaty, ikebany i nauki języka japońskiego. Sam budynek znajduje się nad Wisłą, a swoim wyglądem nawiązuje do starych, japońskich drzeworytów przedstawiających morskie fale. Jego łagodna krzywizna dachu doskonale współgra z pobliską rzeką i japońskim ogrodem znajdującym się tuż obok muzeum.