Troska o środowisko w skali makro. Jakie działania ekologiczne podejmuje lider branży hurtowniczej?

Popularna sieć hurtowni MAKRO Polska świętuje w tym roku swoje 30. urodziny. Z tej okazji opublikowany został specjalny Raport ESG, który podsumowuje działania najważniejszych dla MAKRO obszarów. Chodzi przede wszystkim o ład korporacyjny i etykę, jakość, przeciwdziałanie marnowaniu żywności oraz kwestie pracownicze i społeczne. Dużo miejsca poświęcono także dbałości o środowisko. Jak więc troszczy się o planetę hurtowy gigant?

W kwestii środowiska sieć hurtowni MAKRO nie pozostaje obojętna. Realizuje więc nie tylko Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ, ale także i własną politykę ekologiczną, która pomaga w ekorozwoju. Co ważne, nie chodzi wyłącznie o samo działanie hurtowni, ale także o współpracę z klientami, dostawcami, zleceniobiorcami oraz inwestorami. Z raportu wynika, że do najważniejszych zagadnień związanych z Polityką Ekologiczną MAKRO zalicza się m.in. budowanie świadomości ekologicznej, ochronę powietrza atmosferycznego i warstwy ozonowej, oszczędność zużycia energii, zrównoważoną budowę i modernizację obiektów, ochronę zasobów przyrodniczych i odpowiednią gospodarkę odpadami.

MAKRO stawia na energię odnawialną

Firma co 4 lata przeprowadza audyty energetyczne we wszystkich swoich halach. Odpowiedzialni są za to niezależni i zewnętrzni eksperci. Ostatnia kontrola, która odbyła się w 2021 roku, co pokazuje, że powyższe deklaracje to nie tylko puste słowa. Audyt wykazał bowiem, że wszystkie hale należące do sieci cechują się dobrym zarządzaniem wykorzystywanej energii elektrycznej i paliw. Trudno się temu dziwić. Dla MAKRO jednym z najważniejszych kryteriów wyboru dostawców energii jest źródło jej pochodzenia, ze wskazaniem na odnawialne źródła energii. Dobra wiadomość jest jeszcze jedna. Od tego roku aż 99 proc. energii elektrycznej będzie pochodziło z OZE.

Neutralność klimatyczna, nowe chłodnie i panele fotowoltaiczne

To jednak nie koniec dobrych praktyk. Sieć ma bowiem ambitne plany i zamierza osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku. Jednym z flagowych projektów MAKRO jest także Freon Exit Program. Polega on na wymianie chłodnictwa, które obecnie działa na freonie, na technologię opartą o czynnik chłodniczy środowiskowo obojętny, czyli CO2. W 2023 roku program zrealizowano w pięciu obiektach. To dwie hale na terenie Warszawy oraz w Poznaniu, Bielsku-Białej i Rzeszowie. W bieżącym roku do listy dołączają dwie hale – w Szczecinie oraz Gdyni. Do 2030 roku program ma działać we wszystkich obiektach. Niektóre zmiany są widoczne dla klientów "gołym okiem". Tutaj warto zwrócić uwagę zwłaszcza na rezygnację z mebli chłodniczych dla nabiału na rzecz sprzedaży w regałach w chłodzonych częściach obiektów. Tego typu rozwiązanie pozwoliło zredukować zużycie energii w obrębie instalacji chłodniczych nawet o 30-40 proc. Jeszcze większe korzyści dała zmiana oświetlenia oraz wyłączenie go poza godzinami pracy hal. Pozwoliło to zredukować użycie energii na oświetleniu aż o 50-60 proc. Dodatkowo, w 70 proc. obiektów MAKRO wymieniono oświetlenie na LED-owe. Dużo korzyści płynie także z instalacji fotowoltaicznych, które do końca 2024 roku będą zlokalizowane na wiatach parkingowych w każdej hali sieci.

 

Wymiana floty i ochrona bioróżnorodności

Warto docenić także stacje do ładowania samochodów elektrycznych, które znaleźć można w pobliżu hal. Dostępne są one dla wszystkich, którzy pobiorą specjalną aplikację lub zarejestrują się na dedykowanej do tego stronie internetowej. Skoro o samochodach mowa, tutaj również MAKRO nie próżnuje. Do końca 2024 roku planowana jest redukcja aut zasilanych dieslem na rzecz silników benzynowych. Z kolei do 2040 roku cała flota samochodów ma być w 100 proc. elektryczna. Dużo dobrego dzieje się także w temacie ochrony bioróżnorodności. Sieć ogranicza częstotliwość koszenia traw na terenie swoich obiektów, a także tworzy przyjazne miejsca dla lokalnej fauny. To m.in. karmniki i budki lęgowe.

Nowe eko opakowania marek własnych

W zeszłym roku zmieniły się także opakowania produktów marek własnych MAKRO. Wycofano opakowania wyprodukowane w 100 proc. z polichlorku winylu (PVC) i polichlorku winylidenu (PVdC), a także 100 proc. polistyrenu ekspandowanego (EPS). Zastąpiono je nowymi m.in. z papieru, tektury, kartonu, drewna lub recyklingu. Flagowym produktem MAKRO są obecnie zioła, do zabezpieczenia, których użyto specjalnych papierowych owijek. Działania związane ze zmianą opakowań pozwoliły na redukcję nawet 2000 ton plastiku. Warto wiedzieć również, że sieć hurtowni podejmuje także działania, które wykraczają poza ich hale.  Firma zaangażowała się bowiem w opracowanie planu przeciwdziałania skutkom suszy, które związane jest z ryzykiem deficytu wody w Polsce. Więcej na temat działań sieci hurtowni MAKRO przeczytać można w tegorocznym raporcie: https://tiny.pl/dwrs2

Materiał promocyjny marki MAKRO Cash&Carry.

Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.