Legenda polskiej sceny muzycznejTercet Egzotyczny – zespół-ikona, wykonujący muzykę pop w stylu latynoamerykańskim – grał nieprzerwanie ponad pół wieku. Jego założycielem był Zbigniew Dziewiątkowski, który w 1963 roku zaprosił do współpracy Izabelę Skrybant, wówczas występującą w Operetce Wrocławskiej. Od tego momentu łączyła ich zarówno praca zawodowa, jak i życie prywatne.Pojawienie się zespołu na scenie było czymś niezwykłym. Wyjątkowa wokalistka, południowe, gorące rytmy i prawdziwe show! Publiczność od razu pokochała Tercet Egzotyczny – z wzajemnością. 55 lat istnienia zespołu przełożyło się na niezliczone ilości koncertów w Polsce, krajach Ameryki Północnej i Południowej, Azji, Australii i Europy. Dorobek Tercetu został utrwalony na licznych płytach, z których wiele zdobyło status złotych i platynowych. Ich muzyka na stałe zapisała się w historii polskiej piosenki rozrywkowej, a przeboje do dziś pozostają niezapomniane: od „Pamelo, żegnaj”, przez „Ile wieczorów”, po „Conga, bonga i cabasa”. Gdy w 2018 roku zespół obchodził 55-lecie, z dumą podkreślał, iż wciąż gra koncerty przy pełnych widowniach i owacjach na stojąco.
Izabela Skrybant-Dziewiątkowska – ikonaWokalistka Tercetu była uwielbiana przez publiczność. Sama także traktowała swoich fanów z ogromnym szacunkiem. Podkreślała, iż to dzięki nim jest tym, kim jest. W jednym z wywiadów przyznała, iż przez 55 lat, ani razu nie spóźniła się na żaden koncert. Chętnie też spotykała się z fanami po występach, doceniając to, iż ktoś potrafił przyjechać z drugiego końca Polski.Zespół wyróżniał się charakterystycznym wizerunkiem, inspirowanym kulturą południowoamerykańską. Sceniczny image Izabeli Skrybant-Dziewiątkowskiej w dużej mierze kształtował styl grupy. Artystka łączyła elegancję z odwagą i egzotyczne inspiracje z autorską wizją scenicznego kostiumu. Jej stroje były pełne koloru, energii i latynoskiego ducha. Jak przyznawała w wywiadach, wydawała fortunę na garderobę, a część strojów przywoziła z podróży zagranicznych. Jej sceniczny wygląd był równie wyrazisty jak brzmienie zespołu. Kostiumy – często projektowane samodzielnie – zachwycały dbałością o szczegóły, bogactwem form i kolorów. Artystka wierzyła, iż strój sceniczny to wyraz szacunku wobec publiczności i nigdy nie powinien być mniej efektowny niż to, co noszą widzowie.
Hołd dla zespołuW maju 2024 roku twórca Muzeum Tercetu Egzotycznego, za zgodą rodziny Izabeli Skrybant-Dziewiątkowskiej, przekazał wszystkie pamiątki po zespole do Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu. Muzeum, dysponując tak unikatowym zbiorem, postanowiło podzielić się nim ze zwiedzającymi, pamiętając o ogromnej popularności charyzmatycznej wokalistki i całego zespołu.Już w październiku, w przestrzeni Muzeum Polskiej Piosenki otwarta zostanie wystawa czasowa poświęcona przede wszystkim modzie i niezwykłym stylizacjom Tercetu. Za projekt odpowiada Mirek Kaczmarek – wybitny scenograf i kostiumograf, współpracujący z wieloma teatrami w Polsce i na świecie. Ekspozycja pod tytułem „EXOTICO. Moda Tercetu Egzotycznego” ukaże działalność zespołu w kontekście estetyki kampu, który świadomie operuje przesadą, stylizacją i teatralnością. Choć Tercet bywał krytykowany za kicz, jego twórczość wpisywała się w kampową konwencję – pełną egzotyki, kostiumowego przepychu i dystansu do samej siebie. To czyniło z niego zjawisko nie tylko popkulturowe, ale i estetyczne. Wystawa będzie także opowieścią o modzie jako języku ekspresji, w którym strój staje się komunikatem – zgodnie z przekonaniem Izabeli Skrybant-Dziewiątkowskiej na temat scenicznego wizerunku.
Wystawa dostępna będzie od 10 października 2025 do 31 sierpnia 2026 r. w Muzeum Polskiej Piosenki, ul. Piastowska 14A
Opracowała: Magdalena Starczewska
Autorzy wystawy: Aleksandra Cichy, Róża Gołubowska, Kinga Krajewska, Karolina RoszkowiakProjekt wystawy, plakatu i materiałów graficznych: Mirosław KaczmarekWykonanie masek i elementów jedzenia: Maja KanabajWykonanie muszli: Łukasz PipczyńskiRealizacja: Norbert Pycyk, Wojciech BarćWspółpraca: Pracownicy Muzeum Polskiej Piosenki w OpoluPrezentowane na wystawie eksponaty pochodzą ze zbiorów Muzeum Polskiej Piosenki w OpoluSzczególne podziękowania dla Pani Katarzyny Dziewiątkowskiej i Roberta Zaborskiego.
Zdjęcia: Sławomir Mielnik - NCPP





![Od stycznia bezwzględny zakaz. Masowe kontrole, zaglądają do toreb i sypią się mandaty. Potem przychodzi jeszcze list grozy. Wszyscy zapłacą za Twój błąd [13.11.2025]](https://static.warszawawpigulce.pl/wp-content/uploads/2025/11/Straz-miejska-kontrola.webp)










