Ostatnia kampania Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie spotkała się z negatywnym przyjęciem opinii publicznej.
Jak poinformował portal PRoto.pl, druga odsłona akcji „#OswajamyPodróże”, poświęconej zasadom korzystania z ZTM-u, jest promowana kontrowersyjnym plakatem, na którym otyła postać z głową świni spożywa posiłek w autobusie, brudząc wokół siebie. Sposób zaprezentowania problemu przez miejskiego przewoźnika oburzył nie tylko internautów, ale także organizacje społeczne – Fundację na rzecz Leczenia Otyłości oraz Partnerstwo Stop Otyłości.
Świnia, symbolizująca pasażerów jedzących w komunikacji miejskiej, wzbudziła niemałe kontrowersje
W listopadzie br. Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie wystartował z drugą edycją kampanii edukacyjnej, której celem jest budowanie świadomości i kształtowanie dobrych nawyków w komunikacji miejskiej – zarówno w zakresie kultury osobistej, jak i bezpieczeństwa. Jak podkreśla miejski przewoźnik, wspólna podróż może być przyjemna i komfortowa dla wszystkich pasażerów – wystarczy odrobina uwagi i wzajemnego szacunku.
W drugiej części akcji pojawiły się nowe postacie – goryl i świnia. O ile małpa przypominająca, by nie blokować przejścia, została neutralnie przyjęta przez odbiorców, o tyle świnia, symbolizująca pasażerów jedzących w komunikacji miejskiej, wzbudziła niemałe kontrowersje.
ZTM: Świnia jest odzwierciedleniem ludzi, którzy pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego traktują jak restaurację
ZTM zaznacza w kampanii, iż świnia jest odzwierciedleniem ludzi, którzy pojazdy Warszawskiego Transportu Publicznego traktują jak restaurację. „Jedzenie i picie w autobusie, tramwaju, czy metrze często kończy się zabrudzeniem siedzeń i podłóg, a unoszący się zapach także wpływa na komfort podróżowania współpasażerów. A przecież to nasza wspólna przestrzeń” – wyjaśnia miejski przewoźnik.
„Obraz ten uderza w konkretną grupę pacjentów”
Opis ZTM-u nie przekonał jednak organizacji społecznych, które momentalnie zauważyły, iż „obraz ten uderza w konkretną grupę pacjentów – osoby chorujące na otyłość, które i tak codziennie zmagają się ze stygmatyzacją i niezrozumieniem”.
„Chcemy jasno podkreślić, iż w komunikacji miejskiej nie powinno się spożywać jedzenia. To ważne dla komfortu i bezpieczeństwa wszystkich podróżnych. Natomiast wybór sylwetki bohatera kampanii jest decyzją, która ma realne konsekwencje społeczne – krzywdzi, ośmiesza i utrwala najbardziej bolesne stereotypy dotyczące choroby otyłościowej” – czytamy w poście Fundacji na rzecz Leczenia Otyłości na Facebooku. Ewa Godlewska, szefowa Fundacji, poinformowała, iż „oczekują od miasta szybkiego wycofania kampanii, która jest niesprawiedliwa i krzywdząca. Oburzenie jest naprawdę duże”.
Internauci krytykują kampanię
Internauci również nie pochwalają wyboru ZTM. Szczególną uwagę zwracają na utrwalanie szkodliwych stereotypów i poniżanie zwierząt. „Skandaliczna kampania. Przestańcie hańbić zwierzęta i mieszać je do naszych brudnych ludzkich spraw!”, „Świnie to wbrew pozorom bardzo czyste i inteligentne zwierzęta. W naturalnych warunkach oddzielają miejsce do spania, jedzenia i załatwiania się, a 'brud’ to zwykle efekt warunków, jakie narzuca im człowiek. Da się promować kulturę w komunikacji miejskiej bez utrwalania krzywdzących stereotypów o całym gatunku” – piszą użytkownicy Facebooka pod postem opublikowanym przez Warszawski Transport Publiczny.
ZTM stopniowo wygasza prezentowanie postaci świni
Proto.pl zwróciło się do ZTM-u z prośbą o komentarz w sprawie. Jak przekazał miejski przewoźnik, „zawsze jesteśmy otwarci na wszelkie uwagi, dlatego stopniowo wygaszamy prezentowanie tej postaci”.










![BOCHNIA. Blisko 30 dzieci skorzystało z badań i porad w ramach III Białej Niedzieli w bocheńskim szpitalu [ZDJĘCIA]](https://bochniazbliska.pl/wp-content/uploads/2025/11/DSC_0763_wynik.jpg)



