Gdańsk
Genezę gdańskich falowców i ich recepcję wśród współczesnych twórczyń i twórców prześledzi otwierana w piątek (27.10) w Gdańskiej Galerii Miejskiej, kuratorowana przez Klaudiusza Grabowskiego wystawa Fenomen Falowca. Zobaczymy na niej obiekty i archiwalia ze zbiorów muzealnych i prywatnych, zestawione z pracami artystek i artystów przywołującymi ikoniczne dziś budynki. Wystawa prezentować będzie również niezrealizowane pierwsze dwie wersje projektów falowców.
Gorzów Wielkopolski
Wystawa zrealizowana w ramach trzeciej odsłony ogólnoeuropejskiego projektu ANIMA MUNDI otworzy się w sobotę (28.10) w Miejskim Ośrodku Sztuki w Gorzowie Wielkopolskim. Projekt opiera się na współpracy i wymianie doświadczeń w dziedzinie sztuki dźwięku i performansu dźwiękowego, poruszając kwestie zmian środowiskowych, ekologii i zrównoważonego rozwoju. Na gorzowskiej wystawie zobaczymy audiowizualne i wielokanałowe instalacje dźwiękowe, rzeźby dźwiękowe i performanse dźwiękowe artystów z Berlina związanych z galerią Errant Sound oraz twórców z Irlandii związanych z wytwórnią Farpoint Recordings.
Danuta Rago, fotografia wykonana w ramach kampanii reklamowej okularów ochronnych, ok. 1970-1979 © Christopher Grabowski, Fundacja Archeologia Fotografii
Kraków
W ramach kolejnej odsłony projektu Cloakroom w Cricotece otworzy się w piątek (27.10) wystawa Katarzyny Wyszkowskiej Omnia. W serii monumentalnych gwaszy i obiektów artystka nie odnosi się do konkretnego wątku w twórczości patrona instytucji, ale przepracowuje otaczający go mit geniusza. Wyszkowska rozkłada na czynniki pierwsze archetyp twórcy-mesjasza i obnaża problematyczność postaw wielkich mistrzów teatru i sztuki sięgając przy tym po estetyki z porządków religijnych i teatralnych.
Krosno
Solowa wystawa Małgorzaty Mycek otworzy się w piątek (27.10) w BWA w Krośnie. Wieśniara krążyć będzie wokół zasadniczego dla twórczości Mycek tematu przepracowywania relacji łączących ją z rodzinną wsią na polsko-słowackim pograniczu. W swoich obrazach malowanych na starych banerach reklamowych Mycek pokazuje m.in. ciężką harówkę, która spada przede wszystkim na barki kobiet, bliskie współistnienie ze zwierzętami, a przede wszystkim postaci wpisujące się w zaprojektowane role społeczne do granic przerysowania, ale i przekraczające je i zaburzające świat zorganizowany według wzorcowych podziałów rodem z dziecięcych książeczek.
Lublin
W ramach programu Kijowskiego Biennale 2023 w Galerii Labirynt otworzy się w piątek (27.10) kuratorowana przez Waldemara Tatarczuka ekspozycja To tylko wystawa. Zaprezentuje ona prace ukraińskich walczących artystów i artystek, dla których w obliczu wojny, zgodnie z tytułem, uczestniczenie w życiu artystycznym zeszło na dalszy plan, pokazujące jednak dobitnie, jak zmieniło się życie wszystkich osób zamieszkałych w Ukrainie od czasu rosyjskiej inwazji. Podobnie jak część wcześniejszych projektów lubelskiej galerii reagujących na bieżąco na aktualne wydarzenia, ekspozycja będzie ewoluować przez cały czas jej trwania, a lista osób artystycznych pozostanie otwarta do samego końca.
„Godzina Szumu” w Radiu Kapitał: Małgorzata Mycek i Przemysław Piniak Z Małgorzatą Mycek i Przemysławem Piniakiem w podkaście "Godzina Szumu" rozmawia Karolina Plinta CZYTAJ!
Łódź
Monograficzna wystawa Xawerego Wolskiego otworzy się w czwartek (26.10) w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Kuratorowana przez Jarosława Lubiaka ekspozycja Xawery Wolski. Sploty koncentrować się będzie na pracach artysty odnoszących się do tkania, przędzenia, nawlekania, sznurowania czy supłania. Artystę interesuje w tych czynnościach z jednej strony rękodzielnicza swoboda, z drugiej mechaniczna powtarzalność związana z przemysłową automatyzacją. Jednocześnie Wolski sięga do obecnej w różnych kulturach metaforyki związanej z tkaniem.
Tego samego dnia (26.10) wystartuje osiemnasta edycja Międzynarodowego Triennale Małe Formy Grafiki organizowanego przez Miejską Galerię Sztuki w Łodzi, jednego z najstarszych wydarzeń cyklicznych na świecie poświęconych grafice warsztatowej. Wystawie główniej prezentowanej w przestrzeniach Galerii Willa i Galerii Chimera towarzyszyć będą także cztery dodatkowe ekspozycje prezentowane w galerii Re:Medium, Ośrodku Propagandy Sztuki oraz dwóch przestrzeniach wystawienniczych łódzkiej ASP. Na wystawie głównej zobaczymy prace 233 artystów i artystek z 37 krajów.
Poznań
Solowa wystawa Michała Misiaka Simple complexity otworzy się w czwartek (26.10) w MOLSKI gallery&collection w Poznaniu. Znajdą się na niej prace artysty z ostatnich dwóch lat, składające się na cykl Frequencies, w których Misiak pogłębia rozwijaną od dwóch dekad koncepcję obrazu bezprzedmiotowego. W najnowszych obrazach podstawą geometrycznych kompozycji są linie i ich układy, a przy całej złożoności ich struktur malarz dąży jednocześnie do redukcji środków wyrazu.
W zeszłym roku ukazał się tom wierszy Mai Demskiej Udawanie ludzi. W najbliższy piątek (27.10) w galerii Łęctwo zobaczymy z kolei przygotowany przez nią wystawienniczy epilog do tego zbioru. Na kuratorowanej przez Demską ekspozycji Wszystko mam w kształcie tego jaki to ma kształt zobaczymy prace m.in. Dominiki Święcickiej, Dominiki Olszowy, Filipki Rutkowskiej czy Karoliny Mełnickiej, wchodzące w relacje z tekstami poetyckimi nie na zasadzie ilustracji, a wyrastające ze wspólnych tematów, rozmów i wrażliwości.
Sopot
O sile wyobrażeń, formach oporu wobec patriarchalnych narracji i binarnych porządków oraz alternatywnych scenariuszach współbycia w świecie opowiadać będzie Anna Baumgart w swojej najnowszej wystawie Zakop rzeźbę Apolla otwieranej w czwartek (26.10) w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Artystka sięga w niej m.in. do narodowego mitu o Wandzie, przekształcając go i kwestionując podział na świat ludzi i zwierząt, naturę i kulturę, przedmioty nieożywione i materię organiczną. Wypełniona przez mityczno-fantastyczne stworzenia woda staje się w tej narracji obszarem emancypacji i przekraczania cielesnych oraz mentalnych granic.
Toruń
Solowa wystawa Agaty Burnat otworzy się w piątek (27.10) w Galerii Sztuki Wozownia. W Autodafe artystka skupia się na wizerunkach kobiet, które mimo wyraźnego podobieństwa do autorki nie są jej autoportretami, ale stają się nośnikami niejednoznacznej symboliki. Obok nich pojawiają się m.in. koty czy ludzkie szkielety, odnoszące się do szerokiego wachlarza ikonograficznych źródeł, od kultury starożytnego Egiptu po aktualne memy.
Magdalena Zych, „The Thing”. 2022, 140×150 cm, olej na płótnie, dzięki uprzejmości Rotacyjnego Domu Kultury na Jazdowie
Warszawa
W ramach tegorocznej międzynarodowej edycji Kijowskiego Biennale czeka nas na rodzimym podwórku nie tylko otwarcie wystawy w Labiryncie, ale też Forum Muzeów pod hasłem Ukraińskie i polskie muzea w czasie rosyjskiej inwazji: doświadczenie, współpraca, solidarność, które odbędzie się dziś (23.10) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W konferencji pomyślanej jako przestrzeń wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy polskimi i ukraińskimi muzealnikami wezmą udział przedstawicielki i przedstawiciele placówek ze Lwowa, Kijowa, Charkowa, Dniepru, Słowiańska, Starobielska, Ochtyrki i Chmielnickiego, opowiadający o działaniu muzeów w warunkach wojennych.
Monograficzną wystawę fotografki, która przez niemal pół wieku współtworzyła krajobraz polskiej fotografii prasowej i fotoreportażu, a na koncie miała także sesje reklamowe m.in. Fiata 126p, zaprezentuje w czwartek (26.10) Fundacja Archeologia Fotografii. Kuratorowana przez Weronikę Kobylińską ekspozycja Fabryka złudzeń. Fotografie Danuty Rago, pierwsza indywidualna wystawa fotografki od ponad dwóch dekad, przypomni dorobek marginalizowanej dotąd twórczyni. Opowiadać będzie przy tym o ukazywanych przez Rago realiach społeczno-ekonomicznych i sposobach konstruowania ich przedstawień, kontrastując czarno-białe fotografie reportażowe z barwnymi zdjęciami reklamowymi.
Tego samego dnia (26.10) w Rotacyjnym Domu Kultury na Jazdowie otworzy się solowa wystawa Magdaleny Zych Przepoczwarzanie. W składających się na nią obrazach oraz instalacji artystka nawiązuje do stadiów rozwoju owadów, budując dla samej sobie rodzaj bezpiecznego schronienia na czas niepokoju, oswajając lęki i okresy nieproduktywności. Instalacja Miejsce przepoczwarzania ma spełniać podobną rolę dla osób oglądających wystawę, stając się bezpieczną przestrzenią ucieczki od rzeczywistości przepełnionej kultem produktywności i konsumpcji.
Prace Gabrieli Chrabąszcz, Barbary Janczak, Natalii Kopytko i Joanny Sitarz odsłaniające warstwy rzeczywistości społecznej i intymnej zobaczymy na otwieranej w piątek (27.10) wystawie Archeologie współczesności w galerii XX1. Artystki wystąpią w niej w roli swego rodzaju archeolożek na wykopaliskach współczesności, przyglądających się temu, co jest już historią, a jednocześnie przez swoją materialność trwa i zaświadcza o swoich czasach.
Jeszcze do końca października można nadsyłać zgłoszenia do dziewiątej edycji konkursu ą∞Zachęta na prace magisterskie. Projekt Fundacji GESSEL dla Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki skierowany jest do absolwentek i absolwentów studiów magisterskich, które w tym roku obroniły pracę magisterską w obszarze badań nad współczesną teorią i historią sztuki i kultury o tematyce związanej z szeroko pojętą działalnością Zachęty.