„Ważny jest dla mnie również sam proces tworzenia oraz jego nieoczywistość – mówi o swojej sztuce Grzegorz Ratajczyk, malarz, grafik, rysownik i wykładowca akademicki. Podejmowanie niektórych decyzji trwa godziny, dni, niektórych zaledwie sekundy, uzależniając końcowy efekt od gestu, chwilowego wybuchu”.
Artysta (ur. 1960) ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu, dyplom 1985 w pracowni prof. Norberta Skupniewicza – nakielanina, absolwenta Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Nakle nad Notecią.W 1986 roku otrzymał twórcze stypendium zagraniczne im. Marii Dokowicz dla najzdolniejszego absolwenta poznańskiej uczelni.Od 1985 r. pracuje na rodzimej uczelni, od 2011 roku prowadzi XIII Pracownię Malarstwa na Wydziale Malarstwa i Rysunku. W 2014 został profesorem sztuk plastycznych. Autor kilkudziesięciu wystaw indywidualnych, uczestnik kilkuset wystaw zbiorowych, organizator i uczestnik plenerów malarskich w kraju i za granicą.
Wypowiada się w tradycyjnych dyscyplinach artystycznego przekazu: malarstwie, grafice artystycznej i rysunku. Jego twórczość inspirowana jest wielowątkowo. Można rzec, iż natchnieniem tej sztuki jest Słowo – klucz poznania, biblijne i ewangeliczne teksty obrazujące tajemnicę bytu, bazą – Kultura, a inspiracją – Natura, świat widzialny
i niewidzialny.Malarz nieznanego, poetyckich iluminacji, przeczuć i tajemnic; ukazuje to, co rozpościera się za zasłoną rzeczywistości.
Wystawa „Samotność malarza” w Galerii Sztuki Współczesnej Akademii Lubrańskiego gromadzi obrazy powstałe w różnych okresach twórczości artysty. Obok prac z najstarszego cyklu „weneckiego”(„Canale Grande”, „Deszcz od Laguny – plac St. Marco”, „Wenecki pejzaż metafizyczny” – płócien utrzymanych w ciemnej tonacji) zobaczymy na niej nowsze obrazy z tej serii: „Czerwona wenecka kopuła”, „Pescheria”, namalowane w zdecydowanie rozjaśnionej palecie barwnej. Z cyklu „egejskiego” prezentowane są trzy prace o wspólnym tytule: „Pozioma przestrzeń Morza Egejskiego”; artysta ujął je w triadę, o tytułach: „Wypłyń…”, „…Na…”, „…Głębię”. Są jeszcze obrazy z cyklu poświęconego Ziemi Świętej i Jerozolimie, Asyżowi i Dubrownikowi oraz dzieła, w których punktem wyjścia dla Grzegorza Ratajczyka stała się geometria jako wyraz porządku zawartego we wszechświecie, np.: „Trzy niebieskie” czy „Brak słów”.
Wystawa czynna do 8 stycznia 2025
materiał: nadesłany
Ilustracje: Vinci Art Gallery w Poznaniu. Dziękujemy.
zdjęcie wyróżniające – plakat wystawy