Bydgoszcz
Dwunasta edycja międzynarodowego festiwalu Oko Nigdy Nie Śpi, organizowanego przez Fundację Czarny Karzeł i dyrektorkę Martę Filipiak, potrwa od 14 do 17 sierpnia w Bydgoszczy. Zgodnie z dotychczasową tradycją festiwal łączyć będzie różne dyscypliny sztuki i międzynarodowe kody kulturowe w bydgoskich przestrzeniach publicznych i prywatnych. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji, kuratorowanej przez Roberta Kuśmirowskiego i Grzegorza Pleszyńskiego, będą Igrzyska, odsyłające do źródeł wszelkiego rodzaju widowisk. W ramach festiwalu zobaczymy m.in. wystawę autoportretów Philipa Akkermana w Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, a także ekspozycje w zupełnie niegaleryjnych sceneriach – Kwatery grupy Czyrzecze na Stadionie Zawiszy, pokaz z cyklu No Budget Show pomysłu Kuśmirowskiego w poprzemysłowej hali Londynka czy solową wystawę Jakuba Kawałka w kawiarni Velvet. Istotnym punktem programu będą jak co roku wydarzenia dźwiękowe i performatywne, a także dyskusje z udziałem m.in. Andy Rottenberg, Roberta Kuśmirowskiego, Agnieszki Taborskiej i Normana Leto.

Magda Król, „Ciche terytorium”, dzięki uprzejmości artystki
Katowice
Trzy nowe wystawy kuratorowane przez Adriana Chorębałę otworzą się w przeddzień OFF Festivalu w Katowicach (31.07) w Rondzie Sztuki oraz przestrzeni Wolno nieopodal. Rytuały przyglądać się będą tytułowemu fenomenowi rytuałów jako zjawiska uniwersalnego, przekraczającego granice kultur, epok i indywidualnych doświadczeń. Prace m.in. Karoliny Balcer, Stacha Szumskiego czy Maryny Sakowskiej pytać będą o miejsce rytuału w nowoczesności, w której coraz mocniej kwestionowane są tradycyjne formy obrzędowości. Paweł Sobczak w solowej wystawie Blackout stawiać będzie z kolei pytanie o to, czy można wymazać swoją przeszłość, a z drugiej strony – jak odzyskać z podświadomości wspomnienia i powidoki z odległych czasów. Artysta nie stara się udzielić na nie wiążącej odpowiedzi, zapraszając do eksploracji swoich prac z całym bagażem doświadczeń i pamięci widza. Erozja Kolektywu GIT, który tworzą Kacper Biela, Mateusz Lengling i Marta Prabucka, opowiadać będzie natomiast o poszukiwaniu własnej ścieżki i próbach odnalezienia się w konstelacji współczesności, w której jedyną stałą rzeczą jest zmiana.

Scena polskiego niezalu, stan na styczeń 2025


Gdańsk
Solowa wystawa Magdy Król, kuratorowana przez Natana Kryszka i Marka Rogalę, otworzy się 8 sierpnia w przestrzeni eskaem w Gdańsku. Ciche terytorium opowiadać będzie o wewnętrznych przemianach i spokojnej pracy nad sobą. Król koncentruje się na nieustannym przekształcaniu: samej siebie, własnego obrazu, form wyrazu i komunikacji. Temu procesowi podporządkowana jest praktyka artystki, oparta na cyklu przemian, który rozpoczyna się w intymnej przestrzeni pracowni i nigdy się nie kończy, owocując wielowarstwowymi pracami, w których spiętrzają się kolejne etapy samopoznania.
Gdynia
Indywidualna wystawa fotografki Natalii Klimzy płonę, ale już nie spalam się jak kiedyś, kuratorowana przez Dagę Ochendowską, otworzy się 1 sierpnia w przestrzeni Traffic Design w Gdyni. Twórczyni funkcjonująca przede wszystkim w polu fotografii komercyjnej, mająca na koncie liczne współprace z polskimi i zagranicznymi magazynami modowymi i lifestylowymi, skupiać się będzie na procesie przekształcania się cielesności w niedosłowną, zmysłową abstrakcję, w prezentowanych dyptykach zderzając estetykę modowo-studyjną z wizualnością malarską.
Poznań
Wspólna wystawa Maryny Sakowskiej i Mikołaja Sobotki otworzy się 2 sierpnia w Łęctwie. Odpierdolmy razem jakiś grzech śmiertelny, zachęcają oboje w tytule, eksplorując wspólnie chaos, nienormatywność i to, co wyparte przez modernistyczną racjonalność. Sakowska i Sobotka balansują w swoich pracach między młodzieńczą fantazją o przekraczaniu granic a nobliwymi ezoterycznymi tradycjami poszukiwania autonomii, podważając pojęcia dobra, ładu czy racjonalności.

Maryna Sakowska, „Czilowanie w dizajnerskim kontenerze”, 2024-25, ołówek i kredka na papierze, A4, dzięki uprzejmości galerii Łęctwo
Słupsk i Ustka
Przygotowana przez Agnieszkę Kilian i Romualda Demidenko wystawa Koalicje wody otworzy się 28 sierpnia w trzech przestrzeniach Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku i Ustce. Ekspozycja odnosić się będzie do lokalnego kontekstu geograficznego, styku lądu, rzeki Słupi i Bałtyku, przyglądając się sposobom budowania relacji między wodą, ciałem i wspólnotą, czerpiąc przy tym z myśli Édouarda Glissanta i jego koncepcji opartego na połączeniach świata-jako-całości. Pracom odnoszącym się do kulturowych znaczeń wody towarzyszyć będą projekty skupione na jej wymiarze społecznym i tym, jak dostęp do zasobów kształtuje nierówności i wykluczenia.

Mokro i z nadzieją. „SPLASH: eco + hydrosexuals unite!” w lokalu_30
Sokołowsko
Jedenasta edycja festiwalu Sanatorium of Sound odbędzie się w Sokołowsku w dniach 7–10 sierpnia. Hasło przewodnie tegorocznej odsłony brzmi To jest rzecz ciała i odnosi się do dźwięku jako zjawiska fizycznego i afektywnego, rezonującego z ciałami oraz emocjami odbiorców. Festiwalowe wydarzenia odbywać się będą m.in. w przestrzeniach Kinoteatru Zdrowie, Sali Multimedialnej, Parku Zdrojowego oraz ruinach dziewiętnastowiecznego sanatorium, przy którym powstanie nowa scena plenerowa. Oprócz koncertów w programie znajdzie się m.in. wystawa przygotowana przez duet Eternal Engine, Johna Duncana i Zuzę Golińską, powiązana z tematem przewodnim imprezy, a przy tym wyprowadzająca publiczność poza dźwięk rozumiany w sposób dosłowny.
Wrocław
Drugą część projektu Last Summer w Krupa Gallery, na który składają się wystawy dyplomowe wyłonione w open callu, zobaczymy we wrocławskiej galerii 7 sierpnia. Andrzej Staniek w projekcie Absent Visitors zaprezentuje wymykajace się kategoryzacji formy rzeźbiarskie, hybrydalne ciała przywołujące zarówno biologiczne szczątki, jak i syntetyczne organizmy, wykonane z żywicy, silikonu i włókien organicznych, badające porowatość granic między życiem a materią. The Right Way to Get Lost Magdy Ferdyn to oparta na procesie instalacja uwypuklająca troskę, kolektywność oraz akceptację stanu „zagubienia” jako niezbędnego etapu wzrostu i przestrojenia.