24–30 lipca

magazynszum.pl 1 rok temu

Elbląg

Solowa wystawa Anity Wasik otworzy się w środę (26.07) w Centrum Sztuki Galerii EL. Przestrzeń ekspozycyjną w krużganku wypełni najnowsza instalacja artystki zatytułowana meandry, odnosząca się do wody i jej życiodajnej siły, wody jako metaforycznej i dosłownej przewodniczki oraz łączniczki, a także archiwum znaczeń i zasobu surowców. Meandry w postaci mierzącej niemal dwadzieścia metrów, utkanej z wełny formy to także owoc zainteresowania artystki haftem, które zaczęło się niewinnie – od sposobu na bezsenność i haftowania zwierzątek do pokoju jej syna.

Lublin

Wystawa ukraińskiego artysty znanego jako KNYAZCOTIC, wcześniej związanego z Lwowem, aktualnie mieszkającego w Lublinie, otworzy się w piątek (28.07) w Galerii Labirynt. Obecny to opowieść o tożsamości i doświadczeniach związanych z przebywaniem za granicą, przede wszystkim jednak o wojnie i jej skutkach. W serii graficznej Dziennik Wojenny artysta łączy osobistą refleksję z zapośredniczonymi obrazami inwazji na Ukrainę, zaczerpniętymi z fotografii i nagrań w mediach społecznościowych. Twórca oddaje także głos innym osobom artystycznym z Ukrainy, które przebywały w Lublinie na rezydencji, prezentując wideo złożone z rozmów o ich praktyce, życiu, przekonaniach i doświadczeniach związanych z wojną.

Nancy Grossman, „Smith”, 1971, skóra, drewno. Kolekcja Muzeum Boijmans Van Beuningen w Rotterdamie. Fot. Jannes Linders © Nancy Grossman; Courtesy of Michael Rosenfeld Gallery LLC, New York, NY

Łódź

Powstałe od końca lat 50. do początku lat 80. prace członków łódzkiej Grupy Realistów zaprezentuje na otwieranej w piątek (28.07) wystawie Miejska Galeria Sztuki w Łodzi. Bazującej na zbiorach MGS ekspozycji Grupa Realistów – łódzka odsłona niejako patronuje jeden z łódzkich pejzaży Jerzego Nowosielskiego, traktowanego jako prekursor grupy specjalizującej się w syntetycznych, utrzymanych w zgaszonej kolorystyce malarskich widokach Łodzi. W ich dorobku powracają również tematy związane z doświadczeniami II wojny światowej, sceny z życia codziennego powojennego miasta, motywy związane z rozwojem przemysłu czy podszyte egzystencjalną wymową martwe natury.

Warszawa

Choreograficzna wystawa Pocałunek nie zabija. Ania Nowak i gościnie otworzy się w piątek (28.07) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Składać się na nią będą nie tylko performanse Nowak, wykonywane przez nią samą oraz zaproszone przez nią osoby, ale także prace niemal dwadzieściorga artystek i artystów zrealizowane w innych mediach. Osią wystawy będzie temat queerowej żałoby rozumianej jako żal po utracie praw, zdrowia oraz bliskich. O sposobach radzenia sobie ze stratą, doświadczeniu odmieńczości i życiu poza sztywnymi społecznymi normami opowiadać będą w pewnym stopniu także uzupełniające narrację obiekty nieartystyczne obdarzone performatywnym potencjałem. Tytuł ekspozycji kuratorowanej przez Michała Grzegorzka to zarazem tytuł nowego performansu Nowak, w którym artystka opowiada o sile bezsilności dzięki ruchu i spoczynku.

Intencje mam dobre. Rozmowa z Frankiem Drażbą aka Frankiem Warzywa Z Frankiem Warzywa rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!

Wrocław

Autorem najnowszej wystawy w Nowym Złotym będzie z rekomendacji kolektywu Bezimienny Franek Warzywa. Choć w galeriach widać już wakacyjne spowolnienie, dla autora Napadu na bazar trwa jednak najlepszy sezon w roku, czyli czas warzywno-owocowej obfitości na straganach. Otwierany w sobotę Sezon pomidorowy powstał właśnie z inspiracji licznymi warzywniakami w okolicy Nowego Złotego i będzie do pewnego stopnia wkraczał w ich przestrzeń, zaczynając od sobotniego wernisażu w formule piknikowo-spacerowej.

Idź do oryginalnego materiału