18,4 mln pasażerów PKP Intercity w I kwartale 2025 roku. Najczęściej wybierane trasy: Kraków–Warszawa i Kraków–Zakopane

krknews.pl 2 godzin temu

W pierwszych trzech miesiącach 2025 roku z usług PKP Intercity skorzystało 18,4 mln pasażerów – poinformował narodowy przewoźnik kolejowy. To wzrost o 10 procent w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku oraz aż o 34 procent względem pierwszego kwartału 2023 roku. Kraków znalazł się wśród najważniejszych punktów sieci połączeń dalekobieżnych – zarówno pod względem liczby podróżnych, jak i dynamiki wzrostu na kluczowych trasach.

„Kraków to jedno z najważniejszych miast w naszej siatce połączeń. Nie tylko generuje bardzo duży ruch pasażerski na trasie do Warszawy, ale także stanowi istotny punkt przesiadkowy i kierunek podróży turystycznych, zwłaszcza w sezonach świątecznych i wakacyjnych” – podkreśla PKP Intercity.

Kraków–Warszawa w czołówce, Kraków–Zakopane z największym wzrostem

W zestawieniu najczęściej wybieranych relacji w pierwszym kwartale 2025 roku znalazła się m.in. trasa z Krakowa do Warszawy. „To jedna z najstabilniejszych i najintensywniej eksploatowanych linii w kraju, obsługiwana zarówno pociągami Express InterCity Premium, jak i InterCity” – zaznacza przewoźnik.

Jednocześnie największy procentowy wzrost liczby pasażerów PKP Intercity odnotowało na trasie Kraków–Zakopane. „To efekt dobrze przygotowanej oferty na sezon zimowy oraz rosnącej popularności Tatr jako kierunku weekendowych i urlopowych wyjazdów” – oceniają przedstawiciele spółki.

204 tysiące pasażerów dziennie. Rekord padł w marcu

Średnio każdego dnia z pociągów dalekobieżnych korzystało w pierwszym kwartale 2025 roku około 204 tysięcy osób. Największe obłożenie przypadło na 21 marca – wtedy z usług PKP Intercity skorzystało 263 tysiące pasażerów. Dane te, jak podkreśla przewoźnik, świadczą o utrzymującym się trendzie powrotu Polaków do kolei jako podstawowego środka transportu na dłuższych dystansach.

Rowerzyści i właściciele zwierząt coraz częściej w pociągach

PKP Intercity zauważa znaczący wzrost liczby pasażerów przewożących rowery i zwierzęta domowe. W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedano 154 tysiące biletów na przewóz rowerów – to wzrost o 151 procent rok do roku. W tym samym czasie liczba biletów na przewóz zwierząt wzrosła do 131 tysięcy – o 129 procent więcej niż rok wcześniej.

„Rowerzyści są coraz bardziej widoczną grupą podróżnych – szczególnie na trasach turystycznych, takich jak Kraków–Zakopane czy Kraków–Przemyśl. Z kolei właściciele zwierząt doceniają możliwość bezproblemowego przewozu pupili, zwłaszcza w wagonach bezprzedziałowych COMBO” – informuje PKP Intercity.

Zwiększa się udział młodych i seniorów

Rosnąca liczba podróżnych widoczna jest także wśród konkretnych grup społecznych. W pierwszym kwartale 2025 roku z usług przewoźnika skorzystało 1,9 mln dzieci i uczniów (wzrost o 16%), 3,2 mln studentów i doktorantów (+13%), 983 tys. seniorów (+16%) oraz 169 tys. osób z niepełnosprawnościami (+13%).

„Dane pokazują, iż atrakcyjna oferta cenowa i dostępność ulg dla określonych grup przynoszą efekty. Naszym celem jest kolej otwarta i dostępna dla wszystkich – niezależnie od wieku, sprawności czy miejsca zamieszkania” – komentuje przewoźnik.

80% biletów kupowanych online, wzrost udziału aplikacji

Wciąż rośnie znaczenie sprzedaży online. w tej chwili już ponad 80 procent biletów kupowanych jest przez internet. Około 37 procent pasażerów korzysta ze strony internetowej PKP Intercity, a około 43 procent – z aplikacji mobilnej.

„Rosnący udział sprzedaży przez aplikację pokazuje, iż pasażerowie cenią sobie szybkość i wygodę. Dotyczy to zwłaszcza dużych ośrodków, takich jak Kraków, gdzie mobilność mieszkańców i przyjezdnych jest wysoka” – wyjaśnia przewoźnik.

Nowe lokomotywy i modernizacje wagonów

Od stycznia do marca 2025 roku PKP Intercity odebrało 9 nowych lokomotyw Griffin przystosowanych do jazdy z prędkością 160 km/h. W drugim kwartale planowany jest odbiór kolejnych 9 maszyn tego typu. Do taboru trafi także 48 zmodernizowanych wagonów. Trwa również montaż automatów vendingowych w wagonach COMBO – do tej pory zamontowano 8 urządzeń, a w drugim kwartale przewidziano montaż kolejnych 62.

„Dążymy do tego, by do 2030 roku cały nasz tabor był nowy lub kompleksowo zmodernizowany. To jeden z kluczowych elementów naszej strategii jakościowej” – przypomina spółka.

Inwestycje w infrastrukturę za miliardy złotych

W marcu PKP Intercity podpisało umowę na budowę nowej lokomotywowni w Warszawie Grochowie – inwestycja o wartości ponad 179 mln zł brutto ma zostać zrealizowana do 2027 roku. Trwa także rozbudowa zaplecza technicznego w Przemyślu, a w planach są inwestycje w Lublinie i Białymstoku.

W 2025 roku przewoźnik planuje przeznaczyć na inwestycje infrastrukturalne 292 mln zł netto. W latach 2025–2030 PKP Intercity zamierza wydać łącznie około 3,4 mld zł na modernizację zapleczy technicznych i bocznic kolejowych w całej Polsce.

Idź do oryginalnego materiału