W czwartek otwarto dla mieszkańców i turystów kładkę pieszo-rowerową łączącą oba brzegi Wisły. To najdłuższy taki most w Polsce.
Kładka łączy Śródmieście z Pragą, z jednego brzegu Wisły na drugi można nim przejść w 6 minut. Znajduje się na wysokości ul. Karowej na Powiślu i ul. Okrzei na Pradze. Otwarto ją po dwóch latach od rozpoczęcia prac, na miesiąc przed terminem.
Liczy 452 metry długości i pod tym względem nowy obiekt stał się jedną z najdłuższych tego typu przepraw na świecie – dłuższej o 127 metrów od londyńskiego Millennium Bridge, jednego z najbardziej znanych. Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m.
Na moście nie ma podziału na strefę pieszą i rowerową. Koszt budowy kładki wyniósł ok. 120 mln zł.
W pierwszym, wieczornym spacerze po nowo wybudowanej przeprawie wziął udział prezydent Rafał Trzaskowski i tłumy mieszkanek i mieszkańców stolicy.
MOST OTWARTY!#StolicaWolnegoCzasu @ZDM_Warszawa @trzaskowski_ pic.twitter.com/akMt9vtex7
— Warszawa (@warszawa) March 28, 2024
To najdłuższy taki most w Polsce
Jednopoziomowy most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu. Taki materiał i powłoka są odpowiednie ze względu na dużą wilgotność nad rzeką - pisze UM Warszawa.
Po jego otwarciu oraz rewitalizacji ul. Okrzei wraz z ul. Ząbkowską, stanie się on nową osią – praską wersją Traktu Królewskiego.
Do tej pory ul. Okrzei kończyła się nadwiślańskimi zaroślami. Po otwarciu mostu, idący tą trasą, w kilka minut znajdzie się na Bulwarach Wiślanych, a kierując się dalej wzdłuż ul. Karowej, szybko trafi w okolice Krakowskiego Przedmieścia.
Most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan – na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej – napisanej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej.