18 lipca 2025 – dzień z największym ruchem pasażerskim w historii Kraków Airport

krknews.pl 1 dzień temu

Lipiec 2025 roku przejdzie do historii Kraków Airport. Lotnisko obsłużyło ponad 1,27 miliona pasażerów – to nie tylko najlepszy wynik w historii portu, ale też sygnał, iż infrastruktura będzie musiała gwałtownie nadążyć za rosnącym ruchem. Już rozpoczęły się pierwsze przebudowy terminala, a przed zarządem kolejne inwestycyjne wyzwania.

– 18 lipca 2025 roku był dla nas dniem wyjątkowym – mówi Łukasz Strutyński, prezes zarządu Kraków Airport. – Tego dnia z naszych usług skorzystało aż 46 206 osób.

Cały lipiec zakończył się wynikiem 1 278 890 pasażerów – o 19 proc. więcej niż rok wcześniej i aż o 63 proc. więcej niż w lipcu 2019. Od początku 2025 roku z usług krakowskiego lotniska skorzystało już 7 333 526 pasażerów.

Największy tygodniowy ruch przypadł na okres 14–20 lipca – 293 465 podróżnych. To absolutny rekord w historii portu. Dla porównania, dotychczasowy najlepszy tydzień (5–11 sierpnia 2024) zamknął się liczbą 253 206 pasażerów. Również ubiegłoroczny rekord dzienny – 40 962 osoby z 30 grudnia – został pobity z dużym zapasem.

– Serdecznie dziękuję wszystkim pasażerom za zaufanie i wybór naszej siatki połączeń. Wyrazy uznania kieruję również do naszych pracowników, którzy każdego dnia dbają o komfort i bezpieczeństwo podróżnych – dodaje prezes Strutyński.

Wzrosty nie dotyczą tylko liczby pasażerów. Niektóre kierunki notują spektakularny przyrost zainteresowania. Rimini (Ryanair) – aż +212 proc., Triest – +198 proc., a połączenie PLL LOT do Nowego Jorku (EWR) – +157 proc. To dane za pierwsze półrocze w porównaniu do analogicznego okresu roku 2024.

Wśród nowości wyróżniają się połączenia do Castellon (93 proc. obłożenia), Aberdeen (89 proc.), Sofii (88 proc.) i Genui (83 proc.). Pełne samoloty odlatują także do klasycznych wakacyjnych destynacji: Warna i Chania (po 98 proc.), Santoryn i Rodos (po 97 proc.) oraz Barcelona (97 proc.).

Kraków Airport rozwija też ofertę połączeń z Bliskim Wschodem – dostępne są już regularne rejsy z Dubaju, Abu Zabi, Rijadu, Kuwejtu i Szardży. Władze lotniska zauważają, iż Małopolska stała się kluczowym europejskim celem turystycznym dla gości z państw arabskich.

– Jesteśmy świadomi, iż rosnące zainteresowanie Kraków Airport stawia przed nami konkretne wyzwania infrastrukturalne – podkreśla prezes Strutyński. – Dlatego inwestycje w rozwój są absolutnie niezbędne, by sprostać oczekiwaniom pasażerów i linii lotniczych.

Jednym z elementów inwestycji jest przebudowa dawnego terminala cargo. W tym miejscu powstaje tymczasowa strefa oczekiwania (Pre-Boarding Zone) dla pasażerów podróżujących poza strefę Schengen. Powstanie tam sześć nowych gate’ów, które będą pełnić funkcję poczekalni przed wejściem na pokład. To część szerszego planu zwiększenia przepustowości lotniska.

Zmiany zachodzą także w głównym terminalu. Biuro paszportowe przeniesiono na parter – teraz znajduje się naprzeciwko stanowisk check-in, co poprawiło jego dostępność. Zmodernizowano także dwa zespoły toalet w strefie Non-Schengen, m.in. montując myjki do stóp – udogodnienie skierowane szczególnie do pasażerów z Bliskiego Wschodu, gdzie obmywanie stóp jest elementem norm kulturowych i religijnych.

Wkrótce zmieni się też lokalizacja usługi Fast Track, która zyska dwa osobne ciągi kontroli. Dzięki temu obsługa pasażerów przyspieszy, a komfort podróży – szczególnie dla tych korzystających z odpraw priorytetowych – ma się zdecydowanie poprawić.

Idź do oryginalnego materiału