„90-60-90” Moniki Mamzety i Anny Panek w lokalu_30

magazynszum.pl 5 dni temu

90-60-90 to złoty podział, idealna proporcja, którą rzekomo powinny osiągnąć kobiece biust, talia i biodra.

Monika Mamzeta i Anna Panek posługują się odmiennymi językami, pracują w innych technikach, wywodzą się z różnych tradycji artystycznych. Opowiadają o ciele – przede wszystkim o ciele kobiecym, o tym, do czego jest ono potrzebne mediom, kapitałowi i marketingowi, oraz o tym, jak ciało staje się narzędziem wywierania nacisku i sprawowania władzy. Wystawa dotyczy też intymnej relacji kobiety ze swoim ciałem, poczucia własnej wartości, a także przemijania.

Anna Panek, „Bikini”, 2025, tkanina, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, „Bez tytułu – studium aktu”, 1995, metal, silnik elektryczny, soczewki optyczne; Anna Panek, „Centrum”, 2025, akryl na płótnie, szyty, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, „Jana & Monika dla 100 Flag”, 2018, fotografia, druk cyfrowy na tkaninie, drzewiec, fot. Bartosz Górka
Anna Panek, bez tytułu, z cyklu „Dziewczyna”, 2021, akryl na płótnie, tkanina, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, „PRZYDATKI”, 2023, masa solna, metal, drewno, szkło, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, „Lebensborn”, film wideo, 4’38”, żywica epoksydowa, metal, monitor, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, „90-60-90”, 2000, fotografia, fot. Bartosz Górka
Monika Mamzeta, „Genealogia / ginealogia [blizna po matce]”, 1999, fotografia, drewniana rama, fot. Bartosz Górka
Anna Panek, „Kobieta”, 2024, tkanina, fot. Bartosz Górka

90-60-90 to próba pogodzenia ze sobą dwóch żywiołów – surowości języka nowych mediów z haptycznością wielobarwnych i wielofakturowych materiałów, pełniących niejednoznaczną rolę obiektów i elementów architektury zarazem. Zestawienie fotografii i wideo Moniki Mamzety z szytymi obrazami i tkaninami Anny Panek pozwala spojrzeć na ich twórczość z nowej perspektywy. Jest to jednocześnie rzadka okazja, żeby zobaczyć historyczne, wciąż mało znane prace Moniki Mamzety.

Idź do oryginalnego materiału