Krakowskie lotnisko jest w tej chwili jednym z największych portów w Polsce. Jak podaje serwis gov.pl, w ofercie ma ponad 160 połączeń do 40 państw rocznie. W 2024 roku Kraków Airport obsłużyło rekordową liczbę 11 mln 80 tys. 830 podróżnych. Jednak infrastruktura wymaga pilnych działań.
REKLAMA
Zobacz wideo Jemeńscy rebelianci Huti zaatakowali amerykański lotniskowiec
Lotnisko Kraków-Balice i brak decyzji w sprawie remontu. "Jesteśmy rozczarowani"
Droga startowa lotniska w stolicy Małopolski ma już zużytą nawierzchnię. Z kolei przestarzałe oświetlenie uniemożliwia bezpieczne lądowanie w trudnych warunkach pogodowych np. przy gęstej mgle. Na krakowskim pasie startowym punkty świetlne rozmieszczone są co 30 m, choć przepisy wymagają, by były zlokalizowane co minimum 15 m. W rezultacie sytuacja zmusza samoloty do oczekiwania lub przekierowań na inne lotniska.
Już od dziewięciu lat trwa procedura, która ma na celu uzyskanie pozwolenia na budowę nowego pasa startowego. - Ze strony Kraków Airport dopełniliśmy wszystkich formalności, by decyzja mogła zostać wydana 19 grudnia - podkreśliła rzeczniczka lotniska, Monika Chylaszek w rozmowie z "Gazetą Wyborczą". Ostateczna decyzja środowiskowa nie została jednak podjęta, a termin jej poznania po raz kolejny został przesunięty w czasie. W konsekwencji zarząd zmuszony jest zacząć myśleć o wdrożeniu planu awaryjnego. - Nie da się ukryć. Jesteśmy rozczarowani - dodała.
Budowa nowego pasa pozostaje priorytetem. Lotnisko w Krakowie może zostać... zamknięte
Alternatywą jest kompleksowy remont obecnej drogi startowej, który objąby wymianę nawierzchni i szereg działań modernizacyjnych systemu Instrument Landing System (niezbędny do lądowań w wymagających warunkach). - [...] lotnisko coraz poważniej zastanawia się nad planem B, czyli remontem starego pasa. Mimo iż to rozwiązanie jest traktowane przez zarząd spółki jako awaryjne, bo wymagałoby całkowitego zamknięcia lotniska na trzy miesiące, co byłoby stratą dla całego regionu, to jednocześnie dałoby możliwość w przypadku pogorszenie stanu technicznego drogi startowej, przeprowadzenia remontu i jednocześnie dostosowania infrastruktury do wymagań kat. III ILS - skwitowała rzeczniczka.





