Każdy rowerzysta górski pamięta swój pierwszy raz. Wolność, jaką daje jazda po polach, leśnych dróżkach strumieniach i po różnych rodzajach nawierzchni. Wybierając się na swoją pierwszą wycieczkę w teren, warto wiedzieć o kilku podstawowych rzeczach dotyczących jazdy na rowerze górskim. Poniżej dziesieć wskazówek na temat kolarstwa górskiego, które warto znać.
Kup odpowiedni rower
Odpowiednio dobrany rower górski to połowa sukcesu udanej wycieczki. o ile planuj zakup takiego roweru, wybierz się do specjalistycznego sklepu, gdzie sprzedawca pomoże dobrać odpowiedni rower. Do wyboru będziesz miał
rowery męskie i damskie, będą one różnić się wagą, wielkością ramy i kół i osprzętem.
Nie spinaj się
Zadaniem Twojego roweru jest pokonywanie nie zawsze łatwego terenu. Ważne, by na rowerze nie jechać spiętym i pozwolić rowerowi pokonywać teren pod kołami.
Zdejmij tyłek z siodełka, gdy pokonujesz przeszkody, takie jak korzenie i skały. Im bardziej techniczny teren, tym musisz bardziej uważać. Podczas zjazdu zrób: „ramiona do pompek” i „nogi kowbojskie”, czyli rozchyl łokcie i kolana, aby twoje ciało pozwalało rowerowi płynąć, zamiast z nim walczyć.
Utrzymaj rozpęd
Będzie to sprzeczne z intuicją, ale utrzymywanie prędkości — a choćby przyspieszanie — gdy teren staje się trudny, ułatwia pokonywanie wymagających odcinków szlaku. Dzieje się tak, ponieważ Twój rower ma to, czego najbardziej potrzebuje, aby przejechać przeszkodę: rozpęd.
Przenieś swoją wagę
Na rowerze górskim będziesz jechać często w trudnym teren, gdzie będą strome podjazdy i zjazdy. Podczas pokonywania trudnego terenu pod górę przesuń ciężar ciała do przodu i pochyl się do przodu. Kiedy teren zaczyna stromo opadać w dół, idź w przeciwnym kierunku, przenosząc ciężar za siodełko i nad tylnym kołem.
Pozbądź się hamulców
W pewnym momencie jako początkujący kolarz górski będziesz chciał złapać oba hamulce i docisnąć je do kierownicy. Oprzyj się tej pokusie!
Hamulce do rowerów górskich są na tyle mocne, iż do regulacji prędkości wystarczy jeden (może dwa) palec (palce). I pamiętaj, aby najpierw hamować tylnym hamulcem, a nie przednim. Gdy nagle przy dużej prędkości zahamujesz przednim hamulcem, zostaniesz wyrzucony przez kierownice jak z katapulty.
Dostosuj prędkość przed trudnościami terenowymi, jak występy skalne i zakręty, a następnie utrzymuj prędkość, jadąc przez nie. jeżeli zauważysz, iż wjeżdżasz w zbyt ostry zakręt, trzymaj się z dala od przedniego (lewego) hamulca. Zatrzymanie przedniej opony spowoduje ślizganie się jej, co z dużym prawdopodobieństwem spowoduje, iż przelecisz nad kierownicą. Zamiast tego naciśnij tylny hamulec (po prawej); możesz Cię ślizgnąć, ale prawdopodobnie pozostaniesz w pozycji pionowej.
Bądź przygotowany przed trasą
W dobie internetu można znaleźć w sieci wiele ciekawych stron z dokładnymi opisami i profilami trasy oraz jej długością. Przed planowaną jazdą zaznajom się z terenem, możesz również wgrać profil trasy do telefona. Nie zaszkodzi mieć również papierową mapę najbliższej okolicy.
Ustaw zawieszenie
Większość obecnych rowerów górskich ma przynajmniej z przodu amortyzator a część ma również z tyłu. Są to świetne wynalazki, które sprawiają, iż duże wyboje prawie znikają, gdy się po nich przetaczasz. Pamiętaj, iż będą działać tylko wtedy, gdy są ustawione na aktywne pozycje.
Jako początkujący możesz poświęcić trochę czasu w nauczenie się ustawiania amortyzacji i jego odbicia. Poświęć chwilę, aby dowiedzieć się, jak zablokować i/lub odblokować amortyzator, aby przypadkowo nie wjechać na trudny techniczny szlak z w pełni sztywnym rowerem (to się zdarza!). Dobrą amortyzację posiadają rowery kross.
Spójrz, gdzie chcesz jechać
Wpatrywanie się bezpośrednio w tę skałę, w którą nie chcesz uderzyć, prawie gwarantuje, iż w nią uderzysz. Nazywa się to „fiksacją celu”; Twój rower jedzie tam, gdzie kierują go Twoje oczy. Zamiast tego spójrz za przeszkodami w kierunku, do którego faktycznie chcesz się udać. Trzymaj podbródek na poziomie ziemi, oczy przed siebie i staraj się patrzeć jak najdalej w dół drogi, używając wzroku, aby omijać i pokonywać przeszkody znajdujące się bezpośrednio przed tobą. Nie zapomnij o odpowiednim kasku, który w razie upadku ochroni Twoją głowę.
Zabierz niezbędne rzeczy
W lesie lub na rozległych polach raczej nie będzie sklepów. Przejażdżki na rowerze górskim często realizowane są znacznie dłużej, niż się spodziewasz, często teren może być znacznie trudniejszy, niż się spodziewałeś. Zawsze pakuj więcej jedzenia i wody, niż myślisz, iż potrzebujesz.
Czasami nie jest możliwe, aby ktoś przyjechał po ciebie, jeżeli coś pójdzie nie tak albo zwyczajnie nie będziesz mieć zasięgu, żeby kogoś ściągnąć. Zawsze miej przy sobie potrzebne narzędzia: zapasową dętkę (lub dwie), pompkę i narzędzie wielofunkcyjne. Dzięki temu będziesz się lepiej czuć, wiedząc, iż masz wszystko, czego potrzebujesz.
Ze względu na nierówny charakter terenu częściej złapiesz tam defekt niż na prostej asfaltowej drodze. Technologia opon bezdętkowych pomogła zminimalizować – ale nie wyeliminować – przebicia. Przed wyruszeniem na wycieczkę powinieneś przynajmniej wiedzieć, jak zmienić dętkę. Inne dobre umiejętności to naprawa zerwanego łańcucha. o ile nigdy tego nie robiłeś, zapoznaj się z odpowiednimi filmami w internecie.
Pojeździj trochę przed dłuższą wycieczką
Jeżeli nie jesteś przyzwyczajony, choćby rower z najlepszą amortyzacją i bardzo wygodnym siodełkiem rowerowym może nie wystarczyć. To właśnie swoje siedzenie i inne części ciała trzeba przyzwyczaić do sportu, jakim jest kolarstwo górskie. Na początek pojeździj po jakimś łatwym terenie i sukcesywnie dokładaj kilometrów i zwiększaj trudność trasy.